ایران چیزی از حریفان خود کم ندارد

صعود از گروه B در جام جهانی قطر غیرممکن نیست. این مسئله مهمی است که بعد از قرعه‌کشی جام جهانی بسیاری از کارشناسان از جمله مارکار آقاجانیان بر آن تأکید دارند. دستیار کی‌روش در جام جهانی روسیه، گروه ایران را نسبت به دیگر تیم‌های آسیایی متعارف خوانده و تأکید دارد اگر انگلیس به عنوان تیم پنجم جهان مهره‌های نامداری را در ترکیب دارد، ایران نیز نفرات ارزشمندی، چون آقای گل سابق روسیه و پرتغال را دارد که می‌توانند در قطر نمایشی خیره‌کننده در ترکیب ایران اجرا کنند، باید حمایت لازم از آن‌ها انجام و اردو‌های هدفمند و دیدار‌های تدارکاتی با تیم‌های قدرتمند برایشان برنامه‌ریزی شود. صعود ایران به عنوان تیم صدرنشین و حضور در سید ۳، هم‌گروهی با انگلیس، امریکا و البته یکی از سه تیم اسکاتلند، ولز و اوکراین را به دنبال داشت. قرعه ایران را چطور می‌بینید؟
قبل از هر چیز باید تأکید کنم که در جام جهانی هیچ بازی آسانی وجود ندارد، پس نباید دنبال گروه یا بازی آسان بود. این را با توجه به تجربیاتی که از حضور در این رقابت‌ها داشتم، می‌گویم، با وجود این یکی از بهترین قرعه‌ها نصیب ایران شد. قرعه ما می‌توانست نسبت به سید‌های دیگر به مراتب سخت‌تر باشد، مثلاً می‌توانستیم در سید ۲ باشیم با آلمان و هلند یا در گروه آرژانتین و برزیل یا حتی در گروه کره با حضور پرتغال، اروگوئه و غنا که به مراتب سخت‌تر از گروه ماست. با این اوصاف نباید فراموش کنیم که اگر چه بهترین قرعه در بین تیم‌های آسیایی نصیبمان شده است، اما در جام جهانی نه بازی آسان داریم و نه گروه آسان. هر تیمی به این رقابت‌ها راه یافته مسیر دشواری را پشت سر گذاشته و برای به نمایش گذاشتن بهترین عملکرد خود می‌آید. پس برای کسب موفقیت باید بیشترین تلاش را داشته باشیم و به بهترین شکل ممکن خود را مهیای حضوری پرقدرت در این رقابت‌ها کنیم. یک نشریه انگلیسی بعد از قرعه‌کشی جام جهانی ایران را ضعیف‌ترین تیم گروه B خواند، در حالی که به زعم بسیاری، ایران توانایی مقابله با تیم پنجم جهان را دارد، ضمن اینکه اگر چه انگلیس یکی از تیم‌های همیشه مدعی و قدرتمند است، اما آخرین قهرمانی آن در جام جهانی به ۶۰ سال قبل بازمی‌گردد و در آخرین رقابت‌های یورو نیز موفق به کسب جام نشد.
هیچ یک از این تفکرات درست نیست. انگلیس تغییر و تحولات گسترده‌ای داشته که چهار سال پیش در بین چهار تیم برتر جام جهانی قرار گرفته و در آخرین رقابت‌های یورو نیز عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرده است و نمی‌توانیم بر این باور باشیم که، چون ۶۰ سال از اولین و آخرین قهرمانی آن می‌گذرد، پس حریف چندان سرسختی نیست. نه. انگلیس همیشه یک تیم قدرتمند و مدعی بوده است. ایران هم تیم ضعیف گروه B نیست. این‌ها همه رجزخوانی‌های قبل از بازی است. بی‌شک نمی‌توان منکر قدرتمند بودن انگلیس شد. ایران بی‌تردید بازی سختی برابر این تیم دارد، اما با این وجود تیم ملی فوتبال ایران نیز چیزی از حریفان خود کم ندارد. پس می‌توان گفت مارکار آقاجانیان نیز از آن جمله افرادی است که انتظار صعود ایران از گروه خود را در جام جهانی قطر دارد.
چراکه نه. این انتظارات بیهوده و بیجا نیست و با توجه به سوابق به وجود آمده است. به عقب اگر برگردیم می‌بینیم که چیزی حدود ۸۰ درصد از تیم فعلی سابقه حضور در جام جهانی قبلی و مصاف با پرتغال، اسپانیا و مراکش را دارند. حدود ۲۰ ملی‌پوش در اردوی تیم هستند که سابقه بازی در اروپا و گلزنی برابر تیم‌هایی، چون چلسی و یوونتوس را دارند و با این اعتماد به نفس و تجربه باارزش می‌توانند وزنه مؤثری برای ایران در قطر و برابر حریفان باشند. در واقع الان و در جام جهانی قطر فرصت بهره‌برداری از نسلی است که ساخته شده و شخصاً بر این باورم شانس صعود از گروه خود را در قطر داریم. بسیاری بر این باور هستند ایران توان عبور از سد انگلیس را هم دارد، اما عده‌ای نیز با اشاره به ستاره‌های نامداری، چون هری کین، رحیم استرلینگ، راشفورد و هری مگوایر کار ایران را سخت می‌دانند.‌


نمی‌توان منکر حضور مهره‌های نامدار در ترکیب انگلیس شد، خصوصاً که این تیم بی‌هیچ دشواری به عنوان صدرنشین به جام جهانی صعود کرده است، با وجود این، اما ایران نیز ستاره‌های نامداری را در ترکیب خود دارد. سردار آزمون به عنوان آقای گل روسیه که جدیداً به بایرلورکوزن پیوسته، مهدی طارمی به عنوان آقای گل پرتغال، علیرضا جهانبخش، بیرانوند، عابدزاده و صادق محرمی از جمله مهره‌های باارزش تیم ملی هستند که بی‌تردید در قطر حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. با تمام این اوصاف و حتی صعود زودهنگام تیم، به رغم تمام شرایط دشواری که با آن روبه‌رو بود، بازی با کره نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرد. فکر می‌کنید تیم ملی ایران با وجود تمام پیروزی‌هایی که کسب کرده بود، برابر کره به عنوان نخستین حریف سرسخت خود وا داد یا آن باخت یک اتفاق بود؟
نمی‌توان گفت اتفاق. به این شکل اگر نگاه کنیم، یعنی چشم‌مان را به روی اشتباهات و نقاط ضعف خود بسته‌ایم و این می‌تواند در قطر و برابر تیم‌های قدرتمند‌تر ما را به چالش بکشد. باید با خودمان صادق باشیم. برابر کره ضعف‌هایی داشتیم که باید در فرصت باقی‌مانده تا جام جهانی آن‌ها را برطرف کنیم، اما این را هم نمی‌توان نادیده گرفت که کره به لحاظ فنی از تیم‌هایی، چون بحرین و عراق به مراتب بالاتر است، با وجود این شکست برابر کره آنقدر نگران‌کننده نیست. اگر در این مدت دنبال پوشش دادن ضعف‌های خود مقابل کره باشیم، برابر انگلیس، امریکا و دیگر تیم گروه B با مشکل مواجه نمی‌شویم. امریکا یکی از دو تیمی است که ایران در ادوار مختلف جام جهانی موفق به پیروزی برابر آن شده است. فکر می‌کنید این مسئله می‌تواند به لحاظ روحی- روانی ملی‌پوشان را به تکرار بردی دیگر یاری رساند یا غرور ناشی از این موفقیت می‌تواند تأثیر مخربی در مصاف دوباره با یانکی‌ها داشته باشد؟
شخصاً بر این باور هستم که برد ایران برابر امریکا می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد. به هر حال این برای دومین بار است که با امریکا در یک مسابقه رسمی و جام جهانی دیدار می‌کنیم و این می‌تواند اعتمادبه‌نفس بچه‌های ما را به لحاظ روحی- روانی بالا ببرد. صد البته که امریکا هم مانند ایران در طول این سال‌ها تغییرات بسیاری داشته و دست‌کم گرفتن آن کار اشتباهی است، اما تصور می‌کنم بردی که مقابل این تیم داشته‌ایم می‌تواند کمک روحی- روانی خوبی باشد. با توجه به تجربیاتی که از حضور در جام جهانی داشته‌اید، فکر می‌کنید تیم ملی فوتبال ایران برای کسب موفقیت در قطر چه باید بکند و به چه چیزی نیاز دارد؟
بحث کردن در خصوص مسائل فنی تیم‌ها در این برهه زمانی منطقی نیست. چند ماه تا آغاز جام جهانی باقی مانده است و تیم‌ها می‌توانند در طول این مدت دچار تغییراتی خواسته یا ناخواسته به دلیل مصدومیت‌ها و مسائلی از این قبیل شوند، با وجود این، اما برگزاری اردو‌های هدفمند، منظم و اصولی و همچنین برگزاری دیدار‌های تدارکاتی و دوستانه با تیم‌های قدرتمند برای محک زدن نفرات تیم و آگاهی از نقاط ضعف و قوت تیم از جمله مهم‌ترین کار‌هایی است که تا آغاز جام جهانی قطر باید انجام دهیم، اگر خواهان حضوری پرقدرت و موفق در این رقابت‌ها هستیم و به صعود از گروه خود می‌اندیشیم.