رنسانس هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «ما اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ فرستادیم و آنها را بررسی کردند و احتمالا نمایندگان آژانس برای مرور مطالب و مرور پاسخ‌ها و جمع‌بندی به ایران بیایند. امیدواریم بدون نفوذپذیری کار خود را به صورت کارشناسی و منطقی انجام دهند و گزارش را ارسال کنند.»
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای که قرار است شنبه ۲۰ فروردین ماه با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری برگزار شود، پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

۹ دستاورد هسته‌ای ۲۰ فروردین توسط رئیس‌جمهوری رونمایی می‌شود
وی با بیان اینکه  ۹ دستاورد جدید در ۲۰ فروردین رونمایی خواهد شد، گفت: «از این ۹ دستاورد، سه دستاورد در حوزه رادیودارو در بخش تشخیصی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که وارد تست‌های بالینی شده است. دو دستاورد در حوزه پلاسماست که برای اولین‌بار کشور از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌کند و پلاسماتراپی برای درمان سرطان شیوه‌ای بدون آسیب و موثر است که در یک دوره زمانی با تجویز پزشکان استفاده می‌شود. این فناوری در خدمت مردم قرار می‌گیرد. فاز آزمایشگاهی را طی کرده‌ایم و از این به بعد وارد آزمایش‌های بالینی می‌شود.»
وی اضافه کرد: «در بحث پلاسما موضوع سم‌زدایی با تکنولوژی پلاسماست که برای محصولاتی مثل پسته و آفت‌هایی که رایج است و باعث شده در بازارهای جهانی به محصولات ایرانی آسیب وارد کند، رونمایی می‌شود.»



اسلامی گفت: «چهار دستاورد دیگر در حوزه صنعتی در بخش مربوط به لیزر است که برای قطعات  تک و پیچیده است که به کمک لیزر انجام می‌شود و سه دستاورد دیگر در حوزه سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری است که در حوزه صنعتی و در حوزه انرژی اتمی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که ۲۰ فروردین توسط رئیس‌جمهوری رونمایی خواهد شد. امیدواریم اجرای برنامه جدید که دو برنامه محوری ما در حوزه برق هسته‌ای و در توسعه کاربرد پرتوهاست که اسناد آن رونمایی خواهد شد، ظرفیت بزرگی در کشور برای صنایع و تولید‌کنندگان به وجود بیاورد. کشورهای اروپایی در این حوزه به سمت ساخت نیروگاه هسته‌ای می‌روند، اما برای ما مزاحمت ایجاد می‌کنند که این برخلاف قوانین و موازین است.»
وی تاکید کرد: «در حوزه برق هسته‌ای ۱۰ هزار مگاوات برق جدید را هدفگذاری کردیم که یک رنسانس هسته‌ای به معنای واقعی کلمه خواهد بود. در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای این برق پیش‌بینی‌‌های لازم صورت گرفته و این برق را با فاینانس داخلی و خارجی پیش‌بینی کرده‌ایم.»

به سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کاملا ایرانی گام برداشتیم
وی اظهار داشت: «آنچه در فناوری هسته‌ای ایران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد تماما ایرانی است. ممکن است یکسری اقلام را خریداری کنید، ولی مهم ضرورت تشخیص فناوری است که با تحقیقات به دست آمده است. غنی‌سازی وقت و هزینه زیادی گرفته است؛ امروز چرخه سوخت در ایران از نقطه صفر معدن تا مجتمع‌ها و صفحاتی که تولید می‌شود کاملا ایرانی است و این چرخه و صنعت و ظرفیت چیزی نیست که در اختیار همه کشورها باشد و در انحصار تعداد معدودی از کشورهاست و ایران این انحصار را شکسته است.»  رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: «به سمت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کاملا ایرانی گام برداشتیم و مطمئن هستیم با هماهنگی‌ و بررسی‌هایی که در مراکز علمی و پژوهشی انجام دادیم، این گام جدید در حوزه برق هسته‌ای کمک می‌کند کشور تراز بهتری در حوزه نیروگاهی به دست بیاورد. با همت همکاران و یاری خدا این افق ترسیم شده برای توسعه راهبردی را با این هدف دنبال می‌کنیم که هم به نیازهای کشور پاسخ دهیم و هم اینکه به عنوان یک ظرفیت پیشرو در صنعت هسته‌ای در دنیا مطرح باشیم.»

هیأتی از آژانس برای مرور پاسخ‌ها به ایران می‌آید
اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد همکاری‌های ایران و آژانس که گفته می‌شود ایران یک‌سری اسنادی را در خصوص برخی اماکن به آژانس ارائه کرده است و رسانه‌های غربی تلاش کردند در خصوص این اطلاعات و همکاری تشکیک ایجاد کنند، اظهار داشت: «رژیم صهیونیستی در حال تولید اسناد جعلی و عملیات خرابکاری و عملیات تروریستی است. جریانی وجود دارد که نه محکوم می‌شود و نه سرکوب و از آن استقبال هم می‌شود.»
 رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «نبردی میان جریان حق و باطل است که تمام نمی‌شود و پابرجاست. ما در این راستا اهدافی داریم و اسیر غوغاسالاری‌ها نمی‌شویم.»
وی ادامه داد: «آنها بازدیدهایی داشتند و آنها در مدارک ادعایی خود در یکی از سایت‌ها به اورانیومی اشاره کردند که اصلا در ایران وجود نداشت. این‌ اقدامات عملیات‌های ایذایی رژیم صهیونیستی علیه ایران است و امیدواریم با توافقی که صورت گرفته است، موضوعات در مورد چهار مکان تا پایان سال برطرف شود. یکی از مکان‌هایی را که مطرح کردند تاکنون رفع ابهام شده است و سه مکان دیگر باید تا پایان خرداد بسته شود.»
اسلامی گفت: «آنها می‌دانند که این موضوعات ادعایی بیش نیست و همه می‌دانند رژیم صهیونیستی به دنبال چه چیزی است. ما اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ فرستادیم و آنها را بررسی کردند و احتمالا نمایندگان آژانس برای مرور مطالب و مرور پاسخ‌ها و جمع‌بندی به ایران بیایند و امیدواریم بدون نفوذپذیری کار خود را به صورت کارشناسی و منطقی انجام دهند و گزارش را ارسال کنند.»
وی در پاسخ به اینکه آیا ایران مقداری از اورانیوم ۶۰ درصدش را  در چارچوب مذاکرات وین نگه می‌دارد، گفت: «بله؛ امروز مقدار مورد نظر اورانیوم ۶۰ درصدی به عنوان تارگت تبدیل شده که حدودا دو و نیم کیلوست.»

ایران حرف زور را نمی‌پذیرد
اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات وین گفت: «مذاکرات توسط تیم ایران انجام شده است و مراحل خودش را طی می‌کند. مساله مهم اراده ایران است که اعتمادسازی کند، ولی هیچ موقع حرف زور را نمی‌پذیرد. ما برای حسن نیت خودمان، همان‌طور که برجام گفته بود، عمل کردیم اما طرف‌های مقابل این کار را انجام ندادند. الان که اراده کردند باید به برجام برگردند. اقدامات و تعهدات متناظر است که از جنس راستی‌آزمایی است و هم  پشتوانه‌ای که بتوان گام بعدی را محقق کرد.»
اسلامی در پاسخ به این سوال که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بر همکاری ما با این کشور تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: «روسیه اعلام کرد که نامه‌ای از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده است و نگرانی برای تضمین را بیش از این دنبال نمی‌کند.»

روسیه اعلام کرد که نامه‌ای از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده و نگرانی برای تضمین عدم تحریم‌های آمریکا را بیش از این دنبال نمی‌کند.

ایران مقداری از اورانیوم ۶۰ درصدش را  در چارچوب مذاکرات وین نگه می‌دارد. مقدار مورد نظر به عنوان تارگت تبدیل شده که حدودا دو و نیم کیلوست.

نبردی میان جریان حق و باطل است که تمام نمی‌شود و پابرجاست. ما در این راستا اهدافی داریم و اسیر غوغاسالاری‌ها نمی‌شویم.