تله سيسمونی ٥ هفته مانده به انتخابات هيات رئيسه مجلس

آرمان ملي – مطهره شفيعي: باز هم سياست و باز هم حاشيه‌! اين بار سفر خانواده محمد باقر قاليباف رئيس مجلس خبر ساز شد، سفري که گفته مي‌شود براي خريد سيسموني نوه رئيس مجلس بوده و همسر، دختر و داماد او را به ترکيه کشانده است. ماجرا هم از يک عکس آغاز شد که نشان از حضور دختر و داماد قاليباف در فرودگاه داشت. عکسي از همسر و فرزند و داماد رئيس مجلس درفرودگاه درتوييتر منتشر شد که نشان مي‌داد آنها به ترکيه سفرکرده‌اند. براساس گفته برخي از مسافران حضور آنها زماني جلب‌توجه مي‌کند که به‌دليل حجم بالاي بار، با مسئول بار فرودگاه دچار مشکل مي‌شوند؛ اما با رفتار عوامل هواپيمايي معلوم مي‌شود که از خانواده مسئولان‌‌ هستند. همچنين به‌دليل وجود کالسکه و کيف نوزاد و تخت تاشوي کودک، مسافران حدس مي‌زنند که آنها براي خريد سيسموني به ترکيه سفرکرده بودند. درنهايت چهره همسر و داماد رئيس مجلس و تماس تلفني يکي از فعالان توييتر با فرودگاه امام و هواپيمايي معراج و اعلام اسامي زهرا مشير، مريم قاليباف و اميررضا بحيرايي (داماد) ازسوي مسئولان امر، سفر خانواده محمد باقر قاليباف به ترکيه را تاييد مي‌کند که با هواپيمايي معراج ‌‌از فرودگاه استانبول عازم فرودگاه امام بودند.
پسر تاييد کرد
زمان زيادي نگذشت که الياس قاليباف اين سفر را تاييد کرد و نوشت: «خواهرم و همسرش کاري انجام دادند که حتماً غلط است. اين سفر آن هم در اين شرايط اقتصادي مردم يقيناً اشتباه است‌. آنها براي خريد سيسموني نرفته بودند و ناراستي‌ها و بزرگ‌نمايي‌هايي در متن‌هاي منتشر شده وجود دارد اما به هر صورت انجام اين سفر خطايي نابخشودني است، چرا که باعث مي‌شود همه تهمت‌هايي که در گذشته به پدرم و خود آنها زده شده است را صحيح جلوه دهد. آنچه اين خطا را نابخشودني‌تر مي‌کند آن است که به اميد و اعتماد مردم ضربه مي‌زند و زبان ضد انقلاب و بدخواهان را دراز مي‌کند. اين رفتار حتماً مخالف نظر و مشي و مرام پدرم است. آنان که مي‌خواهند خطاي فرزند را به پاي پدر بنويسند، بدانند که اين کار از قبل مورد مخالفت ايشان قرار گرفته بود ولي متأسفانه ناديده گرفته شد. بنده به سهم خودم از همه مردم عذرخواهي مي‌کنم و آنها هم حتماً بايد عذرخواهي نمايند. ان‌شاءا... خدا در اين شب‌هاي قدر همه قصورها و خطاهاي ما را ببخشد.» اما برخي ظاهرا تمايلي به تاييد خبر نداشتند مانند فارس که نوشت: «يکي از نزديکان قاليباف گفت: موضوع خريد سيسموني به هيچ وجه صحت ندارد و ساخته ذهن مخالفان است. اگر کسي به دنبال تجملات هم باشد، بهترين برندهاي خارجي در تهران وجود دارد.» اين خبرگزاري تمام تلاش خود را معطوف به تکذيب خبر کرد چنان که به آناني انتقاد کرد که گفته بودند هويت خانواده قاليباف زماني فاش شد که آنها به‌خاطر اضافه بار در فرودگاه دچار مشکل شده بودند و اين خبرگزاري نوشت: «از مسئولان فرودگاهي هم موضوع را پيگيري کرد که مدير روابط عمومي هواپيمايي معراج گفت: «اينکه گفته‌شده مسافران اضافه‌بار داشته و براي همين با متصدي فرودگاه درگيري داشتند، درست نيست. نه اضافه‌باري وجود داشته و نه درگيري‌اي.» به‌نظر مي‌رسد اين سناريوسازي براي طبيعي جلوه‌دادن خبر صورت گرفته باشد.»
رطب خورده منع رطب نکند


اين سفر ازآن جهت جنجالي شد که پيش از اين محمدباقر قاليباف درجريان مناظرات انتخاباتي با حسن روحاني در ارديبهشت 1396 از واردات لباس بچه ازسوي فرزند يکي از وزرا انتقاد کرده بود و از همين‌رو آن بخش از سخنان رئيس مجلس درفضاي مجازي بارها بازنشرشد. به گزارش «ايسنا» که متن سخنان مورد نظر را منتشر کرده است، قاليباف در ارديبهشت 1396 در مناظره با حسن روحاني گفته بود: «قاچاق کالا و ارز امروز بيش‌ترين مشکل را براي ما ايجاد کرده است؛ ما دست تجار را مي‌‌بوسيم، ولي شما ببينيد وزير آموزش و پرورش ما مي‌‌رود از ايتاليا لباس بچه مي‌‌آورد؛ مردم، شما فکر کرده‌‌ايد اقتصاد ما درست مي‌‌شود؟ هرگز! درد اينجاست که ما مي‌‌گوييم به نقل از آقاي جهانگيري دختر وزير بيکار و مظلوم است و مي‌‌رود اين کار را انجام مي‌‌دهد؛ بقيه مردم بيچاره چکار کنند؟ تکليف آنها چيست؟ آيا آنها مي‌‌توانند اين کار را انجام بدهند؟»
واکنش‌ها به يک سفر
سيدمحمود رضوي، از چهره‌هاي نزديک به محمدباقر قاليباف و مشاور فرهنگي رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به خبرهاي منتشر شده از سفر خانواده‌ي قاليباف به ترکيه مي‌گويد: اين پروژه هم مانند چند پروژه قبلي يک ‎پروژه امنيتي بود. آقاي رضوي مي‌گويد: در همه اين موارد آنهايي که بايد بفهمند دير مي‌فهمند ولي يک خطاي فردي با اشراف و عمليات لحظه‌اي محافل امنيتي تبديل به پروژه عليه کل نظام مي‌شود. آيا حق نداريم فکر کنيم موضوع بسيار فراتر از ماجراجويي آدم‌هاي بدنام بوده و پاي يک نهاد در ميان است؟ آن نهاد کجاست؟ اين فعال فرهنگي نزديک به قاليباف با بيان اينکه «عذرخواهي توسط خانواده ‎قاليباف در همان ساعات اول صورت گرفت»، گفت: اما يکبار براي هميشه اين موضوع تعيين تکليف شود، کدام محفل يا نهاد براي خانواده مردم بپا مي‌گذارد، با دروغ، آبروي ديگران را به بازي مي‌گيرد و حيثيت نظام و آرامش مردم را برهم ميريزد؟ يک بار بايد ايستاد و کوتاه نيامد! محمد سعيد احديان، مشاور رسانه‌اي رئيس مجلس در توييتي نوشت: عجب جشني گرفتند مخالفان قاليباف. بزرگنمايي که در تخصص شما است؛ اما مهم نيست که موضوع کوچک باشد يا بزرگ، خطاي فرزند را به پاي پدر نمي‌نويسند. به گزارش خبر آنلاين، حسين صداقت، فعال رسانه‌‌اي هم در پاسخ به اين توييت نوشت: شما رفتار و گفتار فائزه هاشمي را به پاي پدر ننوشتيد؟ به گزارش خبرآنلاين، مهدي صيادشيرازي فرزند شهيد صيادشيرازي با زدن هشتگ خطاي نابخشودني نوشت: «با انتشار حواشي مربوط به سفر تني چند از اعضاي خانواده قاليباف، رئيس مجلس به ترکيه و خريد سيسموني از آن کشور و در واکنش به اين موضوع ويدئويي انتخاباتي در شبکه‌هاي اجتماعي فراگير شده است.» ازسوي ديگر عباس عبدي، فعال سياسي اصلاح‌طلب نوشت: «اين خبر آن قدر مهم است که وي بايد استعفا دهد. حيف که اطمينان دارم نفر جايگزين او، نامناسب‌تر خواهد بود. پس پيشنهاد استعفا نمي‌دهم. فقط نمي‌دانم از اين پس چگونه عليه 4درصدي‌ها حرف مي‌زند؟ اين خريد خاص طبقه يک در ده هزاري‌هاست.» مصطفي هاشمي‌طبا، رقيب انتخاباتي قاليباف در انتخابات ادوار گذشته نيز با اشاره به اينکه قاليباف در مناظرات انتخاباتي خريد از خارج کشور را امري نامناسب قلمداد مي‌‌کرد، تصريح کرد: اينکه چنين اقدامي از طرف چنين فردي اتفاق مي‌‌افتد، بدتر است. او درباره اينکه قاليباف در اظهارات خود در مجلس به حمايت از توليد داخل تاکيد دارد، يادآور شد: اين احتمال وجود دارد که قاليباف از خريد سيسموني دخترش از کشور ترکيه خبر نداشته همان‌طور که قاليباف در جريان قضيه شهرداري تهران و خلاف‌هاي قائم مقامش هم، بي‌اطلاع بوده است. در حقيقت در شهرداري قائم مقام قاليباف خلاف کرد؛ اما او بي‌خبر بود، بنابراين اينجا هم خبر نداشته؛ چرا که در حال حاضر سر قاليباف شلوغ است و شبانه‌روز در مجلس حضور دارد، حالا آنها هم براي خودشان کارهايي انجام دادند.
جدال پايداري با قاليباف
يکي از مهم‌ترين تحليل‌هاي حاميان قاليباف اين است که رقباي او که عمدتا وابسته به جبهه پايداري هستند، سناريويي براي انتشار ويدئوي خانواده قاليباف در فرودگاه امام خميني ترتيب داده‌اند. دراين ميان، نيکزاد که جدي‌ترين گزينه پايداري‌ها براي رياست مجلس، مورد اتهام حاميان قاليباف است. برخي از فعالان سياسي معتقدند ماجراي سيسموني گيت، نه فقط حاصل حمله جبهه پايداري و حاميان جليلي به قاليباف براي حذف او از رياست مجلس، بلکه قراردادن مردم در موضعي است که بين بد و بدتر يکي را انتخاب کنند. چشم پوشي از خطاي خانواده قاليباف درسفر به ترکيه که عصبانيت اقشار انقلابي را به دنبال داشته در حال تقليل به دعواي سياسي بين رقباي انتخابات پيش ‌روي رياست مجلس شوراي اسلامي است.
خبر فيک استعفاي قاليباف
در نهايت بعضي از کانال‌هاي فيک خبري اخباري مبني بر استعفاي محمدباقر قاليباف از رياست مجلس را به نقل از خبرگزاري تسنيم منتشر مي‌کنند که اصل و منبع خبر هر دو کذب و خبرسازي است. تسنيم نوشت: خبرسازان اکانت توئيتري به آدرس tasnimnew جعل کرده و با درج لوگوي خبرگزاري تسنيم اين خبر کذب را ابتدا در اين اکانت مندرج کرده‌اند و سپس آن را در کانال‌هاي خبري توزيع مي‌کنند. درحالي که اکانت توئيتري رسمي تسنيم با آدرس Tasnimnews_Fa سال‌هاست به صورت رسمي فعاليت مي‌کند و ساير اکانت‌هاي با نام تسنيم در توييتر جعلي است.
سفر حدادعادل هم حاشيه داشت
برخي با شنيدن خبر سفر خانواده قاليباف به ترکيه به ياد سفر حدادعادل به انگليس افتادند. او البته توضيح داده بود که اسفند 1387 براي شرکت در همايش رونمايي از ترجمه انگليسي اسفار اربعه ملاصدرا به لندن رفته بودم. يک روز مانده به پايان سفر، با راهنمايي يکي از دوستان قديمي‌ام به فروشگاه ارزان قيمت پري مارک رفتيم تا مختصر سوغاتي براي اهل منزل بخرم. آنجا آقايي از دور با تلفن همراه عکسي از من گرفت و بعد از قضاياي سال 88 آن را در فضاي مجازي گذاشت.