اقتصاد دانش‌بنیان راه را برای نوآوری و شکوفایی کشور هموار می‌کند

  حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه از دید امیرالمومنین علی(ع) هر نظام سیاسی برای ماندگاری و ثبات نیازمند ارکان هشت‌گانه‌ای است، بیان داشت: در کلام امیرالمومنین(ع) این 8 مورد شامل مردم سالاری، شایسته‌سالاری، قانون مداری، امنیت و قدرت دفاعی بازدارنده، استقلال سیاسی، اقتصاد مقاوم و پویا، عدالت و اعتلای فرهنگی و علم، فناوری و نوآوری است.
وی با بیان اینکه علم و فناوری یکی از مهم‌ترین ارکان اقتدار هر نظام سیاسی است، افزود: جایگاه امروز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی اقتدارآفرین، محصول آراستگی این نهاد به علم و ایمان است.
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد با اشاره به تأکیدات رهبری درباره ضرورت جاری شدن علم و دانش در کشور، خاطرنشان کرد: دانش، فصل الخطاب منازعات سیاسی، مدیریتی، و اجتماعی است. رهبری سال 1401 را با شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند. سکان دار انقلاب اسلامی، سال 1387 را سال نوآوری و شکوفایی نام گذاری کرده بودند که یک شعار مترقی و امیدزا بود.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان راه را برای نوآوری کشور فراهم خواهد کرد، افزود: مفهوم اقتصاد دانش بنیان نام سیستم اقتصادی است که در آن تولید کالا و خدمات عمدتا مبتنی بر فعالیت‌های دانش محور است. دانش خلق ثروت می‌کند، نه منابع طبیعی یا نیروی انسانی ساده. عنصر کلیدی، سرمایه و دارایی‌های فکری است، نه مخازن فراوان نفت و گاز. ما باید از نوآوری‌های خلاقانه استفاده کنیم، نه از صادرات خام منابع طبیعی.


وی گفت: تولید نیازمند موتور محرکی است که اقتصاد ایران را در کوتاه ترین زمان و با بالاترین شتاب در جایگاه شایسته خود قرار دهد. این موتور محرک نظام مدیریتی کشور است.
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد اظهار داشت: آن روز که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت آسان به دست می‌آید، ذخایر بانک مرکزی افزایش پیدا کرده و موجب رشد نقدینگی، افزایش پایه پولی، تورم کشور و معضلات کلیدی می‌شود و در آن سال بازار داخلی به بازار کالاهای خارجی تبدیل شده و تولیدات داخلی با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شوند در حالی که راه برون‌رفت از این تنگناها اقتصاد و مدیریت دانش‌پایه است.
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان محصول‌اندیشه و تفکر و علم است، گفت:‌ نیروی کار عالم تحصیل‌کرده و ماهر رکن کلیدی این اقتصاد است که او توانایی یادگیری مداوم و بکارگیری مهارت برای خلق ثروت از دانش را دارد. ایران اسلامی در این حوزه از ظرفیت بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار است. امروز 14 میلیون جوان تحصیل‌کرده در اختیار داریم که محصول کار نظام آموزشی کشور در چهار دهه اخیر است.
وی بیان داشت: ما دانش هسته‌ای را به فناوری هسته‌ای تبدیل کردیم و دانش را در میدان تبدیل به قدرت پدافندی کردیم که بسیار ارزشمند است.
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد گفت:‌ تأکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش‌بنیان، فراهم آوردن حضور دانش در خلق ثروت است. یعنی تجاری‌‌سازی علم؛ باید برای عملیاتی شدن این موضوع دولت و مسؤولین در بخش‌های مختلف گام‌های بلندی را بردارند.
هیمنه پوشالی آمریکا را
در هم شکسته‌ایم
امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیش از خطبه‌های نماز جمعه طی سخنانی اظهار داشت: دو مأموریتی که ما باید در جهاد تبیین دنبال کنیم، در وهله اول تبیین جایگاه ولایت در نیروهای مسلح و سپس تبیین توان دفاعی کشورمان است که با عنایت الهی و رهبری‌های ولی امر مسلمین به آن دست یافته‌ایم.
به گزارش مهر، وی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که نعمت عظمای ولایت، مقام معظم رهبری است که خداوند نصیب ما کرده است. امروز در نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی اعتقاد راسخ ما بر این است که ولایت فقیه، صراط مستقیم ما و بالاترین نعمتی است که خداوند ما را از آن بهره مند کرده است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش بیان داشت: در پاسخ به این نعمت خداوند، ما خوب کار کردن و شکرگزاری به درگاه خداوند را وظیفه اصلی خود می‌دانیم و در هر مؤلفه ای به آنچه مراد و منظور ولایت فقیه است، اقتدا کنیم.
امیر حیدری گفت: اقتدار دفاعی به این نیست که مانند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشور را به انبار باروت و تسلیحات عاریه‌ای غربی‌ها تبدیل کنیم. این اقتدار نیست چرا که استمرار نخواهد داشت بلکه بن مایه توان دفاعی، خودکفایی و داشتن استمرار عملیاتی است که این مسئله در ارتش جمهوری اسلامی ایران از روزی که مستشاران آمریکایی، این کشور را ترک کردند و به زعم خودشان تنها گذاشتند، نیروی زمینی در ۲۳ رسته که چرخه دفاعی آن را تشکیل می‌دهد، توان بالای خود را به منصه ظهور گذاشت. ما امروز در ۲۳ رسته به خودکفایی کامل رسیده‌ایم؛ ۲۳ رسته ای که چرخه دفاعی ما را تشکیل می‌دهند و استمرار عملیات را برای ما
فراهم می‌کند.
توان دفاعی
با فرامین مقام معظم رهبری
محقق شده است
فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: این توان دفاعی با فرامین مقام معظم رهبری محقق شده است.
وی خاطرنشان کرد: حضور ما در مرزها به معنای این نیست که خطری نظام ما را تهدید می‌کند، بلکه این حضور به معنای اشراف اطلاعاتی بیشتر و آماده به کار نگهداشتن و پای در رکاب نگه داشتن نیروهای ما است.
امیر حیدری گفت: از مولفه‌های دیگر اقتدار ما این است که نیروهای مسلح ایران بودند که هیمنه پوشالی آمریکا را به کرات شکستند و امروز آنها را تعقیب می‌کنیم که مفتضحانه منطقه را ترک کنند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش خطاب به رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: ما در سر در تمام پادگان‌ها روز شمار نابودی شما را به صورت تابلوی روان ایجاد کردیم.
وی تصریح کرد: کشور ما از امنیت بالایی برخوردار است و شیطنت‌هایی که درخصوص مرزها در فضای مجازی رخ می‌دهد، کار دشمن است و به آن اعتنایی نداشته باشید.
امیر حیدری بیان داشت: ما هم در عرصه امنیت و هم در کمک به مردم حضور داشتیم‌. رهبر معظم انقلاب در زلزله و سیل رضایت خود را از اقدامات ارتش اعلام کردند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش یادآور شد: از زمان شیوع کرونا ما ۲۸ بیمارستان و ۱۲ هزار کادر پزشکی مجرب داشتیم و ۱۰ شهید مدافع سلامت تقدیم کردیم. همچنین ۹ بیمارستان تنفسی و دائمی ساختیم و به دارایی وزارت بهداشت اضافه کردیم.