بر اساس گزارش‌های تازه منتشر شده رمزگشایی از ملاقات محرمانه کری و ظریف

جان کری در جلسه شهادت کنگره در پاسخ به سوالات نمایندگان جمهوری‌خواه تایید کرد که چهار بار در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با ظریف دیدار داشته است.
بعد از خروج ترامپ از برجام، تحریم های هوشمند اوباما علیه ایران به شدت تشدید و راهبرد فشار حداکثری با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. تحریم هایی بسیار سخت در تقریبا همه حوزه های حیاتی اعم از مالی، بانکی، تجاری، کشتیرانی و حتی غذا و دارو. ایران در همان روزها به درستی راهبرد فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ملت ایران را یک جنگ همه جانبه اقتصادی نامید و عزم خود را برای مقاومت در برابر این جنگ و خنثی کردن فشارهای حداکثری به کار گرفت که یکی از این روش ها استفاده حداکثری از ظرفیت دیپلماسی بود.
راهبرد فشار حداکثری آمریکا منجر به تحریم بیش از هزار شخص حقیقی و تحریم در حوزه های مختلف شد. تحریم هایی که با امضای شخص ترامپ صورت می گرفت و وزارت بازرگانی امریکا هر کشوری را که با این راهبرد همراه نمی شدند تحت فشار و جریمه های شدید قرار می داد. سفرهای پمپئو به کشورهای اروپایی و آسیایی در حالی انجام می شد تا پیغام امریکا برای هماهنگی کشورها در تحریم ایران به طور رساتر به رهبران سیاسی آنها برسد. این دیدارها متحدان، همسایگان و دوستان تجاری ایران از جمله عراق،کره جنوبی،ژاپن،لبنان،افغانستان و چین را در برابر امریکا تحت فشار قرار داد. نتیجه این فشارها بلوکه شدن میلیاردها دلار پول ایران در حساب این کشورها بود.
به گزارش خبرآنلاین، دولت دوازدهم عمده تمرکز خود را برای بی اثر کردن تحریم‌ها قرار داده و تا آخرین روزها معتقد بود که بهترین روش در کنار همه تدابیر به کار گرفته شده، رفع تحریم‌ها است.


در این راستا، اخیرا نشریه آمریکایی فری‌بیکن نزدیک به حزب جمهوریخواه، با انتشار یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا که به تازگی از طبقه بندی محرمانه خارج شده روایتی از دیپلماسی پنهانی محمدجواد ظریف را برای کاهش فشار تحریم بر مردم ایران منتشر و افشا کرده است: «در سال ۲۰۱۸، مقامات ارشد دولت اوباما در تلاش برای تضعیف سیاست دولت دونالد ترامپ برای منزوی کردن حکومت ایران محرمانه با مقامات این کشور دیدار کردند» .
براساس این گزارش که مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته، هیاتی از سفرای سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ با محمدجواد ظریف، در اقامتگاه او در نیویورک دیدار کردند. ظریف در این نشست از اینکه متاثر از سیاست ترامپ، جبهه ضد آمریکایی در ایران ایجاد شده، صحبت کرده بود. به نوشته فری بیکن، این سند نشان می‌دهد که مقامات سابق دولت اوباما چطور از دیپلماسی سایه در زمانی که دولت ترامپ بر سر کار بود،‌استفاده می‌کردند. به نوشته فری بیکن، این دیپلماسی حول فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی ایران، تبادل زندانیان، خروج از افغانستان و مذاکره با طالبان در گردش بود.
ماجرای دیدار محرمانه ظریف و جان کری چه بود؟
اگرچه نشریه امریکایی فری بیکن، به درستی به ملاقات های ظریف با مقامات دولت اوباما اشاره داشته اما منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده دولت دوازدهم می گویند ملاقات جان کری با محمدجواد ظریف نه در نیویورک بلکه در مونیخ رخ داده است. در آن مقطع، ظریف با مجوز مقامات عالی نظام و با هدف ایجاد موانع در برابر کارزار آمریکا برای فشار حداکثری علیه ایران، ملاقات‌هایی را با سران کشورها، رسانه‌های خارجی و مقامات و مشاوران دولت اوباما انجام می‌داد که نتایج آن در میدان دیپلماسی محسوس بوده است.
جان کری نیز در آن زمان مسئولیتی در دولت به عنوان مقامی رسمی نداشته و دیپلماسی پنهان و آشکار ظریف برای لغو تحریم‌ها در جریان بوده است. سال۱۳۹۸ که پمپئو، جان کری را به تماس با ایرانی‌ها بر علیه منافع آمریکا متهم کرده بود، او به تلویزیون سی ان بی سی گفته بود « من در کنفرانس مونیخ وزیر امور خارجه ایران را خیلی کوتاه و برای چند دقیقه دیدم، ولی هیچ‌ حرفی در مورد این که چه بکنند و چه نکنند، با او نزدم.» اما او تاکید کرد که «داشتن گفت‌وگو در محافل عمومی برای سناتورها یا وزیران سابق رایج است، چرا که می‌خواهند از اوضاع آگاه باشند». در همان زمان، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که محمد جواد ظریف به عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی با کریس مورفی، سناتور آمریکایی در حاشیه اجلاس مونیخ دیدار کرده است.
در جریان انتشار فایل صوتی ظریف قبل از انتخابات۱۴۰۰، جان کری در جلسه شهادت کنگره در پاسخ به سوالات نمایندگان جمهوری‌خواه تایید کرد که چهار بار در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با ظریف دیدار داشته است.