فرار صنعت سیمان از زیان خاموشی ها


گروه صنعت و تجارت: خاموشی‌‌‌های ۱۴۰۰ سطح وسیعی از صنایع کوچک، متوسط و بزرگ را آزار داد و بیشترین ضربه خود را به دو صنعت فولاد و سیمان وارد کرد. کاهش تولید ملموس این دو صنعت در سالی که گذشت، عمدتا از ناحیه فشاری بود که بی‌‌‌برقی به واحدهای تولیدی وارد کرد و موجب شد تا در سالی که قیمت مواد اولیه تولید اعم از فلزات خام و محصولات موردنیاز صنایع کاملا صعودی و تقاضا برای خرید محصول از ایران بالا بود، کشور در سه‌محصول سیمان، فولاد خام و محصولات فولادی با کاهش تولید روبه‌رو شود.
با این حال به نظر می رسد که شرایط سال 1401 متفاوت خواهد بود. آنطور که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده اند براساس تفاهم‌نامه وزرای صمت و نیرو، حدود ۱۴هزار مگاوات نیروگاه ظرف مدت سه سال توسط صنایع بزرگ ساخته می‌شود. با توجه به کمبود میزان تولید برق، شرایط موجود و بی‌برنامگی سال گذشته در قطعی‌های برق، قرار شد امسال دو وزارتخانه صمت و نیرو با برگزاری جلسات متعدد، برنامه‌ای هماهنگ داشته باشند تا کمترین خسارت به صنایع وارد شود. بازار سیمان پیش از اعمال محدودیت در مصرف برق ملتهب نبود و شرایط آرامی را پشت سر می‌گذراند، اما بعد از اجرای بخش‌نامه محدودیت مصرف برق در صنایع سیمان و فولاد؛ متقاضیان سیمان برای خرید این محصول به بورس کالا هجوم آوردند و قیمت سیمان افزایشی شد. سال گذشته نیز قطعی برق منجر به توقف تولید در کارحانه‌های فولاد و سیمان شد که همین امر کاهش تولید و افزایش قیمت را در پی داشت.

لزوم برنامه‌ریزی برای کنترل خاموشی ها
در همین حال یک تولیدکننده سیمان گفت: قرار است کارخانجات در دوره محدودیت برق به صورت شیفت بندی کار کرده و در این مدت نوبتی تعطیل کنند که هنوز این برنامه اجرا نشده است . ابراهیم غلام زاده در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اینکه وزارت نیرو از 16 خرداد تا 15 شهریور را به عنوان زمان محدودیت مصرف برق مطرح کرده است، گفت: قرار است کارخانجات به صورت شیفت بندی کار کرده و در این مدت نوبتی تعطیل کنند که هنوز این برنامه اجرا نشده است . این تولیدکننده سیمان افزود: سهمیه ناچیزی برای مصرف برق اعلام نموده اند که برابر با نصف مصرف سال گذشته است. براساس آمار مصرف سال گذشته هم به علت محدودیت برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان کمتر از دی ماه بوده و در حال حاضر نیز آن میزان مصرف محدود شده را هم گفته اند نصف شود که با این فرمول کارخانجات نمی توانند کار کنند.
غلام زاده تصریح کرد: البته فعلا اعلام نموده اند که از صبح تا 10 شب مصرف برق را به میزان سهمیه مصرف کنید. به گفته وی، اگر کارخانجات سیمان بدین شکل با محدودیت برق مواجه شوند، علاوه بر تعطیلی صنوف سیمان بر و بخش حمل و نقل سیمان و بیکاری کارگران آنها ، کارگران ساختمانی بسیاری هم بیکار میشوند . این تولیدکننده سیمان اضافه کرد: تاثیر تعطیلی صنعت سیمان بر معادن شن و ماسه و بخشهای مشابه هم خواهد بود و علاوه بر اینها قیمت سیمان را در بازار آزاد گران خواهد کرد.

خاموشی ها به حداقل می رسد



در این میان رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه خاموشی ها به صنایع مادر نظیر فولاد و سیمان خسارت جدی وارد می کند، تاکید کرد: برنامه ریزی هایی میان مدت و بلندمدتی صورت گرفته تا خاموشی ها در بخش صنایع به ویژه در حوزه سیمان و فولاد به حداقل برسد. محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای افزایش تولید برق و جلوگیری از قطعی برق در صنایع مادر نظیر فولاد و سیمان، بیان کرد: چند سالی است که کشور در فصول گرم سال با کمبود برق مواجه است. برق خانگی را که نباید قطع کرد، اگر خاموشی ها به سمت صنایع نیز هدایت شود به تولید داخل و به صنایع مادر نظیر فولاد و سیمان خسارات زیادی وارد می کند. وی در ادامه اظهار کرد: نتیجه این خسارت به صنایع، گرانی در سطح بازار است. ما در دو سال گذشته این موضوع را تجربه کردیم. یکی از عوامل گرانی سیمان و فولاد قطعی برق این صنایع و وارد شدن خسارت به این حوزه بود. در سال جاری تدابیری صورت گرفت تا در فصلی مانند زمستان که تولید برق کم تر است، تولید را افزایش داده و بخشی از تولید را ذخیره کنیم، بدین ترتیب در فصل تابستان خسارت کم تری به این صنایع وارد می شود.
این نماینده مجلس ، تصریح کرد: وزارت نیرو در سال جاری گام های مثبتی را برای جلوگیری از خاموشی در حوزه صنعتی برداشته است اما به طور کلی این یک برنامه کوتاه مدت است و در بلندمدت ما باید تولید برق را افزایش دهیم تا خاموشی را در صنایعی نظیر فولاد و سیمان شاهد نباشیم. رضایی در پایان تاکید کرد: بر اساس هدفگذاری صورت گرفته تا دو سال آینده با افزایش تولید، باید کمبود برق جبران شود تا در هیچ فصلی برق کارخانجات به ویژه صنایع مادر نظیر فولاد و سیمان قطع نشود.

آغاز برنامه افزایش عرضه سیمان
دبیر انجمن سیمان گفت: از امروز عرضه سیمان در بورس کالا افزایش خواهد یافت و با تامین برق کارخانجات قیمت ها در این حوزه متعادل تر می شود. عبدالرضا شیخان در گفتگو با مهر اظهار کرد: قرار بود محدودیت و یا قطعی برق از ۱۵ خردادماه اعمال شود؛ از این رو با پخش شدن این اخبار، هجوم به بورس کالا برای خرید سیمان افزایش یافت که همین مساله بین ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت سیمان را بالا برد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان افزود: با جلساتی که با وزیر نیرو داشتیم مقرر شد برای تولید ۵ میلیون تن سیمان از روز یکشنبه (دیروز) برق تأمین شود تا تولید و عرضه به مشکلی نخورد. وی ادامه داد: مقرر شد شب تا صبح برق کارخانجات را تأمین کنند تا عملیات مربوط به آسیاب انجام شود و از کلینکرهای تولید شده، سیمان تولید کنیم. همچنین برق به صورت ثابت و ۲۴ ساعته بدهند که کلینکر تولید کنیم. در واقع ۴۵ درصد دیماند مصرفی به ما برق بدهند به صورت موقت می‌توانیم سیمان تولید کنیم.
شیخان ادامه داد: قرار شد کارخانه‌های سیمانی تا آنجا که می‌توانند سیمان عرضه کنند تا التهابات کم شود. بنابراین از امروز عرضه سیمان در بورس کالا بیشتر می‌شود تا بتوانیم قیمت‌ها را متعادل‌تر کنیم. وی اظهار کرد: صنعت سیمان مقصر گرانی نبود و عرضه انجام می‌شد منتهی به دلیل انتشار شایعات مبنی بر قطعی برق، هجوم به بورس کالا زیاد شود و همین مساله منجر به افزایش قیمت و التهاب در بازار شد که امیدواریم با افزایش عرضه از امروز قیمت‌ها متعادل شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان خاطر نشان کرد: ضمن اینکه اگر وزارت نیرو به قول خود مبنی بر تأمین برق کارخانجات سیمان عمل و از این طریق به تداوم تولید کمک کند، قطعاً قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.