شاخص کل 14 هزار واحد قد کشید

گروه اقتصادی/ درجریان معاملات دیروز شاخص کل بورس و اوراق بهادار با رشد 14هزار و 97 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 532 هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد 23 درصد افزایش یافت و خروج پول حقیقی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.  
ورود جریان قدرتمند پول حقیقی به سه گروه معاملاتی
معاملات دیروز مانند روزهای قبل با فشار عرضه از سمت حقیقی‌ها در اکثر گروه‌های معاملاتی آغاز شد. این جریان پرقدرت در ساعات ابتدایی خالص ورود پول از طرف حقیقی‌ها را منفی کرد تا  اکثر نمادهای بازار با کاهش قیمت روبه‌رو شوند. در نیمه بازار اما، با ورود یک جریان قدرتمند تقاضا از طرف حقیقی‌ها به  سه گروه معاملاتی کانه‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی، روند بازار نیز تغییر کرد و بتدریج  بر نمادهای مثبت افزوده شد. هرچند که تقاضای صورت گرفته از طرف حقیقی‌ها نتوانست تداوم خود را تا ساعات پایانی حفظ کند، اما این حمایت‌ها کارسازبود و در انتها در مقابل 230 نمادی که کاهش قیمت داشتند 375 نماد با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و رنگ سبز به رنگ غالب بازار تبدیل شد. در این روز 54 میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات سهام و 193 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج شد.
سه گروه معاملاتی کانه‌های فلزی با 73 میلیارد تومان، فرآورده‌های نفتی با 38 میلیارد تومان و محصولات شیمیایی با 18 میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی و سه گروه معاملاتی صندوق‌های قابل معامله با 130 میلیارد تومان، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 39 میلیارد تومان و محصولات دارویی با 13 میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.


 فلزات اساسی دومین گروه تأثیرگذار بر شاخص کل بورس
طی معاملات روز یکشنبه گروه فلزات اساسی پس از فرآورده‌های نفتی، دومین گروه از نظر حجم و ارزش معاملات انجام شده در بورس تهران لقب گرفت. این گروه معاملاتی که در روزهای قبل با کاهش جزئی روبه‌رو شده بود در روز یکشنبه با ارائه آمار مربوط به افزایش فروش صادراتی و همچنین افزایش حجم محصولات فلزی فروش رفته در بورس کالا بار دیگر مورد استقبال سهامداران قرار گرفت تا شاخص این صنعت در حدود 0.1 درصد افزایش یابد. با وجود آمارهای امیدوارکننده‌ای که این روزها برای این گروه معاملاتی وجود دارد، وجود نااطمینانی در مورد تأمین برق شرکت‌های بزرگ فلزاتی در تابستان و نیز کاهش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی همچنان سهامداران را برای بازدهی بیشتر این صنعت در میان مدت مردد می‌‌کند. از این رو با وجود افزایش قیمت‌ها در روز یکشنبه این گروه معاملاتی همچنان با استقبال از طرف سهامداران حقیقی (که با نگاهی کوتاه‌مدت‌تر در بازار معامله می‌‌کنند) قرار نگرفته است.
عدم تأیید معاملات در 10 نماد معاملاتی
بعد از پایان معاملات روز یکشنبه، مدیریت عملیات بازار شرکت بورس و اوراق بهادار طی اطلاعیه‌ای از عدم تأیید کلیه معاملات انجام شده در نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) و کشت و صنعت پیاذر (غاذر) خبر داد. همچنین در دو  اطلاعیه  مجزا، عدم تأیید بخشی از معاملات صورت گرفته در نماد شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان)، گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول)، پتروشیمی خراسان (خراسان)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پتروشیمی شیراز (شیراز)، صنایع پتروشیمی کرمانشاه (کرمانشا)، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو) و بانک خاورمیانه (وخاور) را اعلام کرد. بر این اساس امروز، معاملات در نمادهایی که کلیه معاملات در آنها تأیید نشده بر اساس قیمت پایانی روز شنبه و معاملات در نمادهایی که بخشی از معاملات آن تأیید نشده با احتساب قیمت پایانی بر مبنای سایر معاملات صورت گرفته در این نمادها انجام خواهد پذیرفت.
 توافقی که امید را به بازار تزریق کرد
روز شنبه رئیس‌جمهور کشورمان آیت‌الله رئیسی و نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا، برنامه همکاری 20 ساله در زمینه‌های نفت، پتروشیمی، صنایع دفاعی، کشاورزی، گردشگری و فرهنگی را به امضا رساندند.
بر اساس این طرح، ایران امتیاز تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های ونزوئلا و صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور را به دست آورد. این توافقنامه که گامی مهم برای افق‌گشایی ایران در عرصه بین‌المللی بود برای شرکت‌های بزرگ و سهامداران آنها نیز دارای اهمیت بالایی است. ورود هرچه بیشتر ایران به بازارهای صادراتی و امکان ورود محصولات مهم صنعتی کشور به بازارهای جدید متعاقباً می‌‌تواند بر تاب‌آوری شرکت‌های ایرانی در کنار افزایش مقیاس تولید و بازدهی آنها بیفزاید که این مهم برای سرمایه‌گذاران در اقتصاد ایران بخصوص فعالین بازار سرمایه بسیار خوش‌یمن خواهد بود.
همچنین در مراسم دیروز، دومین نفتکش از چهار نفتکش سایز افرامکس با ظرفیت 800 هزار بشکه (ساخت شرکت صدرا) به ونزوئلا تحویل داده شد.
چندی پیش، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران قراردادی به ارزش 110 میلیون یورو برای تعمیر یک پالایشگاه در ونزوئلا به امضا رسانده بود.
سهامداران انتظار دارند با دسترسی شرکت‌های ایرانی به بازارهای جدید نفتی، سود و بازدهی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی نیز با افزایش روبه‌رو شود. همچنین افزایش مبادلات بین ایران و کشورهای امریکای جنوبی می‌‌تواند بر صنعت کشتیرانی تأثیرگذار باشد. در پایان معاملات روز یکشنبه، سهام گروه بنادر و کشتیرانی با افزایش 1.32 درصدی در رتبه دوم بالاترین بازدهی در بین گروه‌های معاملاتی قرار گرفت.
 ترین‌های بازار
در پایان معاملات روز یکشنبه، نمادهای «شپنا»، «فزر» و «شتران» بیشترین ارزش و نمادهای «شستا»، «شپنا» و«خودرو» بیشترین حجم معاملات را در بازار داشتند.
بیشترین بازده مثبت در نمادهای «شفارس»، «سفانو» و «فاسمین» به ثبت رسید و نمادهای «میدکو»، «شغدیر» و «سآبیک» بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
بیشترین قدرت خرید حقیقی در نمادهای «سآبیک»، «رافزا» و «زملارد» بود و حقوقی‌ها در نمادهای «خاذین»، «سآبیک» و «دزهراوی» بیشترین نسبت خرید را به خود اختصاص دادند.
بیشترین فشار تقاضا در نمادهای «البرز»، «دارو» و «ومعادن» بود و نمادهای «وآذر»، «افرا» و «نوری» بیشترین فشار عرضه را به ثبت رساندند.
دیروز در مجموع  دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۹ میلیارد و ۲۴۰ میلیون سهم، حق‌ تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۱ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال معامله شد.