روند از دست دادن منابع انسانی در رسانه ملی ادامه دارد؟ تیر آخر به «کتاب باز»

گروه فرهنگ و هنر – چند روزی است که ماجرای حضور یا حذف سروش صحت از برنامه «کتاب باز» نقل محافل مختلف فرهنگی است. اتفاقی که همه امیدوار بودیم رخ ندهد اما به نظر می‌رسد این بار هم سازمان صدا و سیما اولویت‌های دیگری به جز حفظ سرمایه داشته باشد.
داستان کنار گذاشتن ناگهانی فردی که در یک برنامه بسیار موفق عمل می‌کند، آن هم در بزرگ‌ترین رسانه رسمی کشور انگار دیگر تبدیل به یک عادت شده است. سازمانی که به دنبال رقابت با رقبایی است که سعی می‌کنند، هرچه او نمی‌تواند نشان دهد را نشان می‌دهند. تلویزیون ایران اما ستاره‌هایی دارد که مردم حاضر هستند برای دیدن آنها در سینما و سایت‌های ارائه فیلم VOD پول پرداخت کنند اما به هزار دلیل از آنها استفاده نمی‌کند. البته به نظر می‌رسد 999 دلیل آن برای مردم قابل قبول نیست و بیشتر حاصل مدیریت سلیقه‌ای است.
یادمان نرفته است که عادل فردوسی‌پور، مجری نامحبوب مدیران تلویزیون با ارائه برنامه‌ای در فضای مجازی، میلیون‌ها بیننده داشت یا رضا عطاران که مردم در عید و ماه رمضان پای ثابت سریال‌های او بودند، پول‌ساز ترین بازیگر سینمای ایران است. فیلم‌های او جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است.
بسیاری از مردم دوشنبه شب‌های پای صداوسیما می‌نشستند و «نود» را می‌دیدند اما حضور یک مدیر جوان با منطقی خاص باعث شد که نود به تاریخ به پیوندد و برنامه بی‌‎مخاطبی مثل « فوتبال برتر» جانشین آن شود که برخلاف نود هیچگاه نظر مثبت مردم را به خود جلب نکرد.


در تمام دنیا، شبکه‌های تلویزیونی سعی می‌کنند سرمایه‌های خود را نگه دارند و اجازه ندهند آن‌ها به رقبایش به پیوندند اما صداوسیما به راحتی چشم خود را به روی کسانی که برای آن‌ها زحمت کشیده است تا نامدار شوند، می‌بندد و هیچ تلاشی برای نگه داشتن آن‌ها نمی‌کند.یکی مثل عادل سعی می‌کند با این شرایط کنار بیاید و منتظر بنشیند تا شاید دوباره مردم او را در قاب نود ببینند و دیگری مثل مزدک میرزایی، شرایط را تحمل نمی‌کند و چمدان‌ها را می‌بندد و راهی لندن می‌شود.
کدام برنامه را با محوریت کتاب سراغ داشتید که مردم پای آن بنشینند و به حرف‌های مهمان‌ها گوش کنند. چقدر افراد بعد از دیدن این برنامه به کتاب علاقه‌مند شدند. برنامه صداوسیما فعلا قدرت دادن به افرادی خاص است.
البته محمدرضا خوشرو در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ علت تعطیلی «کتاب باز» با اجرای سروش صحت و بازگشت این برنامه به آنتن، گفت: طبیعتا همه‌ی برندها و برنامه‌های پرمخاطب سازمان سرمایه‌های صداوسیما هستند که هم برای حفظشان برنامه‌ریزی خواهد شد و هم برای ارتقاء فرمی و محتوایی‌شان.
اتاق فکرهایی در شبکه وجود دارند که تاملات را انجام می‌دهند که چگونه فرم و محتوای برنامه ارتقاء پیدا کند تا در این دوره جدید که در سازمان هستیم هم کیفیت برنامه بهتر شود و هم از لحاظ محتوایی متفاوت‌تر باشد. این تاخیرها و تاملات به این دلیل است و هیچ اتفاقی برای هیچکدام از برندهای سازمان به ویژه برنامه «کتاب باز» در شبکه نسیم نیفتاده است.
مدیر شبکه نسیم توضیح داد: برنامه «کتاب باز» به جهت اینکه فصل گذشته ۲۲۰ قسمتِ نفس‌گیر را داشته، در حال حاضر در دوره استراحت به سر می‌برد. حال در این تایم استراحت، اتفاقاتی هم در سازمان صداوسیما افتاده مبنی بر دوره تحول محتوایی که آن را در پیش داریم.
خوشرو درباره‌ی همکاری این شبکه با سروش صحت نیز توضیح داد: یک برنامه، مجموعه‌ای از عوامل را شامل می‌شود. آقای صحت هم در چند فصل از برنامه حضور داشتند و زحمات زیادی کشیدند و در حال حاضر نیز در فضای آثار نمایشی مشغول کار هستند. ایشان از سرمایه‌های تلویزیون و سینما هستند و از نظر حضور شخصِ ایشان مشکلی نیست؛ بلکه بحث به لحاظ فرمی و محتوایی است که بررسی‌هایی اتفاق می‌افتد که بتوانیم برنامه را با کیفیت بیشتر و محتوای غنی‌تر تولید کنیم.
بر این اساس همه عناصر برنامه‌سازی در این تاملاتی که در اتاق فکر صورت می‌گیرد، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که چگونه این برنامه بهتر از قبل ادامه پیدا کند.
او در پایان با تاکید بر تداوم برنامه «کتاب باز» در شبکه نسیم، تاکید کرد: برنامه «کتاب باز» مجموعه‌ای از عناصر را دارد که مجری یکی از آن عناصر است. قطعا با همکاری تیم تولید و عناصر فعلی برنامه، بررسی و ارتقاء‌ها صورت خواهد گرفت. بررسی هم اینگونه نیست که گروه دیگری آن را انجام دهند، بلکه با یک تعامل مشترک و توسط خود گروه؛ این اتفاق خواهد افتاد.
پس از تایید حذف سروش صحت از برنامه کتاب باز، برخی رسانه‌ها وفعالان رسانه‌ای از این اتفاق به عنوان پروژه عادل فردوسی پور و ایرج طهماسب ۲ نام بردند. آن‌ها معتقدند که محبوبیت برنامه کتاب باز و مهمانان سروش صحت منجر به کنار گذاشته شدن او شده است.
بخش اعظم کاربرانی هم که به این اتفاق واکنش نشان داده اند، معتقدند که صداوسیما مرتکب اشتباه استراتژیکی شده است. چرا که برنامه او همچون نود و کلاه قرمزی در این سال‌ها ناجی رسانه ملی شده بود. اما حالا سومین ناجی اش را هم از دست داده است.
اما یک فعال رسانه‌ای ادعایی درباره علت حذف سروش صحت از کتاب باز مطرح کرده است. سیدعبدالجواد موسوی، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در خبر آنلاین منتشر شده، مدعی شده است که مخالفت مدیران تلویزیون و مشخصا وحید جلیلی منجر به عدم حضور سروش صحت در مقام مجری این برنامه شده است.
او گفته که سروش صحت به روشنفکری متهم شده است و به همین دلیل او را کنار گذاشته است. به نظر این فعالان رسانه ای، منظور از روشنفکری احتمالا گرایش‌های سیاسی و فرهنگی سروش صحت باشد.
در این میان برخی از چهره‌های حوزه سینما و تلویزیون همچون الهام پاوه نژاد نیز به موضوع واکنش نشان داده اند و معتقدند که اعتبار برنامه کتاب باز به سروش صحت بوده است.
با این وجود سروش صحت تاکنون به ماجرای حذف شدنش از برنامه کتاب باز واکنشی نشان نداده است.
سروش صحت در طول عمر برنامه کتاب باز، بیشتر ۲۲۰ قسمت آن را اجرا کرد. برنامه‌ای که با وجود ریتم آرام و گفت‌وگوی تقریبا یک ساعته مجری با مهمان، طرفداران پر و پا قرصی پیدا کرده بود. حتی در این اواخر بخش‌هایی از برنامه‌های کتاب باز در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و تا مدت‌ها میان کاربران دست به دست می‌شد.
اگر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارید احتمالا تکه‌هایی از گفت‌وگوی سروش صحت با رشید کاکاوند، اردشیر رستمی، کاوه آفاق، مجتبی شکوری، پژمان جمشیدی، حاتم مشمولی، مصطفی زمانی و... را دیده اید. تکه‌هایی که حاوی نکاتی از یک کتاب یا تجاربی از زندگی مهمان است. این مسئله نشان می‌دهد که سروش صحت با کتاب باز توانسته است بخشی بزرگی از مخاطب عامه پسند را راضی کند.
علاوه بر این مهمانانی که به برنامه دعوت می‌شدند، چهره‌هایی شناخته شده در حوزه مختلف سینما، ادبیات داستانی و نمایشی، موسیقی، روانشناسی، ورزش و... بودند. شخصیت‌هایی که به نوعی مواجهه زندگی شان با کتاب را در گفتگو با سروش صحت شرح می‌دادند. در نهایت هم نقطه مقابل مخاطب عامه پسند به رضایت نسبی می‌رسیدند.
اما نکته‌ای که باید در مورد اهمیت سروش صحت برای مخاطب به آن اشاره کرد، آشنایی و نزدیکی او با فضای کتاب و نوشتن است. در واقع بیشتر کارهایی که تاکنون از او در تلویزیون و سینما دیده ایم، فیلمنامه اش را خود او نوشته است. بنابراین باید این نکته را در نظر گرفت که سروش صحت با کلمه آشنا است و به همین دلیل است که بیشتر مخاطبان با اجرای او در کتاب باز ارتباط برقرار کرده اند.
صدا و سیما در خروج را به سروش صحت نشان داد ما همان رویه سابق خود را دنبال می‌کند و محبوبیت هیچ چهره‌ای را بر نمی‌تابد.
سایر اخبار این روزنامه
۳۰ شهید و 90 زخمی در عملیات تروریستی انفجار در بزرگترین مسجد شیعیان مزار شریف محمدعلی وکیلی شعاع قدرتی که قالیباف را گرفتار کرد! سیگنال مثبت از دور پنجم گفت‌وگوها تهران و ریاض روی ریل تنش زدایی بحرانی کم و آبی و ابعادی که هر روز وسیع تر می‌شود خطر افزایش منازعات آبی روند از دست دادن منابع انسانی در رسانه ملی ادامه دارد؟ تیر آخر به «کتاب باز» احمد خاتمی: قطعا سپاه باید از لیست تحریم‌ها خارج شود تنش مرزی بین ایران و افغانستان مرز اسلام‌قلعه بسته شد « ابتکار» طرح ورود خودرو به بورس برای کاهش قیمت را بررسی کرد طرح‌های بیهوده برای فرار از واقعیت بازار رئیس جمهوری در اجتماع عزاداران شب شهادت امام علی(ع): امروز امپراطوری خبری در اختیار دشمن است پیام امیرعبداللهیان به بورل درباره درخواست‌های آمریکا کاخ سفید زیاده خواهی و تردید را کنار بگذارد مجمع جهانی بیداری اسلامی با محکومیت فجایع اخیر در افغانستان: اقدام تروریستی در مزار شریف تکمیل پازل توطیٔه برای ایجاد تفرقه است رابطه ۷۰ ساله سعودی‌ها و آمریکایی‌ها بر لبه پرتگاه؟ برنامه ریزی برای دوران پس از کرونا واکنش روسیه به اتهام آمریکا: مگر می‌شود مخفیانه از سلاح هسته‌ای استفاده کرد؟!