۳۰ درصد معتادان نمی‌دانند با «یک‌بار مصرف» معتاد می‌شوند

به گزارش ایسنا، اسکندر مومنی در نشست تخصصی تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح یاریگران زندگی بیان داشت: خلاصه طرح یاریگران زندگی این است که همه به هم کمک کنیم؛ آنهایی که معتاد شدند نجات پیدا کنند و آنهایی که در معرض آسیب هستند به این بلا دچار نشوند؛ این دو امر پیشگیری و کمک به معتادان جز با مشارکت اجتماعی و حضور خیران محقق نمی‌شود.
مومنی افزود: در کنار کشوری زندگی می‌کنیم که حدود ۹۵ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند. در ۲۰ سال گذشته در کشور افغانستان تولید مواد مخدر حدود ۵۰ برابر شده و اقتصاد آن نابود شده و امنیت از آنجا رخت بر بسته است. زمین‌های زیر کشت را توسعه دادند. وی یادآور شد: از سوی دیگر شاید تصور شود که فقط در افغانستان مواد مخدر تولید و ترانزیت می‌شود، این در حالی ‌است که در دهه اخیر بالعکس شده یعنی مواد اولیه، دانش و فناوری تولید مواد مخدر صنعتی از کشورهای اروپایی به افغانستان می‌آید و در آنجا تبدیل به مواد مخدر صنعتی شده و دوباره توزیع می‌شود؛ یعنی یک جریان دوسویه‌ای وجود دارد و این اذعان رسمی سازمان ملل است که ما از یک طرف کشت و تولید مواد مخدر سنتی در افغانستان را داریم و از سوی دیگر مواد اولیه و دانش و فناوری تولید مواد مخدر صنعتی از کشورهای اروپایی به افغانستان می‌آید و تبدیل به مواد مخدر صنعتی می‌شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ما با پدیده بسیار پیچیده‌ای مواجه هستیم گفت: در سال‌های گذشته در حوزه مقابله درست عمل کردیم، اما در حوزه‌های فرهنگی، پیشگیری و توانمند‌سازی و کارآفرینی در دهه‌های گذشته کمی غفلت کردیم، یک مولفه به تنهایی ما را به نتیجه نمی‌رساند. مومنی اظهارداشت: اکنون بخشی از انتظار از دولت و حاکمیت این است که باید تلاش کنیم مواد مخدری وارد نشود تا کسی مصرف نکند؛ این انتظار به حق و لازم است. زمانی این ما را به سامان می‌رساند که در کنار آن به امر پیشگیری، درمان و توانمند‌سازی و اشتغال آفرینی هم توجه کنیم. وی با بیان اینکه مواد مخدر بسیار پیچیده است، گفت: شاید تصور شود منشا همه اینها نداشتن شغل است،بخش عمده آن درست است؛ آمارها و پژوهش‌های داخلی و بین‌المللی نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد معتادان شاغل هستند یا دغدغه شغل ندارند و نشان می‌دهد که ما با پدیده بسیار پیچیده مواجه هستیم. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بهترین کار ممکن این است که نگذاریم کسی وارد این چرخه شود و اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخشی را در اولویت قرار دهیم.
مومنی با اشاره به اینکه هیچ دولتی در دنیا نمی‌تواند آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد را به تنهایی ایجاد کند، گفت: باید کمک و به هم یاری کنیم که کسی به سمت مواد مخدر نرود.


وی با اشاره به طرح یاریگران زندگی بیان داشت: درصد نرخ شیوع در جوانان و نوجوانان و دانش‌آموزان ۲.۱ است. هرچند که از دنیا بسیار پایین‌تر هستیم و این نرخ متوقف شد، اما باز برای خودمان درصد بالایی است که گاهی با یک کار اجتماعی و فرهنگی و ورزشی می‌توان جلوی اعتیاد را بگیریم.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نتایج یک پژوهش گفت: از کسانی که سؤال کردند «چرا معتاد شدید؟» بیش از ۳۰ درصد گفتند ما نمی‌دانستیم با یک‌بار مصرف معتاد می‌شویم و بیش از ۳۰ درصد دیگر گفتند نتوانستیم در قبال همسالان که به ما پیشنهاد دادند، مقاومت کنیم و «نه» بگوییم.
مومنی با بیان اینکه در طرح یاریگران زندگی تمرکز ما بر آموزش و پرورش بود، در ادامه به انعقاد تفاهم نامه برای اجرای این طرح با همکاری آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.
سایر اخبار این روزنامه
سوریه در یک جنگ بین‌المللی پیروز شد مقاومت، بر سرافرازی ملت سوریه افزود هماهنگی دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه‌­ها به نفع مردم فلسطین؛ بشارت‌ آزادی نزدیک (یادداشت روز) اخبار ویژه تظاهرات در تل‌آویو با شعار «امنیت نداریم» ۳۰ درصد معتادان نمی‌دانند با «یک‌بار مصرف» معتاد می‌شوند افزایش 1000 درصدی تمایل به مهاجرت از انگلیس به دلیل افزایش تورم و مالیات کره جنوبی در واکنش به یادداشت کیهان دست به دامان آمریکا شد پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت والده مکرمه حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر آینده منطقه را مقاومت ملت‌ها رقم می‌زند‌، نه میز مذاکره هلال احمر ایران در شرایط بحران و سوانح طبیعی از بهترین‌ها و آماده‌ترین‌هاست ورود آمریکا به جنگ مستقیم با روسیه در اوکراین پیش‌بینی فروپاشی آمریکا و بزرگ‌ترین انفجار خبری دنیا هماهنگی دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه‌­ها به نفع مردم هماهنگی دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه‌­ها به نفع مردم