مقابل مجاهدان خاموش، بی‌ریا و گمنام احساس بی‌عملی می‌کنم

تقریظ رهبرمعظم انقلاب بر کتاب «حوض خون» نوشته و تدوین فاطمه‌سادات میرعالی در بیمارستان شهید کلانتری، مکانی که داستان واقعی اتفاق افتاده است، رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی «جوان» مراسم پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، روز گذشته در بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک از سوی مؤسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد. همزمان با این مراسم از تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «حوض خون» رونمایی شد.
تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب حوض خون به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم


اولین احساس پس از خواندن بخش‌هایی از این کتاب احساس شرم از بی‌عملی در مقایسه با مجاهدت این مجاهدان خاموش و بی‌ریا و گمنام است. آنچه در این کتاب آمده، بخش ناشناخته و ناگفته‌ای از ماجرای عظیم دفاع مقدس است. باید از بانوی پرکار و صبور و خوش‌سلیقه‌ای که این کار پرزحمت را بر عهده گرفته و به خوبی از عهده آن برآمده است و نیز از مؤسسه جبهه فرهنگی عمیقاً تشکر شود.
کتاب «حوض خون» شامل روایت، مجاهدت‌ها و خاطرات بانوان اندیمشکی از رختشویی در دوران دفاع‌مقدس است که در ۵۰۴ صفحه به قلم فاطمه‌سادات میرعالی نوشته شده و از سوی انتشارات «راه یار» به چاپ رسیده است.
در این مراسم تعدادی از زنان راوی کتاب حوض خون به ذکر خاطره از روز‌های حماسه پرداختند. مقام معظم رهبری در مهرماه سال جاری در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای زنجان درباره کتاب «حوض خون» نکاتی را فرمودند:
«من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون- البته من در اهواز دیده بودم، خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباس‌های خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند، [این‌ها را]دیدم- که این کتاب تفصیل این چیز‌ها را نوشته، انسان واقعاً حیرت می‌کند، انسان شرمنده می‌شود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمل شدند، این‌ها چیز‌هایی است که قابل ذکر کردن است.»
در این مراسم بانوان ایثارگر و راوی کتاب، هدایای ارزشمندی را از سوی مقام معظم رهبری شامل یک جلد کلام‌الله مجید، یک چفیه و انگشتری دریافت کردند و از سوی مسئولان برگزاری دوازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، سفر به عتبات عالیات به بانوان راوی و دست‌اندرکاران اهدا شد. به احترام حماسه مهربانوانِ سرزمین
در بخشی از این مراسم علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه محقق یا مورخ یا جامعه‌شناسی است که کوچک‌ترین تردیدی در احیا و ارتقای شخصیت زن در مکتب حیات‌بخش اسلام، پس از قرن‌ها تبعیض و تحقیر در مکاتب سیاسی و نیز صورت تحریف‌شده ادیان پیشین داشته باشد؟ گفت: «باید توجه داشت که از میان تمام فعالیت‌های زنان این مرز و بوم که هر یک در جای خود همچون نگینی می‌درخشند و به ستون استواری برای آینده روشن جمهوری اسلامی ایران تبدیل گشته، برخی وقایع و عرصه‌ها متأسفانه گاه تا سال‌ها مورد غفلت دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای بوده و همین غفلت موجب از دست رفتن امکان ثبت و حفظ خاطرات و اسناد آن وقایع شده است و هر زمان که به همت جوانان مؤمن و انقلابی از نهانخانه یاد‌ها و خاطرات، کشف و در معرض دید و مطالعه قرار می‌گیرد، موجب اعجاب هر بیننده‌ای می‌شود تا جایی که اگر برخی شواهد و مستندات همراه آن خاطرات نبود، تصور غیرواقعی بودن آن به ذهن خطور می‌کرد.»
به گفته وی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مهرماه سال جاری در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان زنجان ضمن تأکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در خصوص دفاع مقدس و شهدای عظیم الشأن به نکته مهم دیگری اشاره کرده‌اند و آن لزوم تحلیل‌ها و استنتاج‌های جامعه‌شناختی و روان‌شناختی درباره خاطره‌نویسی‌ها و مراسم باشکوه تشییع پیکر مطهر شهدا در شهر‌های مختلف می‌باشد و سپس به کتاب «حوض خون» اشاره و احساس شگفتی و احترام خود را نسبت به خدماتی که این بانوان انجام داده و زحماتی که کشیده‌اند بیان کرده‌اند و البته حوزه وسیع و گسترده دفاع مقدس و ابعاد آن و نقش تمامی عناصر محتوایی و اقشار گوناگون در این موضوع اقتضا دارد تا محقق و پژوهشگران نسبت به تحقیق همه‌جانبه در این خصوص همت و مؤسسات پژوهشی و نیز مراکز اسنادی مرتبط با دفاع مقدس نیز از آنان پشتیبانی کنند.
مختارپور افزود: «پس از تهاجم و تجاوز رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران، پیش و بیش از دیگر مناطق کشور، این استان خوزستان بود که مورد حملات هوایی و زمینی دشمن قرار گرفت و نخستین مقاومت‌های دفاعی نیز از سوی مردم غیور شهر‌های این استان از جمله خرمشهر، آبادان و دزفول صورت گرفت. در این میان و با توجه به وضعیت آب و هوای خوزستان و آثار و تبعات جنگ و کمبود امکاناتی همچون لباس و پتو و ملحفه، برخی شیرزنان در اهواز و اندیمشک به صورت کاملاً خودجوش مرکزی برای شستن لباس‌ها و پتو‌های برگشتی از خط مقدم به پا کردند تا این اقلام پس از شست‌وشو و آماده‌سازی مجدداً مورد استفاده رزمندگان قرار گیرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در همان هفته‌های اول حمله دشمن، با اذن حضرت امام (ره) برای حمایت از رزمندگان و کمک به تأمین نیروی انسانی و جمع‌آوری امکانات به خوزستان رفته و در آنجا مستقر شدند، در خاطرات خود از روزی یاد می‌کنند که از سالنی بازدید کرده‌اند که زنانی لباس‌های خونین و خاک‌آلود رزمندگان را در آنجا می‌شستند و پارگی لباس‌ها را رفو می‌کردند و بعد از اتوکشی آن‌ها را آماده ارسال به خط مقدم می‌ساختند. ایشان از کار آن بانوان به عنوان کار سخت و عظیمی یاد می‌کنند که هیچ‌کس هم از آن‌ها خبر ندارد.»
وی می‌افزاید: «آری حماسه این مهربانوان غیور اهوازی و اندیمشکی، همچون صد‌ها حماسه دیگر، ناگفته و مغفول مانده است. اینک به برکت بصیرت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و به همت هشت‌تن از بانوان جوان نسل جدید انقلاب، تحقیق جامعی درباره تاریخ شفاهی مجاهدت بانوان اندیمشک صورت گرفته و نتیجه آن به قلم روان و تأثیرگذار خانم فاطمه‌سادات میرعالی به رشته تحریر درآمده و با نام حوض خون در گنجینه آثار مکتوب فاخر دفاع مقدس قرار گرفته و منتشر شده است. متن روایت‌های راویان و تصاویر موجود در این کتاب، ترسیم‌کننده صحنه‌های بی‌بدیل و اعجاب‌آور و شگفت‌انگیزی است که اگر مدارک و مستندات متقن برای آن وجود نداشت، شاید باور مجاهدت این مجاهدان خاموش و بی‌ریا و گمنام برای آیندگان بسیار دشوار می‌نمود. خواندن این کتاب هر انسان آزاده‌ای را خجلت‌زده می‌کند و بی‌اختیار به تعظیم در برابر این بانوان وا می‌دارد.»
مختارپور عنوان کرد: «نکته امیدوارکننده در ماجرای تحقیق، تدوین و انتشار این کتاب، حضور جوانان نسل جدید انقلاب است. خانم میرعالی، نویسنده این کتاب متولد ۱۳۶۹ است که با همراهی دیگر همکاران خود، از اوایل سال۱۳۹۴ مصاحبه با بانوان فعال در بیمارستان شهید کلانتری و رختشویی را آغاز می‌کند. بر این اساس، نویسنده کتاب اوایل ۲۵‌سالگی خود، یعنی در اوایل جوانی خود، بوده است و همچون دیگر همکاران تحقیق این کتاب، به جمع‌آوری مصاحبه و تحقیق درباره مجاهدت ناگفته بانوانی اقدام کرده‌اند که سال‌ها با ایام حادثه فاصله داشته‌اند چراکه ماجرای حوض خون به اواخر سال ۵۹ مربوط می‌شود. جنگ تحمیلی در سال ۶۷ پایان یافته و نویسنده این کتاب دو سال پس از پایان جنگ تحمیلی چشم به این جهان گشوده است.»
وی گفت: «یکی از روشن‌ترین شواهد و دلایل استمرار جریان ناب و اصیل انقلاب اسلامی همین است که نگاه جوان متولد ۶۹ را بر حادثه حماسی سال ۵۹ می‌گشاید و از این جوانان، سفیران پیام دفاع مقدس به نسل‌های بعدی می‌سازد. حوض خون در سال ۱۳۹۹ به قلم جوان متولد ۱۳۶۹ منتشر می‌شود و راوی ماجرا‌های سال ۱۳۵۹. از آن واقعه تا ظهور کتاب حوض خون، چهار دهه گذشته و ۴۰ سال دوران یک نسل کامل است. این انقلاب زنده است، وقتی یکی از حماسی‌بانوان رختشوی حوض خون در مصاحبه با محققان کتاب در سال ۱۳۹۶ بعد از آنکه می‌گوید: تا حالا شده آنقدر لکه‌های خون را توی دست بسابی تا خون از دست خودت جاری شود؟ بگوید: راهی نداری برویم سوریه لباس رزمنده‌ها را بشوریم؟ سخن آخر اینکه کتاب حوض خون راهی است به حوض کوثر؛ چشمه‌ای است که می‌توان وجود خود را در آن شست‌وشو داد و به طهارت باطنی دست یافت. ان‌شاءالله.»