سؤال 130 نماینده از رئیس‌جمهور درباره مؤسسات مالی و اعتباری


امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس درباره نابسامانی وضعیت موسسات مالی و اعتباری و نارضایتی مردم از بازگشت سرمایه‌ها و سپرده‌هایشان به 130 نفر رسید.
تعداد امضاهای لازم به فراخواندن رئیس‌جمهور به مجلس و پاسخگویی به سؤال وکلای ملت 75 است و با توجه به اینکه این سؤال هم اکنون دارای 130 امضا است، روحانی موظف به حضور در مجلس و پاسخگویی به سطح عملکرد بانک مرکزی در قبال آشفتگی موسسات مالی و اعتباری خواهد بود.
در این رابطه نماینده خمینی شهر از ارائه سؤال از رئیس‌جمهور درباره نابسامانی موسسات مالی و اعتباری با 130 امضا به هیئت‌ رئیسه مجلس خبر داد.
سید جواد ابطحی با اعلام اینکه قاعدتا باید در انتهای جلسه علنی این سؤال اعلام وصول می‌شد از علت عدم اعلام وصول آن توسط هیئت‌رئیسه اظهار بی‌اطلاعی کرد و عنوان داشت: امیدوارم در جلسه علنی بعدی مجلس سؤال از آقای روحانی درباره مشکلات بوجود آمده برای مردم از سوی موسسات مالی و اعتباری اعلام وصول شود هرچند که به علت احتمال لابی‌های گسترده هر چیزی ممکن است.


مجلس سؤال از وزیر راه را
 وارد ندانست
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز یکشنبه از پاسخ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به سؤال جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس قانع شدند.
78 نماینده مجلس به سؤال نماینده مردم مشهد رأی موافق، 125 نماینده رأی مخالف و هفت نفر رأی ممتنع دادند که بدین ترتیب، مجلس سؤال وی را از وزیر راه وارد ندانست.
به گزارش فارس، جواد کریمی قدوسی در جریان سؤال خود از وزیر راه وشهرسازی گفت: سؤال من از وزیر راه در تاریخ 26 خرداد 95 (یکسال قبل) به هیئت‌ رئیسه تحویل داده شد و امروز پس از گذشت یک سال سؤال من در دستور کار قرار گرفته است. در حالی که این سؤال باید در زمان خودش در دستور کار قرار می‌گرفت.
وی افزود: چرا در قرارداد امضا شده برای خرید هواپیما همچون دیگر قراردادها همه چیز محرمانه بود و چرا نمایندگان ملت از این قرارداد مهم که قریب 100 میلیون دلار در درازمدت جمهوری اسلامی را متعهد به پرداخت آن می‌کرد نباید مطلع شده و در جریان قرار بگیرند؟
نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: جزئیات این قرارداد چیست؟ کم وکیف این قرارداد چگونه است؟ ‌ملت چه تعهدی دارند؟ آقای وزیر در جریان بررسی سؤال در کمیسیون عمران متعهد شد که جزئیات و کم و کیف قرارداد را در اختیار ما قرار دهد و رئیس‌کمیسیون عمران در تاریخ 19 فروردین 96 در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت هواپیمایی درخواست کرد که محتوای قرارداد ظرف یک هفته در اختیار کمیسیون عمران قرار گیرد که تا به حال با وجود گذشت یک سال از سؤال، هنوز ما و شما نمی‌دانیم که محتوای این قرارداد چیست.
وی افزود: پول خرید این هواپیماها از کجا آمده و چه مصوبه‌ای برای خرید این هواپیماها وزارت راه داشته و از سوی دیگر مدل خرید این هواپیماها چه بوده، چه توجیه اقتصادی برای این خریدها وجود داشته است؟
کریمی‌قدوسی خطاب به وزیر راه گفت: هواپیماهای شرکت ماهان تنها محدود به سه هواپیمای دسته دوم ایرباسی که شما خریده‌اید، نیست. شرکت ماهان از طریق بخش خصوصی ده‌ها فروند هواپیمای دسته اول خریداری کرده و در حال استفاده است و برای خرید آن جشن ملی هم برپا نکردند و عده‌ای را هم نبرده است تا برای ورود هواپیمای دسته دوم به استقبال بروند.
نماینده مشهد اظهار داشت: با وجود اینکه ما صنعت هواپیماسازی به نسبت خوبی داریم اما به آن اصلا توجه نمی‌شود. شرکت هسا با 4‌ هزار متخصص تعطیل شده است. اگر می‌خواهید هواپیمای خارجی هم بخرید صنایع داخلی را در این حوزه توجه داشته باشید. وی افزود: سازمان بازرسی در گزارشی که در مورد هواپیماهای خریداری شده داشته عنوان کرده که هواپیماهای 320 و 330 که خریداری شده کاربرد داخلی ندارد و اگر پول تمام شده آن از مردم گرفته شود کسی نمی‌تواند در داخل سوار این هواپیماها شود و بهای پرداخت بلیت آن برای مردم مقدور نیست و ناچار باید یارانه به آن تعلق گیرد و این همان چیزی است که شما آقای وزیر آن را نفی می‌کنید.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در توافق ژنو طرف غربی متعهد شده بود در ازای توقف غنی‌سازی 20 درصد از سوی ایران ضمن آزادسازی 2 میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان برای تعمیر و راه‌اندازی 120 فروند هواپیمای ما قطعات یدکی در اختیار ایران قرار دهد و هواپیماهای ما را تعمیر کند که تا زمانی که من این سؤال را به کمیسیون دادم تنها 20 فروند هواپیما تعمیر شده بود.
کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینجاست که شرکت ایرباس برای تعمیر هواپیماهای کشور ما برای هر مورد از وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌گرفت.
وی افزود:‌وقتی شرکت‌های خصوصی می‌توانند برای خرید هواپیما ورود داشته باشند این همه سرو صدا برای خرید هواپیما و ورود دولت به این مقوله برای چیست؟
در ادامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در جلسه علنی به ارائه توضیحاتی درباره سؤال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات پرداخت.
وی در توضیحات خود اظهار داشت: یکی از صنایعی که در جریان تحریم‌های ظالمانه بیشترین آسیب را متوجه شد صنعت هوانوردی بود. ما ناوگان بسیار کهنه‌ای داریم، سن فرسودگی هواپیما در دنیا 24 سال است که میانگین سن ناوگان ایران 23 سال است و به طور طبیعی تمام هواپیماهایمان براساس استانداردهای بین‌المللی طی چند سال آینده از حیزانتفاع خارج می‌شدند.
وی افزود: ما نیاز داریم ناوگان هوانوردی ایران را نوسازی کنیم، براساس توافق برجام، 3 قرارداد بزرگ منعقد کردیم که براساس آنها 100 فروند هواپیما از ایرباس، 80 فروند هواپیما از بوئینگ و 20 فروند هواپیما از ATR خریداری کردیم و این قراردادها فعال و عملیاتی شدند و تاکنون 3 فروند هواپیمای ایرباس و 4 فروند هواپیمای ATR وارد ایران شده و مردم از آن بهره‌مند هستند.
وزیر راه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این قراردادها یکی از افتخارآمیزترین قراردادهایی است که در ایران بسته شده است، در این خرید ضمن شفافیت و قطع تمام واسطه‌ها و اخذ اقرارنامه از تمام شرکت‌ها که برای کوچکترین مبلغی را پرداخت نکردیم، خرید انجام شد؛ حتی یک سنت هم برای این قراردادها پرداخت نکردیم.
وزیر راه اعلام کرد: این خرید بدون تعهد دولت صورت گرفته است، دولت برای این خریدها هیچ تعهدی ندارد، بنده به اعتماد مردم ایمان داشتم و این کار را در همین شرایط سخت بدون کوچکترین تعهدی انجام دادیم.
آخوندی ادامه داد: همه مراحل خرید از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام شد و من امروز تعجب می‌کنم به جای تقدیر از دولت اینگونه سؤال می‌کنید؛ در دولت گذشته برای خرید 6 فروند هواپیمای A320 هرکدام به میزان 55 میلیون دلار قرارداد منعقد شده بود ولی ما همان هواپیماها را در سال 2016 و 2017 به قیمت 45 میلیون دلار خریداری کردیم یعنی 10 میلیون دلار کمتر.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز در ادامه بررسی طرح حمایت از استادان، هنرمندان و فعالان صنایع دستی، مواد 9 و 10 این طرح را به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و شهرداری‌ها مکلف شدند در طراحی فضاهای عمومی شهری از نمادهای صنایع دستی و هنرهای سنتی متناسب با معماری ایرانی و اسلامی استفاده نمایند.
همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شد در برنامه‌های مختلف نسبت به صحنه‌آرایی و مستندسازی و معرفی هنرمندان و آثار هنری صنایع دستی با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاه‌های ذیربط اقدام کند.
نمایندگان همچنین در مصوبه‌ای وظایف سازمان میراث فرهنگی برای حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را تعیین و تصویب کردند.
مجلسی‌ها در مصوبه‌ای دیگر دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند در برنامه‌های تشویقی و اهدای جوایز غیرنقدی، با اولویت از صنایع دستی ایرانی استفاده کنند.
خبر دیگر این که در جلسه علنی دیروز خرید لوله‌های بدون درز برای شرکت‌های نفتی از خارج از کشور به رغم وجود ظرفیت‌های تولید داخلی وزیر نفت را با اعلام وصول سؤال ملی 3 نفر از وکلای ملت به صحن علنی مجلس کشاند.
تبریک آزادسازی موصل
نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای که به امضای 160 نفر از وکلای ملت رسیده است، ضمن تبریک آزادسازی موصل، اعلام کردند آزادسازی موصل عراق با حداقل هزینه، شکست فاحشی برای آمریکا و ازناب منطقه‌ای‌اش بود.
محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس در قرائت بخشی از این بیانیه گفت: نمایندگان بر اساس این بیانیه، ضمن تبریک آزادسازی موصل با حداقل هزینه به دولت، مجلس، مردم و حشدالشعبی عراق و همچنین مستشاران نیروی قدس سپاه پاسداران این پیروزی را نشانه‌ای از شکست آمریکا و هم‌پیمانانش و حامیان منطقه‌ای داعش و گروه‌های تروریستی برشمردند.