قطار فاجعه در ایستگاه طبس

۲۱ کشته و برجای ماندن ۸۶ زخمی از مسافران قطار مشهد به یزدکه بامداد روز گذشته در تصادف با بیل مکانیکی در محدوده شهرستان طبس رقم خورد حادثه ناگوار دیگری بود که اتفاق افتاد. وزیر راه مقصر اولیه را راننده قطار اعلام کرده‌است، با این حال تحقیقات بیشتر در این باره جریان دارد. رئیس‌جمهور ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه دستور‌های لازم برای رسیدگی به همه ابعاد پرونده تشکیل شده را صادر کرده است.
ساعت‌۵:۳۰ صبح روز گذشته قطار مسافربری که با ۳۴۸ خدمه و مسافر از مشهد به سمت یزد در حال حرکت بود در کیلومتر ۵۰ محور طبس - یزد (ایستگاه مزینو) پس از تصادف با بیل مکانیکی از خط خارج شد. همزمان با وقوع حادثه تیم‌های امداد از زمین و آسمان به سرعت در محل حاضر شده و تلاش برای نجات مسافران گرفتار شده را آغاز کردند. بررسی‌ها نشان داد از مجموع ۱۱‌واگن، هشت واگن از ریل خارج شده و سه واگن واژگون شده و مسافران در آن گرفتار شده بودند. امدادگران در تیم‌های جداگانه تلاش برای نجات افراد گرفتار شده را آغاز کردند. آن‌ها همچنین ۱۷‌جسد و بقایای اجساد را از میان واگن‌ها خارج و به پزشکی قانونی منتقل کردند. مجروحان حادثه هم با تلاش امدادگران به بیمارستان امام خمینی طبس منتقل شدند. تا لحظه تنظیم خبر اعلام شد ۴ نفر از مجروحان در بیمارستان فوت شده‌اند که شمار کشته‌ها به ۲۱ نفر افزایش یافت.
بیل مکانیکی
رحمت رحمت‌نژاد، مدیر کل راه آهن یزد در اولین اظهار نظر اعلام کرد که قطار با بیل مکانیکی که فاصله ایمن با خط راه آهن را رعایت نکرده بود، برخورد کرده است. وی گفت که بیل مکانیکی ظاهراً به منظور فعالیت در کارگاه بهسازی خط در محل قرار داشت با این حال ابعاد حادثه در حال بررسی است.


بسیج امکانات
رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استانداران خراسان‌جنوبی و یزد و فرماندار طبس پیگیر آخرین وضعیت مصدومان و بازماندگان حادثه شد و دستوراتی برای بررسی علل حادثه صادر کرد. ابراهیم رئیسی بر بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به مصدومان تأکید کرد. رئیس‌جمهور پس از اطلاع از ابعاد مختلف این حادثه به وزرای کشور و راه مأموریت داد تا علل خروج قطار از ریل را بررسی و با عوامل بروز چنین حوادث تلخی برخورد شود تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.
۲ وزیر در محل حادثه
احمدوحیدی، وزیر کشور هم که در محل حادثه حاضر شده بود با تشکیل ستاد بحران مدیران استانی را به محل حادثه کشاند و مدیریت میدانی برای خدمت رسانی بهتر به مصدومان حادثه را در دستور کار قرار داد. رستم قاسمی، وزیر راه هم دیگر وزیری بود که در محل حادثه حاضر شد تا روند امداد به آسیب دیدگان و دیگر مسافران به سرعت انجام شود. با تلاش‌های صورت گرفته مسافرانی که دچار حادثه نشده یا مصدوم سرپایی بودند با قطار ویژه به طبس منتقل و از آن‌جا با اتوبوس‌های پیش‌بینی شده راهی مقصدشان در شهرستان یزد شدند.
پرونده قضایی
علی نسایی زهان، دادستان مرکز خراسان جنوبی هم گفت که دادستان طبس در محل حاضر شده و بررسی علت حادثه پرونده قضایی تشکیل شده است.
علت حادثه
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت که آنچه معلوم است در این منطقه به دلیل وضعیت آب و هوایی، پیمانکاران راه‌آهن شب‌ها کار می‌کنند که مسیر را تعمیر یا بازسازی کنند. وی ادامه داد: طبق روال گذشته شرکت‌های پیمانکاری که با راه‌آهن قرارداد دارند، این مسیر را بازسازی می‌کنند و گویا در این مسیر ساعت‌۴:۳۰ روز حادثه عملیات اجرایی تمام و کارگاه تعطیل می‌شود، بعد از آن دو قطار باری از دو سمت این مسیر را طی کردند و قطار حادثه‌دیده، قطار سومی است که باید این مسیر را می‌رفته و بعد از تعطیلی کارگاه‌ها اجازه عبور قطار را می‌دهند. وزیر راه گفت: برخورد با بیل مکانیکی علت اصلی حادثه بوده که اول به لوکوموتیو و سپس به واگن‌ها بعدی برخورد می‌کند و براساس گزارش اولیه که به من ارائه شده به دلیل اینکه لوکوموتیو سانحه می‌بیند و شیشه‌ها جلو با بیل برخورد می‌کند، قطار ترمز کرده و این‌ها عواملی است که باعث ایجاد این حادثه شده است. وی گفت: آنچه به‌صورت کلی مشخص بوده، خطای انسانی است که بیشتر از طرف راننده قطار بوده است و اینکه چرا و چگونه باید بررسی دقیق‌تری صورت گیرد. قاسمی گفت: کمیسیون بررسی سوانح ریلی به محل اعزام شده و تمامی ابعاد حادثه از جمله مقصران این بخش و اشکالاتی که در مسیر به وجود آمده است در حال بررسی است، لذا به‌زودی مقصران حادثه معرفی می‌شوند.
تکذیب تروریستی بودن حادثه
محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران هم تروریستی بودن حادثه را تکذیب کرد و گفت ابعاد حادثه در جلسه شورای تأمین در شهر طبس بررسی خواهد شد. وی ادامه داد: باید درباره چگونگی واژگونی بیل مکانیکی، اعضای کمیسیون پنج‌نفره تشخیص سوانح ریلی پاسخ تخصصی خود را اعلام کنند.
روایت یک مسافر
یکی از مسافران گفت: قطار در حال حرکت بود که ناگهان ترمز شدیدی گرفت. این ترمز ادامه داشت تا جایی که مسافران تعادل خود را از دست دادند و مثل توپ با اطراف برخورد می‌کردند. واگن واژگون شد و شیشه واگنی که ما در آن بودیم شکست و ما توانستیم خودمان را ازآن شیشه به بیرون از قطار برسانیم.
دستور بازداشت ۶ نفر
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم از دستور بازداشت شش نفر که در حادثه دخیل بودند خبر داد. حجت الاسلام موحدی راد گفت که پرداخت خسارت به اولیای دم و مصدومان در کمترین زمان و بدون رسیدگی قضایی انجام می‌شود.