تلاش براي برگزاري «جشن حافظ»

الهام نداف
مرگ ناگهاني علي معلم در آخرين روزهاي سال 95، نتوانست برگزاري تنها جشن مستقل سينمايي و تلويزيوني را تحت‌الشعاع قرار دهد و هفدهمين دوره اين مراسم به تهيه‌كنندگي و دبيري اميد معلم، پسر علي معلم برگزار مي‌شود.
آذر معماريان، همسر علي معلم در نشست خبري اين دوره از جشن حافظ از 16 سال همكاري كنار همسرش گفت. او در تمام اين سال‌ها مديريت اجرايي جشن را عهده‌دار بوده و تصميم دارد در نبود معلم نيز فعاليت او را با انرژي ادامه دهد: «امسال به جاي پدر، پسر يعني اميد معلم تهيه‌كنندگي و دبير اجرايي جشن را به عهده دارد كه اميدوارم مثل سال‌هاي گذشته اين دوره هم شاهد جشن خوب و موردپسند از سوي مردم و هنرمندان باشيم.»
در بخش ديگري از اين نشست اميد معلم روزهايي را توصيف كرد كه در نبود پدر سخت گذشت اما هيچ كدام از اين سختي‌ها باعث نشد خانواده معلم جشن حافظ را ادامه ندهند: «مهم‌ترين نكته‌اي كه باعث شد برگزاري جشن حافظ را ادامه دهيم اين بود كه اين جشن برآمده از مردم و براي مردم است و همواره تاكيد پدرم بر اين بود كه جشن حافظ تعريف ويژه‌اي دارد و بايد بر پايه نظر مردم برگزار شود. در داوري‌ها هم هميشه اين نكته لحاظ مي‌شد كه فيلم‌هايي كه در داوري‌ها به آنها توجه شده مورد پسند مردم قرار گرفته است يا خير.»
اميد معلم تلاش كرده در نبود پدر رويكرد داوري‌ها و سياستگذاري‌هاي جشن حافظ تغيير نكند. به گفته او در پوستر اين دوره از جشن از نماد كبوتر استفاده شده چرا كه كت و شلوار سفيد علي معلم در ميان اهالي هنر معروف بود: «نكته ديگري كه در طراحي اين پوستر به آن توجه شد اين بود كه امروز سايه جنگ در تمام دنيا وجود دارد و از آنجايي كه كبوتر سفيد نماد صلح است ما خواستيم از زبان سينما استفاده كنيم و بگوييم كه جهان بيشتر به سمت صلح برود.»


افزايش جوايز در چند بخش، اضافه شدن تنديسي به نام علي معلم و تقدير از يك عمر فعاليت نوشتاري از شهرام جعفري‌نژاد از جمله تفاوت‌هاي اين دوره از جشن حافظ است. جشن حافظ دو بخش اصلي شامل سينما و تلويزيون دارد و در اين دو بخش جوايزي به آثار تعلق مي‌گيرد. تعداد داوران امسال ۱۳ نفر است و مثل سال‌هاي گذشته در روز جشن اسامي آنها اعلام مي‌شود.
دبير اجرايي هفدهمين جشن حافظ در بخشي از صحبت‌هاي خود درباره اهداي تنديسي به نام علي معلم توضيحاتي ارايه كرد: «اين تنديس ويژه به يك ايراني داده مي‌شود كه در سطح ملي كار ويژه‌اي انجام داده باشد. البته اين تنديس لزوما مربوط به بخش فرهنگ نيست زيرا پدر من در بخش‌هاي مختلفي تاثيرگذار بود از همين رو جايزه را به فردي مي‌دهيم كه در سطح ملي موثر بوده باشد.»
در پايان اين نشست معلم از حواشي ايجاد شده در دوره گذشته جشن حافظ گفت و تاكيد كرد: «اين حواشي ربطي به خود جشن نداشت. جشن حافظ بيشتر از هر جشن ديگري بيشتر به مضامين شرعي و مذهبي اشاره دارد. مادر من هر سال به اين نكته تاكيد مي‌كند و من فكر نمي‌كنم در هر جشن ديگري به اين ميزان به حجاب تاكيد شود. بر همين اساس مي‌توانم بگويم حواشي سال گذشته مربوط به جشن نبود با اين وجود امسال تاكيد ويژه‌اي بر اين امر مي‌كنيم و تلاش داريم مشكلي پيش نيايد.»