پایگاه خبری هیل گزارش داد کنگره نسبت به نتیجه مذاکرات برجام خوشبین نیست

یک وبگاه آمریکایی در گزارشی با پرداختن به دیدگاه‌ قانون‌گذاران آمریکایی درباره چشم‌انداز به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای، مطرح کرد که هر دو حزب کنگره به انجام شدن توافق در وین خوش‌بین نیستند.
وبگاه خبری هیل در گزارشی درباره دیدگاه قانون‌گذاران آمریکایی در زمینه چشم‌انداز توافقی در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای نوشت: سناتورهای هر دو حزب آمریکا که اخیرا توسط مقامات ارشد دولت جو بایدن در جریان مذاکرات با ایران قرار گرفته‌اند، می‌گویند، تردید دارند که تهران با هر گونه توافقی برای محدود کردن پیشرفت‌های هسته‌ای‌اش موافقت کند.
هیل در ادامه نوشت: قانون‌گذاران می‌گویند، دولت آمریکا پیشنهادی روی میز دارد اما ایران کمترین آمادگی را از خود برای احیای برجام[توافق هسته‌ای] نشان می‌دهد که محدودیت‌های چشم‌گیری در ازای لغو تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای آن اعمال کرد.
در گزارش این وبگاه آمریکایی با اشاره به اقدام یک‌جانبه  دولت دونالد ترامپ در زمینه خروج از توافق هسته‌ای آمده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قبلی به طور یک‌جانبه آمریکا را از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج کرد که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا بود. مقامات دولت بایدن در ژانویه گفته بودند که در زمینه احیای توافق در نقطه تعیین‌کننده‌ای قرار دارند اما همان موقع هم هشدار دادند که پذیرفتن این موضوع به خود تهران بستگی خواهد داشت.


علی‌رغم آن که مقامات ایران به تازگی نیز تاکید کرده‌اند، از دیپلماسی برای رسیدن به توافقی خوب و با دوام رویگردان نیستند، هیل ادعا کرده است: با گذشت چهار ماه، ایران هنوز  قصدی جدی برای پذیرفتن پیشنهاد آمریکا و متحدان اروپایی آن نشان نداده است و این یعنی، یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی رئیس جمهور بایدن در برزخ قرار دارد.
در ادامه این گزارش آمده است: باب مِنندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره چشم‌انداز توافق می‌گوید، «من نسبت به این که چنین توافقی انجام شود، خوش‌بین نیستم. دولت بر این باور است که از نظر استراتژیکی می‌توان هنوز این پیشنهاد را روی میز مذاکره نگاه داشت اما من راهی رو به جلو نمی‌بینم. این دیدگاه من است. او مدعی است، پذیرفتن یک توافق جدید در تشکیلات حکومتی ایران موجب ایجاد دودستگی می‌شود و این احیای توافق را سخت می‌کند.
به گزارش ایسنا، همچنین در گزارش این وبگاه آمریکایی آمده است: سناتور بِن کاردین، یکی از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید، «نمی‌دانیم ایرانی‌ها چه در سر دارند. حدسم این است که در این مرحله، معلوم نیست ایرانی‌ها خواهان یک توافق هستند یا نه.اختلافاتی در خود ایران بر سر این موضوع وجود دارند. آمریکا پیشنهادی ارائه کرده است. توپ واقعا در زمین ایران است.»
در گزارش هیل مطرح شد:  یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه در هیات منصفه روابط خارجی که روز چهارشنبه در جلسه استماع دولت درباره مذاکرات بوده است، در این باره گفت، چشم‌انداز توافق «دل‌گرم‌کننده» نیست.
این وبگاه خبری آمریکایی علاوه بر این نوشت: سناتور جیمز ریش، جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی سنا در این باره گفت، «من نمی‌دانم در حال حاضر مذاکرات به کجا رسیده است اما باید [تا الان] به پایان می‌رسید. آن‌ها[ دولت آمریکا] به ما قول داده بودند اگر توافقی انجام نشود، مذاکرات در فوریه پایان بگیرد.»
هیل در این راستا نوشت، چندین نفر از قانون‌گذاران آمریکایی گفته‌اند، نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید، ایران نمی‌خواهد با دادن اجازه نظارت بر برنامه هسته‌ای‌اش با متحدان غربی همکاری کند.
در این گزارش همچنین آمده است که یکی از سناتورهایی که می‌خواست نامش فاش نشود، ادعا کرده ایران «درخواستی غیرمعقول» دارد و می‌خواهد نام سپاه پاسداران به عنوان بخشی از توافق جدید، از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا» خارج شود. او مدعی شد، «احتمال این که آن‌ها بدون چشم‌پوشی از آن به یک توافق برسند، کم است». این قانون‌گذار آمریکایی همچنین اظهار کرد، «دولت آمریکا به طور علنی گفته است که هنوز مایل است برای رسیدن به برجام ۲ مذاکره کند اما اقداماتی که از سوی ایران انجام می‌شود، این کار را هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند.»