حاشیه‌هایی که مدعیان را بلعید

سرنوشت یکسان سرخابی‌های پایتخت در یک‌چهارم نهایی رقابت‌های حذفی نشان از قدرت حاشیه‌های خودساخته‌ای دارد که به سادگی هرچه تمام‌تر مدعیان این جام را بلعید.
قرار به زیر سؤال بردن توان فنی یا تلاش دو تیم آلومینیوم اراک یا نساجی مازندران نیست، تیم‌هایی که به راستی با وجود مشکلات بسیار به هدفی که داشتند، دست یافتند و رمز موفقیت آن‌ها بی‌تردید اتحادی بود که؟ در دادن به حاشیه؟ از دو تیم پرسپولیس و استقلال گرفته بود. حاشیه‌هایی که مانع از تمرکز روی هدف قهرمانی شد و نتیجه‌اش نیز بالا بردن دست مقابل نماینده اراک و مازندران بود و بسته شدن پرونده این فصل از رقابت‌های جام حذفی مقابل دیدگان هوادارانی که هنوز موفق به هضم این حجم از ناکامی نشده‌اند.
تیم بی‌شکست لیگ که هفته‌هاست صدر جدول را در اختیار دارد و سرمربی جوان آن با غرور می‌گوید که هیچ حریفی توان شکست دادن استقلال ۱۰ نفره را هم ندارد با ارتشی کامل برابر نساجی شکست می‌خورد و نخستین جام پیش‌رو را در این فصل از رقابت‌ها از دست می‌دهد. ناکامی بزرگی که سرخپوشان در آن یک گام از حریف دیرینه خود جلوتر هستند، چراکه جام رقابت‌های حذفی دومین جامی بود که این فصل از کف دادند (بعد از سوپرجام). جام‌هایی که می‌توانست در ویترین افتخارات پرسپولیس یا حتی استقلال باشد اگر تمرکز این دو تیم در هفته‌های پایانی لیگ و اوج حساسیت رقابت‌های حذفی روی کسب برتری مقابل حریفان بود، نه شاخ و شانه کشیدن برای یکدیگر و رد شدن از روی داوران و خط و نشان کشیدن برای وزارت ورزش و متهم کردن آن به جانبداری از یک طیف رنگی.
کمتر روزی است که خبر، مصاحبه یا بیانیه‌ای شدیدالحن از سرخابی‌های پایتخت روی خروجی سایت‌های خبری یا تیتر درشت رسانه‌های نوشتاری نباشد! یک روز مدیریت باشگاه قدعلم می‌کند برای روضه‌خوانی از مصیبت‌هایی که مدعی است تیمش را یقه کرده و روز دیگر سرمربی تیم شمشیرش را از رو می‌بنند برای داور، مدیر و مربی حریف و حتی وزیر ورزش! اتحادشان در این یک مورد مثال‌زدنی است، وقتی قرار به شلوغ بازی باشد و متشنج کردن جو برای منحرف کردن اذهان عمومی از اصل ماجرا که به مشکلات فنی برمی‌گردد و تمرکز به هم خورده تیمی که سرمربی آن به جای رتق و فتق امور، اسیر حاشیه‌های خودساخته‌ای شده که نتیجه‌اش می‌شود ناکامی در جام حذفی و دست از پا درازتر بازگشتن از مصاف با حریفانی که روند نتیجه‌گیری‌های‌شان در رقابت‌های لیگ برتر نشان می‌دهد چندان هم روی فرم نبودند، اما حداقل خوب می‌دانستند اسیر حاشیه شدن چه عواقب غیرقابل جبرانی می‌تواند داشته باشد که امروز برخلاف آنچه انتظار می‌رفت به جای سرخابی‌های پایتخت راهی نیمه‌نهایی شدند و جمع چهار تیم برتر جام حذفی.


نبش قبر کردن مشکلات حریف و خط و نشان کشیدن برای داوران و زدن اتهام به مدیران رده بالای ورزش برای استقلال و پرسپولیس اگر نان نداشت برای آلومینیوم و نساجی آب داشت و توانست آن‌ها را به واسطه اتحاد و تمرکزی که روی هدف خود داشتند به نتیجه‌ای مطلوب برساند و این همان نقطه ضعف سرخابی‌هایی بود که هنوز هم به جای پذیرفتن و گردن گرفتن اشتباهات خود درگیر زیر سؤال بردن دیگران هستند تا بیشتر از قبل در باتلاقی فرو روند که با دست‌های خود ساخته‌اند و امروز بی‌آنکه بدانند تا خرخره در آن فرو رفته‌اند.
هرچند نمی‌توان به سادگی از کنار مشکلات فنی پرسپولیس و استقلال عبور کرد، اما آنچه در طول این فصل بار‌ها و بار‌ها استقلال و پرسپولیس را به چالش کشید و دست‌آخر نیز هر دو آن‌ها را در حسرت بالا بردن جام قهرمانی رقابت‌های حذفی گذاشت، حاشیه‌سازی‌های متعددی بود که عمدتاً سرمربیان دو تیم پایه‌گذار آن بودند. یحیی و مجیدی که باید دید نقره‌داغ شدن در جام حذفی درسی می‌شود برای آن‌ها تا در ادامه با ایجاد تغییرات در مسیری متفاوت گام بردارند تا بعد از جام حذفی، لیگ را هم با ناکامی به پایان نبرند یا نه.