دربی بیانیه‌نویس‌ها

گروه ورزشی/ در حالی به اختتامیه لیگ بیست و یکم برتر نزدیک می‌‌شویم که ترکش‌های دربی 98 با رأی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بیش از پیش به پرسپولیس اصابت کرد. تیمی که با 6 امتیاز اختلاف رقابت سختی با رقیب دیرینه خود استقلال برای قهرمانی دارد. دو تیم پرسپولیس و استقلال (پنجشنبه) در روز تعطیلی مطبوعات به مصاف هم رفتند. دیداری که مثل اکثر دربی‌ها با حواشی همراه بود و از حرکات یحیی گل‌محمدی پیش‌بینی می‌‌شد که کمیته انضباطی رأی سنگینی علیه سرمربی عصبانی سرخ‌ها صادر کند. او در این دیدار بعد از گل استقلال، شال خود را به زمین کوبید و بر سینه داور و ناظر بازی زد. پس از این اتفاقات سرمربی سرخ‌ها به کمیته انضباطی رفت تا درخصوص اتفاقات این دیدار توضیح دهد. اما روز پنجشنبه رأی کمیته انضباطی فدراسیون درخصوص گل‌محمدی صادر و براساس این رأی، سرمربی پرسپولیس به دلیل بدرفتاری در قبال مقام رسمی مسابقه به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی و 6 جلسه محرومیت از همراهی تیم در مسابقات لیگ برتر که دو جلسه آن به مدت یک سال تعلیقی است، محکوم شد. البته در ادامه رأی کمیته انضباطی آمده است که این رأی قابل تجدید نظرخواهی است. پس از اعلام رأی، باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که طی نامه‌ای، اعتراض و درخواست تجدید نظرخواهی خود را به کمیته استیناف این فدراسیون ارسال خواهد کرد.
محرومیت یک جلسه‌ای مربی استقلال
در دیگر بخش آرای مربوط به این بازی بهزاد غلامپور، مربی استقلال به دلیل بدرفتاری در قبال بازیکن حریف به یک جلسه محرومیت از همراهی تیم در لیگ برتر و پرداخت 200 میلیون ریال محکوم شد. همچنین باشگاه استقلال به دلیل مسئولیت تضامنی در قبال رفتار اعضا به پرداخت 200 میلیون ریال محکوم شد. گفتنی است کمیته انضباطی اعلام کرد که کلیه آرای مرتبط با این مسابقه به جز محرومیت سرمربی پرسپولیس قطعی است.
اعتراض باشگاه استقلال به آرای انضباطی دربی


امسال سال عجیبی برای فوتبال ایران است چرا که اکثر تیم‌ها در این فصل به بیانیه‌نویسی علیه یکدیگر روی آوردند و جالب اینجاست که پس از رأی محرومیت یحیی، باشگاه استقلال در بیانیه‌ای نسبت به آرای کمیته انضباطی اعتراض کرد. در بخشی از متن بیانیه باشگاه استقلال آمده است: «باورکردنی نیست که بند ب ماده ۵۴ آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فقط به 15 تیم لیگ برتر اختصاص دارد و مربی یک تیم حق دارد که به سینه داور بکوبد، ضربه شدیدتری به سینه جلال مرادی ناظر دربی بزند و فحاشی کند و به جای 6 ماه، 4 جلسه محروم شود. کمیته انضباطی در حالی به بند الف از ماده ۵۴ استناد کرده که بدرفتاری‌های بند ب مقابل دیدگان میلیون‌ها نفر (مشت زدن به مقام رسمی مسابقه) انجام شده و سؤال اینجاست که چرا از محرومیت «حداقل شش ماهه» استفاده نشده؟ سرمربی پرسپولیس پس از بدرفتاری‌ در بازی با گل‌گهر نیز محروم شد و حال کمیته انضباطی پاسخ دهد چرا از بند ۹۲ آیین‌نامه انضباطی مبنی بر تکرار تخلف که از عوامل مشدده مجازات است، استفاده نکرده و محرومیت ایشان به جای حداقل شش ماه، به چهار جلسه ختم شده است؟» همچنین در بیانیه باشگاه استقلال آمده است که از تأخیر کمیته انضباطی فدراسیون مشخص بود که مانند تمامی این سال‌ها تنها یک تیم از حاشیه امنیت برخوردار است و این قدرت را دارد که برتر از هر قانون و آیین‌نامه‌ای باشد.
معاون پرسپولیس: دفاع ما از سرمربی نجیبی است که ادامه دهنده راه «دهداری‌»ها ست
پس از بیانیه استقلال نوبت به پرسپولیس رسید و حسین دوام، معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با برنامه ورزشگاه در مورد اعتراض پرسپولیس به حکم کمیته انضباطی اظهار داشت: «اعتراض ما در مورد دفاع از مظلومیت یک مربی نجیب و اصیل است که ادامه‌دهنده راه مرحوم دهداری‌ها و منصور امیرآصفی‌ها است.» او در ادامه این گونه نسبت به بیانیه باشگاه استقلال واکنش نشان داد:‌ «باشگاه استقلال در بیانیه‌ای که پس از صدور این حکم صادر کرده حتی روی ماده‌ای که به آن استناد کرده، مسلط نیست. بند 1 ماده 54 صراحت دارد اما در بیانیه باشگاه استقلال که بیشتر حالت تحریک‌آمیز داشته و نشر اکاذیب تلقی می‌شود، به شرایطی اشاره شده که گل‌محمدی را‌‌‌‌‌‌‌‌ از فوتبال منزوی می‌کند. به این موضوع اعتراض داریم که چرا داور در جلسه کمیته انضباطی حضور نداشت تا همه چیز کنکاش و کارشناسی شود. ما اعتقاد داریم باید روی 6-5 موضوع بررسی شود. حداقل 6 ماه محرومیتی که باشگاه استقلال در بیانیه‌اش به آن اشاره می‌کند مربوط به مواردی مثل ضربه زدن با مشت، لگد یا آرنج است. دیدیم که مربی رقیب در جریان بازی وارد زمین شد و همین زمان تأخیری جزو همان کارهایی است که سرمربی‌اش انجام داد. مواردی داریم که حتی وزیر ورزش در مورد اردوی استقلال در دوبی آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ یادآوری کرد و گفت شرم‌آور است که آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کنم.»
معاون استقلال: اعضای کمیته انضباطی به چاقو خوردن تهدید شدند!
پس از اظهارات معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس نوبت به فرشید سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال در گفت‌وگو با برنامه ورزشگاه اظهار داشت: «اساس اختلاف نظر ما در مورد رأی کمیته انضباطی از لحاظ حقوقی این است که آیا حرکت مربی محترم پرسپولیس بدرفتاری بود یا حمله به سوی داور؟ آیا طبق تصاویری که ما در تلویزیون می‌بینیم گل‌محمدی فقط اعتراض ساده می‌کند و بدرفتاری کرده، داور و مسئول مسابقه را‌‌‌‌‌‌‌‌ بد مورد خطاب قرار می‌دهد‌، یا به سوی داور حمله می‌کند. گل‌محمدی با ضربه سنگین به سینه جلال مرادی کوبید، اما آقایان می‌گوید او داور را‌‌‌‌‌‌‌‌ هل نداد و بازیکنی را‌‌‌‌‌‌‌‌ نزد.» وی درخصوص ماجرای اردوی استقلال در دبی حاضر به پاسخگویی نشد و عنوان کرد: «کمیته انضباطی باید به حدی مورد حمایت باشد که رسانه یک باشگاه به خود اجازه ندهد هواداران آن باشگاه را تحریک کند. کاری نکنند هزاران نفر با شماره تلفن اعضای کمیته انضباطی تماس گرفته و او را از طریق فضای مجازی تخریب یا تهدید به چاقو زدن کنند. شاید اگر من هم جای آقایان بودم همین رأی را‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دادم.»
مسئولان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به کمیته اخلاق فراخوانده شدند
اما به دنبال صدور بیانیه‌های متعدد از سوی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال پس از صدور احکام انضباطی و رفتارهای تحریک‌آمیز این 2 باشگاه در فضای رسانه‌ای و مجازی که می‌‌تواند منجر به تشویش اذهان عمومی شود، مدیران عامل و مسئولین رسانه‌ای و روابط عمومی این 2 باشگاه به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال دعوت شدند و می‌‌بایست طبق ابلاغ صورت گرفته روز شنبه به دفتر کمیته اخلاق مراجعه کنند.
چگونه به بیانیه‌های توهین‌آمیز پایان دهیم؟
پس از این اتفاقات محمدجواد پاینده، سرپرست روابط عمومى فدراسیون فوتبال در توئیتر خود نوشت:‌ «ورود قاطع کمیته اخلاق می‌‌تواند به رویکرد صدور بیانیه‌های توهین‌آمیز برخی باشگاه‌ها پایان دهد. خشم و فحاشی جاری در فضای مجازی که جایگزین کری‌های جذاب و نمکین دهه‌های گذشته شده خروجی همین گفتمان سرشار از دشمنی و نفرت پراکنی است که فرهنگ هواداری فوتبال ایران را به بی راهه می‌‌برد.»

بــــرش
بیانیه تند باشگاه پرسپولیس با چاشنی تهدید

در پی احکام صادره از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، باشگاه پرسپولیس با صدور بیانیه‌ای تند موضع خود را اعلام کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «آفتاب آمد دلیل آفتاب. گل‌محمدی نه داور را هل داد و نه بازیکن حریف را ضرب و شتم کرد. با وجود این عذرخواهی کرد و ۶ جلسه هم محروم شد! تأسف‌بار است که دیگران به سبک و سیاق دیگری عمل می‌کنند. تمام ارکان فوتبال را مداوم متهم می‌کنند و اصلاً مشمول چنین محرومیتی نمی‌شوند! عجبا که این ۶ جلسه محرومیت چه تقارن جالبی دارد؛ که به نظر پرسپولیس این روزها همه مصیبت‌ها را می‌کشد تا قهرمانی‌های پیاپی‌اش به این عدد نرسد.» باشگاه پرسپولیس در بخش دیگری از این بیانیه نوشت: «چه شد به ماجرای بازی گل‌گهر و استقلال ورود نشد در حالی که روزها قبل از دربی اتفاق افتاد؟ اگر رسیدگی و عدالت اجرا می‌شد آیا سرمربی تیم رقیب اصلاً می‌توانست در دربی روی نیمکت بنشیند؟ راستی چه می‌شود که مربی تیم خاص می‌تواند در جریان همان دربی، به بازیکن پرسپولیس حمله کند و حداقل حکم ممکن را بگیرد؟ بهزاد غلامپور یک بار به فرشاد فرجی سیلی زد و این بار هم مهدی ترابی را هل داد، آیا طبق ماده ۹۲ تکرار تخلف، مجازاتش یک جلسه است؟» باشگاه پرسپولیس همچنین نوشت: «سؤال مهم ما این است؛ ماجرای اردوی کذایی و معروف در دوبی چه بود که وزیر ورزش هم در یک مقطع از اتفاقات اردو ابراز شرم کرد؟ به صراحت اعلام می‌کنیم اگر با خاطیان آن پرونده برخورد نشود مستنداتی را در اختیار مراجع قضایی می‌گذاریم که خواب را از خوشگذران‌ها بگیرد. چه شد که سرمربی همین تیم در صفحه رسمی خود در اینستاگرام انواع و اقسام تهمت‌ها را به آقای سیدعلی داور دربی زد و از ویلا و مدرسه فوتبال و کار در شهرداری و ویزای اسپانیا و... حرف زد اما هیچ اتفاقی برایش نیفتاد؟ این تهمت‌ها چند جلسه محرومیت داشت؟ این روزها یک تیم مورد حمایت مصونیت دارد و یک تیم هم پرسپولیس است که هیچ محدودیتی برای اقدام علیه آن وجود ندارد و مشکل همان عدد ۶ است. با این رأی همه چیز عیان شد.»