معیارهای انتخاب همسر

فاطمه رسولی‪-‬ انسان در طول حیات خود، پیوسته در حال انتخاب است. انتخاب همسر نیز یکی از مهمترین انتخابها است که عموم افراد حداقل یک بار در زندگی خود با آن روبرو می‌شوند. انسان در هر انتخاب، خواسته یا ناخواسته، ملاکهایی را مبنای انتخاب خود قرار می‌دهد. تعدادی از این ملاکها قائم به فرد بوده و برخی نیز تقریبا بین همهی اعضای یک گروه، فرهنگ یا جامعه، مشترک هستند. روانشناسان می‌گویند کسی را برای همسری انتخاب کنید که برقراری ارتباط با او برایتان دشوار نباشد. بسیار مهم است که بتوانید با این فرد به راحتی مکالمه کنید و نیاز به سانسور خودتان نداشته باشید. وقتی برقراری ارتباط با همسر برای شما آسان باشد، به خوبی می‌توانید با هم در انجام کارها مشارکت کرده و از مصاحبت با هم لذت ببرید. اگر علائق مشترک زیادی با او داشته باشید خیلی خوب است؛ اما لازم نیست همه علائق و خواسته‌های شما مشابه باشد! گاهی تفاوت‌ها هستند که به زندگی رنگ و شور می‌دهند. نگاهی به آمارهای طلاق در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که گرچه اطلاعات و دانش انسان‌ها در زمینه معیارهای انتخاب همسر بیشتر شده، اما نتایج مطلوبی از آن به دست نیامده است. در ادامه مطلب به برخی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر اشاره می‌کنیم:
> درک موقعیت شغلی
برخی از افراد به خاطر موقعیت‌های شغلی خود مجبور هستند طی شیفت‌های طولانی یا شبانه از همسر خود دور باشند و یا به واسطه محول شدن ماموریت به مدت چند روز یا چند ماه در شهر دیگری زندگی کنند، کنار آمدن با چنین شغل‌هایی برای همه قابل انجام نیست. بنابراین در زمان آشنایی برای ازدواج و به عنوان یکی از معیارهای انتخاب همسر تمام احتمالات و شرایط شغلی خود را به فرد مقابل توضیح دهید، کسی که چنین شرایطی را می‌پذیرد نباید بعدا از شرایط زندگی و دوری از همسر خود گلایه کند زیرا با آگاهی کامل او را قبول کرده است.
> اختلاف سنی


مشخص کردن اختلاف سن زن و شوهر یک معیار دقیق ندارد، به طور کلی افراد برای ازدواج باید به بلوغ فکری و عاطفی رسیده باشند و موقعیت‌های سنی یکدیگر را درک کنند نه اینکه یک طرف فردی با روحیات بچگانه باشد و فرد دیگر پخته و دنیا دیده که دیگر حوصله‌ای برای انجام کارهای بچگانه ندارد.
> ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی
اگر شما شخصیت آرامی دارید، از هیاهو، شلوغی و رفت و آمدهای مکرر دور هستید پس کنار آمدن و به تفاهم رسیدن با فردی که سکوت را دوست ندارد، در خلوت و تنهایی غمگین می‌شود و در میان مردم بودن را می‌پسندد کار سختی خواهد بود. بنابراین یکی از معیارهای انتخاب همسر تناسب شخصیت، روحیات، اخلاق، علایق و سلیقه‌ها می‌باشد.
> تناسب مذهبی
یکی از معیارهای انتخاب همسر که نباید از آن غافل شد و نیازمند توجه و بررسی فراوان می‌باشد، تناسب مذهبی است. اگر زن و شوهر با یکدیگر در این زمینه تناسب نداشته باشند قطعا در سبک زندگی، تربیت کودکان، رفت و آمد با دیگران و...با مشکل مواجه می‌شود و متاسفانه گاهی اوقات برخی زوجین در این مورد یکدیگر را مورد توهین و بی‌احترامی قرار خواهند داد، پس بهتر است قبل از ازدواج و در مرحله آشنایی این موضوع را بررسی نمایید.
> سلامت روانی و جسمی
متاسفانه یکسری از خانواده‌ها به اشتباه برای بهبود حال روحی و بیماری فرزند خود به او پیشنهاد می‌دهند که ازدواج کند ولی شرایط بیماری خود را به فرد مقابل توضیح ندهد. همین تصمیم‌گیری اشتباه موجب اختلافات جدی و حتی بروز آسیب روحی فرد مقابل خواهد شد. پس اگر بیماری خاصی دارید که تحت درمان نیز هستید بهتر است واقعیت را به فرد مورد نظر توضیح دهید عدم وابستگی به خانواده فرقی نمی‌کند چه دختر و چه پسر، متاسفانه افرادی وجود دارند که بعد از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک هنوز هم به خانواده خود وابسته هستند، درمورد تمام امورات زندگی خود و همسرشان با آن‌ها مشورت می‌کنند، اجازه دخالت‌های بی‌جا را به آن‌ها می‌دهند و در نتیجه سبب بروز اختلاف با همسر خود خواهند شد. بهتر است بدانیم زندگی مشترک باید شروع مستقل شدن افراد باشد، ازدواج امری مهم در زندگی انسان هاست پس نباید بدون تفکر، تحقیق و بررسی نسبت به تشکیل زندگی مشترک
اقدام کرد.