تشییع باشکوه پیکر دو شهید روحانی جهادگر و اعلام انزجار از اقدامات تفرقه‌افکنانه

  سرویس سیاسی-
آیین‌های تشییع شهدای حادثه تروریستی در حرم مطهر رضوی،‌ پنج‌شنبه و جمعه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان برگزار شد و هر دو شهید در صحن جمهوری و در جوار شهدای انفجار تروریستی حرم مطهر رضوی (در سال 73) به خاک سپرده شدند.
تشییع پیکر شهیدان جهادگر حجج‌الاسلام و المسلمین محمد اصلانی و محمدصادق دارایی که در حادثه تروریستی در حرم مطهر رضوی به فیض شهادت نائل آمدند، پنج‌شنبه و جمعه (18 و 19 فروردین‌ماه) با حضور پرشور حضور اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و ایثارگران، روحانیان و طلاب، خادمان بارگاه رضوی و جمعی از مسئولان برگزار شد.
پیکر شهید حجت‌الاسلام اصلانی روز پنج‌شنبه 18 فروردین‌ماه با حضور مردم، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، استاندار و سایر مسئولان شهر و استان از میدان شهدای مشهد به سمت حرم مطهر امام رضا‌(ع) برگزار شد.


اعلام انزجار تشییع‌کنندگان
از آمریکا، انگلیس و آل‌سعود
«حسین حسین شعار ماست» و «لبیک یا امام رضا» ازجمله شعارهایی بود که شرکت‌کنندگان در آغاز مراسم سر دادند. در طول مسیر تشییع از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر آل‌سعود» سر داده شد.
بیشتر مغازه‌های مسیر میدان شهدا تا حرم امام رضا‌(ع) به احترام شهید اصلانی، مغازه خود را در این مدت تعطیل کرده بودند.
پیش از ورود پیکر شهید حجت‌الاسلام اصلانی به حرم مطهر، صلوات خاصه از سوی خادمان حرم رضوی قرائت شد و سپس پیکر این شهید به صحن پیامبر اعظم (ص) منتقل و پس از مدیحه‌سرایی و نوحه‌سرایی مداح اهل‌بیت‌(ع)، نماز میت توسط آیت‌الله علم الهدی اقامه شد.
پس از اقامه نماز توسط نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی پیکر شهید اصلانی به سمت محل تدفین واقع در جوار شهدا حادثه عاشورای حرم رضوی منتقل شد تا این شهید رمضان حرم رضوی نیز در کنار این شهدا آرام گیرد.
گفتنی است شهید اصلانی که پیش‌ازاین قرار بود در رواق حضرت زهرا(س) به خاک سپرده شود با درخواست خانواده‌اش و موافقت تولیت آستان قدس رضوی، در صحن جمهوری اسلامی و در کنار شهدای انفجار حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.
حضور پررنگ مهاجرین افغانستانی
در مراسم تشییع
مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد با حضور پررنگ خود در مراسم تشییع شهید اصلانی توطئه دشمنان ایران و افغانستان را محکوم و با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید پیمان کردند.
«پیام ملت ما بصیرت است و وحدت»، «وهابیت وهابیت دشمن مایی تا ابد»، «من افغانم، تو ایرانی، برادروار، مرا جانی»، «من افغانم، تو ایرانی، منم روحت، تو هم جانی» و «منم شیعه، منم سنی؛ پیام ما اخوت است» ازجمله شعارهای مهاجرین افغانستانی بود.
به نوشته تسنیم، یکی از طلاب افغانستانی با قدردانی از 40 سال میزبانی جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین در طول دوره‌های مختلف تحولات سیاسی افغانستان گفت: بنده و هم‌نسل‌هایم که در ایران به دنیا آمده‌ایم، بزرگ شده‌ایم و رشد علمی کرده‌ایم، ایران را خانه دوم و ایرانی‌ها را خواهران و برادران خود می‌دانیم و هیچ‌گاه در جهت برهم زدن آرامش این خانه قدمی برنمی‌داریم و با افرادی که بخواهند به چنین اعمال زشتی دست بزنند، قطعاً مقابله خواهیم کرد.
یکی دیگر از رزمندگان فاطمیون در حاشیه این مراسم گفت: ملت افغانستان از شروع مبارزات انقلابی تاکنون در همه مراحل انقلاب پابه‌پای ملت ایران بوده به‌طوری‌که در دفاع مقدس سه هزار شهید مهاجر افغانستانی تقدیم انقلاب نموده‌اند و همچنین در قضیه دفاع از حرمین شریفین اهل‌بیت‌(ع) در سوریه پابه‌پای برادران ایرانی خود شهید و جانباز تقدیم اسلام کرده‌اند و الحمدالله اقدام یک فرد تکفیری نمی‌تواند خدشه‌ای به این برادری و همراهی وارد کند.
حرف‌های فرزندان شهید اصلانی
در مراسم وداع با پیکر پدرشان
ریحانه اصلانی، دختر ۸ ساله شهید حجت‌الاسلام اصلانی گفت: من حرفی با کسانی که پدرم را به شهادت رساندند ندارم، آنها فقط می‌خواستند خون شهید را به زمین بریزند.
او گفت: دلم برای پدر تنگ شده است اما خوشحالم که پدرم شهید شد و به آرزویش رسید.
همچنین فرزند دیگر حجت‌الاسلام اصلانی که یک طلبه است، در مراسم تشییع پیکر پدر شهیدش گفت: شهید اصلانی با زبان روزه در ماه مبارک رمضان در حرم به شهادت رسیدند، خداوند چنین شهادتی را نصیب همه ما کند.
خاکسپاری شهید دارایی در جوار شهید اصلانی
و شهدای انفجار حرم مطهر رضوی
همچنین مراسم تشییع شهید حجت‌الاسلام دارایی دیروز جمعه 19 فروردین با حضور پرشور مردم از مهدیه مشهد به سمت حرم مطهر رضوی برگزار شد و پیکر این طلبه جهادگر در آغوش حرم امام رئوف آرام گرفت.
به گزارش تسنیم، این مراسم پس از آیین نوحه‌خوانی و عزاداری در مهدیه مشهد با حضور پرشور مردم شهیدپرور مشهد مقدس، خانواده شهدا و ایثارگران، روحانیان و طلاب، خادمان بارگاه رضوی و جمعی از مسئولان از این مکان به سمت حرم رضوی برگزار شد.
خیابان امام رضا‌(ع) مشهد مملو از حضور پرشور مردمی بود که برای دومین روز پیاپی به خیابان آمده‌اند تا دومین شهید حادثه تروریستی حرم مظهر رضوی را تا زادگاه ابدی‌اش بدرقه کنند.
زائران و مجاوران مشهدالرضا با سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر انگلیس» انزجار خود را از استکبار جهانی نشان دادند و حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی و شهید شدن دو روحانی جهادگر حاشیه شهر مشهد را محکوم کردند.
پیکر شهید دارایی هنگام اذان ظهر جمعه به جمع نمازگزاران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی پیوست و پس از برپایی نماز جمعه، در کنار شهید اصلانی و در جوار شهدای انفجار تروریستی حرم مطهر رضوی در سال 73 به خاک سپرده شد.
گفتنی است حجت‌الاسلام صادق دارایی یکی از مجروحان حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی که در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید کامیاب مشهد بستری بود، عصر پنجشنبه به مقام والای شهادت نائل شد و جان به جان ‌آفرین تسلیم کرد.
مراسم وداع با حجت‌الاسلام محمدصادق دارایی پنج‌شنبه‌شب در رواق امام خمینی(ره) بارگاه نورانی علی بن موسی‌الرضا‌(ع) برگزار شد.
در این مراسم که با حضور جمع کثیری از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی رضوی برگزار شد، ضمن زمزمه دعای پرفیض کمیل با نوای مداح و ذاکر اهل‌بیت‌(ع) محمود کریمی برای این شهید والامقام علو درجات را از درگاه باری‌تعالی طلب کردند.
مراسم بزرگداشت شهیدان حجج‌الاسلام و المسلمین محمد اصلانی و محمدصادق دارایی شب گذشته از طرف نماینده، ولی‌فقیه در خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی در ایوان مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد.
پیام همسر شهید دارایی به دشمنان تکفیری؛
فرزند شهید راه پدر را ادامه می‌دهد
تولیت آستان قدس رضوی با حضور در منزل حجت‌الاسلام صادق دارایی دومین شهید جنایت تروریستی در حرم مطهر رضوی با خانواده این شهید والامقام دیدار کرد.
استاندار خراسان رضوی و مدیر حوزه علمیه خراسان نیز با حضور در منزل خانواده شهید دارایی با خانواده این شهید والامقام دیدار کردند.
تولیت آستان قدس رضوی در این دیدار گفت: به حدی بنده از این واقعه ‌اندوهگین هستم که موضوع شهادت شهید دارایی را به مرور طی چند ساعت به بنده اعلام کردند؛ چه مرگی از این زیباتر که انسان در راه اهل‌بیت‌(ع) و در صحن و سرای رضوی شهید شود؟ از امام رضا‌(ع) خواسته‌ام مرگ مرا در راه اهل‌بیت‌(ع) و در صحن و سرای رضوی مقدر فرماید.
وی در ادامه با تجلیل از روحیه‌ی بالا و صبر خانواده‌ شهیدان این حادثه، ابراز کرد: صبر خانواده‌های شهیدان اصلانی و دارایی اعجاب‌برانگیز است، این دو خانواده در مقابل شهادت عزیزانشان، بهترین و زیباترین صبر را به خاطر خدا نشان دادند، در برابر این صبر و گذشت سر تکریم فرود می‌آوریم و با مشاهده شما عزیزان، روحیه‌ مضاعف می‌گیریم.
مروی با اشاره به دو فرزند یک و سه‌ساله شهید دارایی گفت: قطعاً این واقعه برای همسر شهید بسیار سخت و ناگوار است، اما بدانید آن روحانی جهادگر در خانه امام رضا‌(ع) شهید شد و قطعاً فرزندان و خانواده او موردعنایت ویژه حضرت ثامن‌الحجج‌(ع) خواهند بود.
همسر شهید دارایی نیز در این دیدار با بیان اینکه شهید دارایی همیشه آرزوی شهادت داشت، گفت: این شهید بزرگوار فدای رهبر و انقلاب شدند و چشم دشمنانشان کور. به دشمنان می‌گویم که این شهادت هنوز تمام نشده و قطعاً پسرش راهش را ادامه خواهد داد.
طالبان و «عبدالله عبدالله»
حمله تروریستی در مشهد را محکوم کردند
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان چهارشنبه‌شب حمله تروریستی به سه روحانی در مشهد مقدس را محکوم کرد.
سخنگوی طالبان در پیامی در حساب توئیتری خود با اشاره به اینکه «امارت اسلامی حمله بر عبادتگاه و روحانیون در کشور ایران را محکوم می‌کند.» نوشت: «این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد.»
همچنین «عبدالله عبدالله»، رئیس‌پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در واکنش به حمله تروریستی اخیر در حرم مطهر رضوی با انتشار بیانیه‌ای گفت: با تأسف آگاه شدیم که روز گذشته فردی مسلح به سلاح سرد (چاقو) در حرم امام رضا علیه‌السلام در شهر مشهد با حمله به سه طلبه یکی از آنها را به شهادت رساند و دو تن دیگر را زخمی کرد. حمله به روحانیون نشانه آشکار زبونی و درماندگی است.
رئیس‌پیشین شورای عالی مصالحه افغانستان همچنین تأکید کرد: برخی حلقه‌های معلوم‌الحال تلاش کردند تا با نسبت دادن هویت عامل این حادثه به افغانستان، فضای روابط دوستانه میان دو ملت را متشنج سازند که خوشبختانه با موضع‌گیری معقول مقامات جمهوری اسلامی ایران این شیطنت خنثی شد. مردم افغانستان طرفدار قاطع صلح، همدیگرپذیری و همزیستی مسالمت‌آمیز با خود و با دیگران هستند.
در پایان این بیانیه، عبدالله عبدالله حمله تروریستی در مشهد را محکوم و تسلیت خود و مردم افغانستان را به رهبری جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران ابراز کرد.
علاوه‌بر این، چند نفر از رهبران حزب جمعیت اسلامی و جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه، حادثه مشهد را محکوم و بر اجماع منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم تأکید کردند.