سیف الرضا شهابی همسایگی با طالبان

امام حسن از مادرش حضرت فاطمه سوال کرد: چرا در حق همسایگان دعا می‌کنی و برای خودت دعا نمی‌کنی‌؟ پاسخ داد: الجار ثم دار؛ یعنی اول همسایه و بعد منزل، و به این ترتیب خواست نقش همسایه در زندگی هر شخصی را بیان کند. هر کشوری دارای همسایگانی است، انتخاب همسایه به اختیار هیچ‌ کشوری نیست. جبر تقسیم‌بندی جهانی، همسایگان را تحمیل می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند همسایه‌اش را تغییر بدهد لاجرم باید با همسایه ها ساخت.
کشور ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان با همسایگان و حکومت‌ها و دولت‌های متفاوت روبه‌رو است و هنر دیپلماسی در سازگاری با این حکومت‌ها است‌. کشور افغانستان به عنوان یکی از همسایگان هم‌زبان در پنجاه سال اخیر دستخوش تغییرات بنیانی در نظام‌های حکومتی شد، از پادشاهی محمد ظاهر شاه تا قدرت گرفتن داود خان و حاکمیت احزاب پرچم و خلق و اشغال این کشور توسط ارتش سرخ شوروی و در پی آن حاکمیت طالبان و سپس حمله و اشغال نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و ناتو و اکنون طالبان مجددا قدرت را در دست گرفتند.
واقعیت امروز افغانستان: جامعه‌ای شدیدا سنتی و دولتمردانی بی‌تجربه در امور مدیریتی کشور می‌خواهند بر اساس سنت و شریعت و بدون اعتنا به روابط بین‌الملل‌، کشور را اداره کنند.
قطعا چنین حکومت با یک سری مشکلات و تضادهای داخلی و خارجی روبه‌رو خواهد بود و بر کشورهای همسایه فرض است با توجه به واقعیات داخلی افغانستان از تحریک چنین حکومت و با چنین مردمان خودداری کنند و اجازه ندهند حکومت طالبان به سمت وابستگی و سرسپردگی قدرت‌های فرا منطقه‌ای سوق پیدا کند و در آینده موجب اذیت و آزار برای همسایگان از جمله ایران بشود.


بزرگنمایی حوادثی که در داخل کشور ایران توسط افغانی های مهاجر انجام می‌گیرد که هیچ کدام مورد تایید نیست و باید توسط نیروهای انتظامی و امنیتی کنترل بشوند و یا در مرزها به وسیله مرزبانان ناوارد افغانی رخ می‌دهد و در این مورد هم باید قدرت و توانمندی نظامی ایران را لمس کنند و یا انفجارات حساب شده در داخل افغانستان به وسیله گروه‌های تندرو و عوامل بیگانه در مساجد و مراکز عمومی به وقوع می‌پیوندد بهانه قرار داده شود جهت مقابله با حکومت طالبان در افغانستان.
در سال‌های نخستین انقلاب بعضی از افراد و گروه‌های تندرو داخلی و تعدادی از عراقی‌های ساکن ایران با شعارهایی علیه حاکمیت عراق به تحریک بغداد پرداختند و در نتیجه جنگی هشت ساله شروع شد.
تکرار آن درمورد افغانستان امکان دارد طالبان را به سمت ترکیه، هم پیمان اسرائیل و عضو ناتو بیشتر متمایل کند و در آینده و در زیر چتر حمایتی ناتو در مرزهای شرقی ایران ناامنی ایجاد کنند.