۳۰ شهید و 90 زخمی در عملیات تروریستی انفجار در بزرگترین مسجد شیعیان مزار شریف

منابع مردمی در شهر مزار شریف گزارش دادند که روز پنج شنبه یک انفجار در داخل یک مسجد به نام سه دکان صورت گرفته است.
به گزارش انتخاب، به گفته منابع، این انفجار در هنگام ادای نماز صورت گرفته است. این مسجد بزرگترین مسجد شیعیان مزار شریف بوده که در جای پر ازدحامی واقع شده است.
«غوث الدین انوری»، رئیس بیمارستان حوزه‌ای ابو علی سینای بلخی در مزار شریف گفت که شمار زیادی از زخمی‌های این انفجار به این بیمارستان انتقال شده‌اند، اما آمار دقیق افراد زخمی بعدا اعلام می‌شود.
«قاری عبیدالله عابدی»، سخنگوی فرماندهی امنیتی قندوز وقوع یک انفجار را در منطقه «سردوره» این شهر تایید کرد، اما درباره تلفات و نوع آن چیزی نگفت.


از سویی شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در بیانیه‌ای انفجار تروریستی ظهر امروز در یکی از مساجد شهر مزار شریف افغانستان را محکوم کرد.
به گفته منابع خبری نخست وزیر پاکستان با ابراز تاسف از جان باختن شهروندان افغانی در انفجار امروز برای مجروحین این حادثه آرزوی سلامتی و بهبودی کرد.
شهباز شریف تاکید کرد: پاکستان همواره خواستار امنیت، ثبات و صلح دائمی در کشور همسایه افغانستان است.
داعش مسئولیت حمله به مزار شریف را با بیش از ۳۰ کشته و ۹۰ نفر زخمی بر عهده گرفت
رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی خبر دادند که داعش مسوولیت حمله به مزار شریف را که بیش از ۳۰ کشته و ۹۰ زخمی بر جای گذاشت بر عهده گرفته است.
به گزارش ایرنا، مقامات طالبان در افغانستان تایید کردند که روز پنجشنبه ده‌ها نفر در چهار بمبگذاری در سراسر این کشور کشته شده‌اند. سانه‌ها اعلام کردند که ظهر پنج‌شنبه بیش از ۳۰ نمازگزار در یک مسجد شیعیان در شهر مزار شریف کشته و بیش از ۹۰ نفر دیگر زخمی شدند. مسجد شیعیان در محله‌ای به اسم «سه دکان» در شمال روضه، در شهر مزار شریف قرار دارد. این انفجار از خونبارترین حملات بعد از روی کار آمدن گروه طالبان به قدرت است.
داعش مسئولیت این حمله و همچنین بمب گذاری دیگری در شهر قندوز را برعهده گرفت که در آن ۴ نفر کشته شدند.
همچنین انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای در کابل و ولسوالی خوگیانی ننگرهار در شرق کشور رخ داد که دستکم ۴ نیروی طالبان را کشت و در کابل دو کودک زخمی شدند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که امارت اسلامی افغانستان انفجارها در ولایات کابل، بلخ و قندوز را به شدت محکوم و عاملان این حملات را شناسایی و مجازات می کند.
انفجار قندوز هنگام توزیع گندم رخ داد که ده‌ها غیر نظامی شهید و زخمی شده اند.
به گزارش جمهور افغانستان؛ شاهدان عینی گفته اند که این انفجار حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر پنجشنبه در منطقه سر دوره شهر قندوز هنگام توزیع گندم به مردم نیازمند رخ داده است.
سازمان ملل متحد حمله هولناک روز پنجشنبه به مسجد محمد رسول الله (ص) در شهر مزارشریف را به شدت محکوم کرد.
همچنین از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حملات روز پنجشنبه در افغانستان محکوم شد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ما متعهد به حمایت از تمام افغان ها از جمله اقلیت های مذهبی در این کشور برای پیروی آزاد آنها از دین خود هستیم.
روز سه شنبه نیز به مدرسه عبدالرحیم شهید کابل حمله شد. به گزارش رسانه ها، ۲۰ تا ۲۵ دانش آموز در این حمله کشته شدند. خالد زادران رئیس پلیس کابل با انتشار توییتی اعلام کرده بود که این انفجارها در مکتب عبدالرحیم در منطقه دشت پرچی که یک محله شیعه نشین محسوب می‌شود روی داده است. او در توئیت خود نوشته که این انفجارها قربانیانی از برادران شیعه برجای گذاشته است.
سایر اخبار این روزنامه
۳۰ شهید و 90 زخمی در عملیات تروریستی انفجار در بزرگترین مسجد شیعیان مزار شریف محمدعلی وکیلی شعاع قدرتی که قالیباف را گرفتار کرد! سیگنال مثبت از دور پنجم گفت‌وگوها تهران و ریاض روی ریل تنش زدایی بحرانی کم و آبی و ابعادی که هر روز وسیع تر می‌شود خطر افزایش منازعات آبی روند از دست دادن منابع انسانی در رسانه ملی ادامه دارد؟ تیر آخر به «کتاب باز» احمد خاتمی: قطعا سپاه باید از لیست تحریم‌ها خارج شود تنش مرزی بین ایران و افغانستان مرز اسلام‌قلعه بسته شد « ابتکار» طرح ورود خودرو به بورس برای کاهش قیمت را بررسی کرد طرح‌های بیهوده برای فرار از واقعیت بازار رئیس جمهوری در اجتماع عزاداران شب شهادت امام علی(ع): امروز امپراطوری خبری در اختیار دشمن است پیام امیرعبداللهیان به بورل درباره درخواست‌های آمریکا کاخ سفید زیاده خواهی و تردید را کنار بگذارد مجمع جهانی بیداری اسلامی با محکومیت فجایع اخیر در افغانستان: اقدام تروریستی در مزار شریف تکمیل پازل توطیٔه برای ایجاد تفرقه است رابطه ۷۰ ساله سعودی‌ها و آمریکایی‌ها بر لبه پرتگاه؟ برنامه ریزی برای دوران پس از کرونا واکنش روسیه به اتهام آمریکا: مگر می‌شود مخفیانه از سلاح هسته‌ای استفاده کرد؟!