حمایت کنید تا انتخابات هرچه سریع‌تر برگزار شود

برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات کمیته‌ملی المپیک و انتخاب رئیس جدید محور اصلی نشست خبری رضا صالحی‌امیری بود. رئیس کمیته‌ملی المپیک دیروز در حضور اصحاب رسانه شرایط این روز‌های ورزش را تشریح کرد و از همه خواست برای روی کار آمدن مدیریت جدید تلاش کنند.
بازی‌های آسیایی هانگژو طبق برنامه قرار بود شهریورماه برگزار شود و این مسئله باعث شد اعضای مجمع کمیته‌ملی المپیک اسفندماه رأی به برگزاری انتخابات پس از این بازی‌ها بدهند. با این حال تعویق یک‌ساله، برنامه این بازی‌ها را دگرگون کرده است. دیگر اتلاف وقت و فرصت‌سوزی جایز نیست و باید هرچه زودتر زمان انتخابات مشخص شود. در مجمع فوق‌العاده‌ای که قرار است سوم خردادماه برگزار شود، اعضا یکی از دو تاریخ ۱۵ تیر یا ۳۰ مردادماه را انتخاب خواهند کرد تا جانشین صالحی‌امیری انتخاب شود. تأکید رئیس فعلی کمیته بر عدم کاندیداتوری در انتخابات پیش‌رو مهم‌ترین نکته مطرح شده در کنفرانس خبری بود.
دوری از حاشیه
صالحی‌امیری پس از حضور در جلسه، صحبت‌هایش را با تأکید بر پاسخگویی به افکار عمومی و پرهیز از حاشیه آغاز کرد: «به عنوان رئیس کمیته‌ملی المپیک، خود را همیشه پاسخگو می‌دانم. حرف‌های امروز همان مباحث چهار سال پیش است. تلاشمان فاصله گرفتن از روزمرگی بود. وقتی آمدم قول دادم در ورزش ایران از حاشیه بپرهیزیم و در متن حرکت کنیم.»


حفظ وحدت و روابط بین‌الملل
رئیس کمیته‌ملی المپیک همکاری با وزارت ورزش و حفظ اتحاد را یکی از اولویت‌های کاری خود خواند: «وحدت و انسجام را محور ورزش قهرمانی قرار دادیم و از هرگونه شکاف و شقاق دوری کردیم. اجازه ندادیم این وحدت دستخوش اتفاقات شود. روز اول خیلی‌ها گفتند این مسئله شدنی نیست و دو دستگاه به صورت طبیعی دچار مشکل خواهند شد، ولی می‌بینید ما بدون مناقشه و با وحدت حداکثری مسیر را ادامه دادیم.» او همچنین برقراری ارتباط مؤثر و مثبت با نهاد‌های بین‌المللی ورزش را یکی دیگر از اهداف دوران مدیریتش عنوان کرد: «قول فعال‌سازی مسیر دیپلماسی را داده بودیم. طی چهار سال بیش از ۱۵۰ ملاقات با رؤسای فدراسیون‌های جهانی، شورای المپیک آسیا و IOC داشتیم. آخرین دیدار هم در تاشکند بود. حاصل این دیپلماسی، کاهش تهدید نسبت به ورزش قهرمانی ایران بود و در حال حاضر کمیته بهترین روابط را با کمیته بین المللی و شورای المپیک آسیا دارد.»
افزایش بودجه فدراسیون‌ها
پرداخت به‌موقع بودجه به فدراسیون‌ها و استفاده بهینه از بودجه کمیته نکته دیگری بود که صالحی‌امیری به آن اشاره داشت: «قول افزایش منابع بودجه را داده بودیم. سال ۹۶ بودجه ۴۴میلیارد تومان بود، امروز بودجه مصوب بیش از ۳۲۰ میلیارد است. در سال‌های گذشته بودجه رویداد‌ها و فدراسیون‌ها را افزایش چشمگیری دادیم تا جایی که افزایش نرخ ارز را پشت سر گذاشتیم و کمترین فشار روی کاروان‌های اعزامی داشتیم. طبق برنامه‌ریزی ۳۲ میلیارد به حساب ۵۰فدراسیون واریز کردیم و تا پایان خرداد ۵۰درصد بودجه مصوب فدراسیون‌ها را پرداخت خواهیم کردیم. بودجه فدراسیون‌ها افزایش ۵۰ درصدی داشته است. به یک میلیون یورو برای اعزام کاروان به بازی‌های کشور‌های اسلامی نیاز داریم و قبل از مجمع انتخاباتی، دغدغه کاروان قونیه را برطرف خواهیم کرد.» نوسازی و بازسازی اماکن و زیرساخت‌های کمیته‌ملی المپیک، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، استفاده از ظرفیت نخبگان، تشکیل اتاق‌های فکر، توجه به رسانه‌ها، افتتاح موزه ورزش، ثبت تاریخ شفاهی ورزش ایران و تکریم پیشکسوتان بخش دیگری از عملکرد چهار ساله مدیریت فعلی کمیته‌ملی المپیک را تشکیل می‌دهد.
حفظ حرمت مجمع
صالحی‌امیری با تشریح جلسه فوق‌العاده شورای المپیک آسیایی در تاشکند تعیین زمان انتخابات را منوط به تصمیم اعضای مجمع در خردادماه عنوان کرد: «دو دیدگاه برای تشکیل مجمع انتخاباتی مطرح شد، برگزاری انتخابات در تاریخ ۱۵ تیر یا ۳۰ مرداد. تصمیم نهایی در مجمع فوق‌العاده سوم خرداد گرفته خواهد شد. همواره بر این موضوع تأکید داشتم که حرمت مجمع باید رعایت شود، به همین خاطر در تصمیمات کلان مجمع حتماً باید دخالت مستقیم داشته باشد.»
داستان بازنشستگی
صالحی‌امیری تاریخ بازنشستگی اش را اعلام کرد، اما طبق قانون هنوز می‌تواند به فعالیتش ادامه دهد: «تاریخ بازنشستگی‌ام بر اساس ۳۵سال خدمت ۱۵تیر خواهد بود. طبق اساسنامه مورد تأیید شورای نگهبان، ریاست کمیته‌ملی المپیک شغل محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه ۶۱ سال سن دارم و با توجه به سابقه ایثارگری و مسائل دیگر تا رسیدن به سن ۶۵ سال امکان ادامه فعالیت دارم. البته این تصمیم را ندارم، برنامه‌ریزی‌ام چهار ساله بود و طی ۱۲ مرحله آن‌ها را محقق کردم. پرچم را به شخص دیگر می‌دهم و امیدوارم این مسئولیت به فردی باکفایت برسد.»
تصمیمم را گرفته‌ام
رئیس کمیته‌ملی المپیک از همه خواست برای مجمع تعیین تکلیف نکنند: «برای مجمع تعیین تکلیف نکنید. برخی‌ها اخلاق را زیر پا گذاشتند و این بداخلاقی‌ها به ورزش ضربه می‌زند. یک سال قبل و پیش از آمدن دولت جدید اعلام کردم دوره بعد کاندید نمی‌شوم. برای یک دوره چهار ساله تعهد دادم. تا امروز کسی به من نگفته ثبت‌نام نکنم. اینکه حق امضا از اول اردیبهشت از من گرفته شده ساخته و پرداخته ذهن برخی‌هاست. برای من اصل ورزش قهرمانی است. نباید هیچ بحث حاشیه‌ای در حرکت ورزش اخلال ایجاد کند. در متن حرکت می‌کنم و به حاشیه نمی‌روم. آن‌ها که جز ناکارآمدی هیچ دستاوردی نداشته‌اند نباید خود را قیم ورزش قهرمانی بدانند و تعیین تکلیف کنند.»
انتقال مدیریت به جوانان
صالحی‌امیری در پاسخ به سؤالی مبنی بر تغییر عقیده و ثبت‌نام در انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: «طی چهار سال گذشته از روی صداقت صحبت کردم و این بهترین مسیر برای یک مدیر است. دغدغه رأی آوردن ندارم. اساساً هدف‌گذاری من چهار ساله بود و سیاست‌ها و پروژه‌ها را محقق کردم. معتقدم باید فضا را برای جوان‌تر‌ها و خلاق‌تر‌ها باز کنیم و اصل گردش مدیریت را در ساختار کشور بپذیریم. این باور را دارم و تجربیاتم را به فرد جدید منتقل خواهم کرد. عمر مدیریت در ایران کوتاه است، کمیته هم مشمول این واقعیت می‌شود. با این‌حال هیچ یک از مقامات دولتی نسبت به پست‌های مختلف کمیته موضعی به من منعکس نکرده‌اند.»
درخواست حمایت
صالحی‌امیری در پایان صحبت‌هایش از همه درخواست حمایت و همکاری کرد: «حمایت کنید تا انتخابات کمیته هرچه سریع‌تر برگزار شود و تیم جدید کار را شروع کند. در سال ۲۰۲۳ برنامه‌های سنگینی برای کسب سهمیه المپیک پاریس و بازی‌های هانگژو داریم. ورزش قهرمانی شایستگی ارتقای جایگاه در آسیا و جهان را دارد. به عنوان یک فرد، رأی خود را مخفی در صندوق خواهم انداخت و به نفع یا علیه کسی فعالیت نخواهم کرد.»