والیبال را در امارات ارزان فروختید آقایان!

چند روزی صبر کردیم تا پاسخی قانع‌کننده از سوی فدراسیون والیبال و وزارت ورزش در خصوص اعزام یک تیم والیبال به دوبی بشنویم تا شاید معلوم شود چه کسی در ماجرای درج پرچم امارات روی پیراهن تیم کشورمان مقصر است، اما جز تکذیب و شانه خالی کردن از مسئولیت چیزی عایدمان نشد.
قصه اعزام تیم شهداب یزد به جام رمضان امارات سر دراز دارد. این تیم با مجوز شورای برون‌مرزی و اطلاع فدراسیون والیبال به این مسابقات اعزام شد و اگرچه نتایجش برای هیچ‌کس اهمیتی ندارد، ولی حواشی آن بسیار مهم است. تغییر اسم تیم (شهداب به بن‌ثانی) و از آن بدتر درج پرچم کشور میزبان روی پیراهن بازیکنان به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. بعد از رسانه‌ای شدن ماجرا مثل همیشه هیاهو و شانه خالی کردن‌ها شروع شد؛ مدیریت باشگاه مدعی است اعزام تیم با اطلاع فدراسیون، حراست وزارت ورزش و شورای برون‌مرزی صورت گرفته است. ضمن اینکه باشگاه شهداب می‌گوید مسئولان برگزار‌کننده تورنمنت به فدراسیون نیز نامه زده و خواستار حضور این تیم در امارات شده بودند. همانطور که پیش‌بینی می‌شد فدراسیون هیچ مسئولیتی را برعهده نگرفته و مدعی شده شهداب یزد، نماینده ایران در این تورنمنت نبوده و آن‌ها شخصاً در این رویداد حاضر شده‌اند!
باید به فدراسیون و همه آن‌ها که این روز‌ها منکر واقعیت‌ها شده‌اند و از خودشان رفع مسئولیت کرده‌اند، یادآور شویم «شهداب» قهرمان لیگ برتر والیبال کشورمان است و قطعاً حضورش در چنین رویدادی، نه‌تن‌ها برای والیبال، بلکه برای کل ورزش ایران اهمیت دارد. باشگاه رسمی که اتفاقاً جام قهرمانی را قبل از عید بالای سر برده قطعاً بدون کسب مجوز‌های لازم و گرفتن تأییدیه به دوبی سفر نکرده است. نکته عجیب اینکه تقوی، دبیرکل فدراسیون در اظهارنظری تأکید کرده است: «اینرقابت‌ها هر ساله در چارچوب قوانین خاص خود به نام جام رمضان در امارات برگزار می‌شود.» همین که می‌دانستید قوانین خاصی در جریان خواهد بود باید با بررسی همه موارد و جوانب جلوی این اتفاق را می‌گرفتید، نه اینکه صبر کنید و بازتاب‌های مختلف را ببینید، تازه پس از آن نیز مسئولیتی نپذیرید. نماینده حراست هم که با تیم اعزام شده و یکی از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون هم در کادرفنی شهداب حضور دارد، پس واقعاً چطور می‌توان پذیرفت فدراسیون سهمی در این آبروریزی نداشته است!
والیبال ایران سال‌هاست یکی از قدرت‌های جهان محسوب می‌شود و بدون شک حضور قهرمان لیگ برتر کشورمان در تورنمنت غیررسمی آسیایی برای آن کشور عربی افتخاری بزرگ است. کشوری کوچک که تکلیف مواضع سیاسی‌اش معلوم است و برای حاشیه‌سازی علیه ما دست به هر اقدامی می‌زند، اما موضوع اینجاست که آقایان تا چه اندازه از نحوه برگزاری رقابت‌ها آگاه بوده‌اند. وقتی حرف از شرایط خاص زده می‌شود باید مسائل با حساسیت زیاد موشکافی شود، نه اینکه منتظر بمانند تا نام اسپانسر و پرچم کشور عربی روی پیراهن‌ها درج شود. از طرفی فدراسیون ادعا می‌کند شهداب، نماینده کشورمان در این رقابت‌ها نبوده، اما مگر می‌شود قهرمان لیگ برتر ایران با همه تشکیلات رسمی‌اش راهی دو بی شود و مسابقه دهد، اما نماینده ما نباشد و نامی از ایران برده نشود؟!


از سوی دیگر شورای برون‌مرزی و وزارت ورزش نیز در این ماجرا مقصر هستند. البته خودشان که زیر بار نرفته‌اند و واکنشی به این ماجرا نداشته‌اند، ولی وقتی مجوز اعزام صادر می‌شود و نماینده وزارتخانه همراه تیم راهی تورنمنت شده باید پاسخگوی ابهامات و حواشی به وجود آمده باشند.
تورنمنت فوق هیچ ارزش فنی برای والیبال کشورمان ندارد و سطح رقابت‌ها طوری نیست که حتی در موردش صحبت شود، اما با حضور در همین تورنمنت تشریفاتی و تبلیغاتی‌شان ورزشمان و حتی کشورمان زیر سؤال رفت. ما که تا این اندازه به منافع ملی و حفظ اعتبار ایران اهمیت می‌دهیم چرا همه آن‌ها باید به خاطر سوءمدیریت و ساده‌انگاری عده‌ای زیر سؤال برود. مدیران و مسئولان ورزش همیشه دم از عزت و منافع ملی می‌زنند، اما انگار این‌بار برایشان اهمیتی ندارد قهرمان ایران با پرچم کشور همسایه به میدان رفته باشد.