حکومت نظامی در سرزمین های اشغالی با دستور مقاومت

بنفشه غلامی/ «رعد فتحی حازم»، از دردکشیدگان سیستم آپارتایدی رژیم صهیونیستی در اردوگاه‌های جنین، در ششمین روز ماه رمضان، وعده مقاومت برای باز کردن درهای جهنم به روی تل آویو را عملی کرد و در بزرگترین تیراندازی در قلب رژیم صهیونیستی، دو صهیونیست را کشته و 13 نفر از آنان را مجروح کرد. او پس از این عملیات با غفلت نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی از صحنه تیراندازی خارج شد و ساعتی بعد در محله شهر قدیمی یافا، در محاصره نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید. «فتحی حازم» چهارمین مبارز فلسطینی است که در هفته‌های اخیر در عملیات استشهادی باعث وحشت و هراس تل آویو شده است.
به گزارش سایت شبکه خبری «المیادین»، «فتحی حازم» اندکی مانده به ساعت 9 شب به وقت تل آویو وارد خیابان «دیزنگوف» شد که یکی از بزرگترین خیابان‌های تل آویو است و به خاطر مرکز خرید واقع شده در آن، پرتردد است. او با به استهزا گرفتن توان امنیتی رژیم صهیونیستی که با وجود پرتردد بودن این مکان، در صحنه تیراندازی حضور پررنگی نداشتند، به کافه «ایلکا» در این خیابان رفت و به سمت اسرائیلی‌هایی که در این مکان بودند، تیراندازی کرد و پس از آن نیز با استفاده از غفلت نیروهای امنیتی از محل تیراندازی خارج شد. به گزارش «تایمز اسرائیل»، تازه اندکی بعد از خروج «فتحی حازم» از محل عملیات بود که خیابان پر شد از آمبولانس‌هایی که تلاش می‌کردند 15 مجروح این عملیات را که 2 نفر از آنان در بیمارستان درگذشتند، به بیمارستان منتقل کنند. همزمان با این آمبولانس‌ها صدها نیروی امنیتی نیز به محل عملیات اعزام شدند. به گزارش «المیادین»، در این شب بیش از هزار نظامی و نیروی امنیتی رژیم صهیونیستی در سراسر
تل آویو مستقر شدند. این نیروهای امنیتی به طور خاص سه ساختمان را که احتمال می‌دادند «فتحی حازم» در آنها باشد، محاصره کردند. اما در هر سه مورد متوجه شدند اشتباه کرده‌اند و وی در این ساختمان‌ها حضور ندارد.
به نوشته سایت شبکه خبری «العالم» در همین شب به جز این عملیات در دو نقطه دیگر تل آویو نیز عملیات‌های مشابهی توسط دو مبارز دیگر فلسطینی رخ داد که تلفاتی بر جا نگذاشت. بنا بر این گزارش‌ها، یکی از این دو عملیات تیراندازی بود و در مورد دیگر نیز صدای انفجاری به گوش رسید که رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند حاصل انفجار یک نارنجک دست ساز بوده است. عملیات فلسطینیان در قلب رژیم صهیونیستی در حالی رخ داد که پیشتر صالح العاروری، رئیس دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با المیادین تأکید کرده بود: «رژیم صهیونیستی با ممانعت از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان درهای جهنم را به روی خود خواهد گشود.»


فرار از خیابان
بعد از عملیات «رعد فتحی حازم» تل آویو تبدیل به شهری پرهرج و مرج شد که در آن اسرائیلی‌ها تلاش می‌کردند، با بازگشت به خانه از در معرض قرار گرفتن در عملیات مشابهی فرار کنند. به نوشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، تل آویو از زمان تأسیس خود تاکنون، کمتر شاهد چنین هرج و مرجی بوده است و آخرین باری که در آن عملیاتی انجام شد، سال 2016 بود که در کافه‌ای در همین خیابان «دیزنگوف» یک فلسطینی به سمت کسانی که در کافه بودند، تیراندازی کرد و چند روز بعد در محاصره نظامیان اسرائیلی به شهادت رسید. در آن حمله نیز 2 نفر کشته شده و شماری زخمی شده بودند. در عملیات پنجشنبه شب نیز که شباهت‌های بسیاری به عملیات 2016 دارد، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی شامل نیروهای ویژه تکاوری نیروی هوایی رژیم صهیونیستی (شلداگ) و یگان تکاوران ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش این رژیم (سایرت متکل) به تعقیب «فتحی حازم»، 29 ساله که از ساکنان یکی از اردوگاه‌های جنین است، پرداختند و در نهایت بیش از 4 ساعت بعد از عملیات، «فتحی حازم»، در شهر «یافا» در محاصره صدها نظامی صهیونیست قرار گرفت و بعد از مقاومتی نفسگیر مقابل آنان به شهادت رسید.
واکنش‌ها به عملیات فتحی حازم
این حمله در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی نیز با نگرانی حامیان تل آویو پیگیری شد. نمایندگان اروپا و امریکا در حالی این عملیات استشهادی را همچون همیشه محکوم کردند که در داخل سرزمین‌های اشغالی مردم و گروه‌های فلسطینی از آن استقبال کرده و آن را ستودند. «مشیر النصری»، از مقامات جنبش حماس این عملیات را پاسخ طبیعی مقاومت به جنایات رژیم صهیونیستی مقابل مردم فلسطین توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری فارس در همین ارتباط، «داوود شهاب» یکی از سران جنبش جهاد اسلامی در فلسطین نیز تأکید کرد که این عملیات‌ها شدت خشم روزافزون ملت فلسطین در قبال سیاست‌های خصمانه رژیم اشغالگر در حق اسرا را نشان می‌دهد. وی تصریح کرد: «رژیم اشغالگر بهای قلدری و گستاخی خود را خواهد داد.» به گزارش سایت شبکه خبری «العالم»، «احمد جلالجل» عضو هیأت اقدام ملی فلسطین نیز گفت: این، صرفاً شکستی امنیتی نیست بلکه شکستی در پی شکستی دیگر است. این عملیات واکنش به چیزی است که بنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل درباره عملیات «شکست امواج» مطرح کرد و گفت، نیروهای امنیتی این رژیم مانع عملیات‌های فلسطینیان می‌شوند. در همین حال مردم فلسطین با پخش شیرینی و شکلات در خیابان‌ها خوشحالی خود را از این عملیات ابراز کردند.
حزب الله لبنان نیز در بیانیه ای عملیات قهرمانانه «رعد فتحی حازم» را نشانه ضعف رژیم صهیونیستی و شکست شرم آور آن در مقابل تنها یک مبارز فلسطینی دانست.
یأس رسانه‌های اسرائیلی از امنیت
به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، عملیات «رعد فتحی حازم» بعد از فرار بزرگ اسرای فلسطینی از بزرگترین زندان امنیتی رژیم صهیونیستی، بزرگترین ضربه‌ای است که تاکنون از جانب مبارزان فلسطینی که دست به عملیات استشهادی می‌زنند، بر پیکر امنیت رژیم صهیونیستی وارد شده است. تحلیلگران رسانه‌ای این رژیم نیز با تأکید بر اینکه تنها کاری که اکنون از دست «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم برمی‌آید، ستایش کشته شدن مردی است که این عملیات را انجام داده بود، نوشتند، شهرک نشینان اسرائیل در حال پس دادن تاوان بی‌کفایتی مقامات این رژیم هستند. صبح دیروز، ساعتی پس از انتشار این تحلیل‌ها، «نفتالی بنت» ساعتی بعد از برگزاری نشست امنیتی ویژه همان طور که رسانه‌ها پیش‌بینی کرده بودند، نتوانست کاری بیش از ستایش صدها نیروی امنیتی انجام دهد که توانسته بودند، یک فلسطینی در محاصره را از پای در آورند. او همچنین به اسرائیلی‌ها وعده داد که نیروهای امنیتی برای رفع نگرانی‌های آنان به حالت آماده باش در آمده‌اند تا از تکرار چنین عملیاتی جلوگیری کنند.
عملیات شهید «رعد فتحی حازم» در حالی انجام شد که از آغاز ماه مبارک رمضان به این سو، سرکوب و حملات نظامیان رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان افزایش چشمگیری یافته است. آنان در یک هفته‌ای که از آغاز ماه رمضان در فلسطین می‌گذرد، به سرکوب فلسطینیان در جنین، العیساویه، باب العامود و بیت اللحم پرداخته و تاکنون 33 جوان فلسطینی را به اسارت گرفته‌اند.