چین واردات نفت از ایران و روسیه را افزایش داد‌

به گزارش خبرگزاری فارس، در ماه‌های گذشته با وقوع جنگ اوکراین تحولات جدیدی در بازار نفت رخ داده است. نفت روسیه پس از تحریم کشورهای غربی، با تخفیف‌های ویژه از بازار اروپا به سمت بازار شرق آسیا حرکت کرده است.
در این بین شایعه‎‌ای ناظر به جایگزینی نفت روسیه با ایران در بازار چین مطرح شده است. بر طبق این ادعا با ورود نفت روسیه به بازار شرق آسیا، صادرات نفت ایران به مقصد چین به شدت کاهش داشته و به نصف رسیده است. این ادعا درحالی مطرح شده که گزارش‌های متعدد مراکز معتبر خارجی، ادعای جایگزینی نفت روسیه با ایران را رد کرده است. موسسه مطالعات انرژی آکسفورد و اوپک از جمله مراکز خارجی بودند که ادعای جایگزینی نفت روسیه با ایران را رد کردند.
خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه در گزارشی به بررسی آخرین تحولات بازار نفت پرداخت و تصریح کرد: در حالی که تقاضای کلی نفت خام چین به دلیل محدودیت‌های کووید-۱۹ و کندی رشد اقتصادی کاهش یافته است، اما واردکنندگان پیشرو از جمله غول پالایشگاهی سینوپک و ژنهوا اویل، خرید نفت ارزان‌تر «روسیه» را در کنار عرضه‌های تحریم شده از «ایران» و «ونزوئلا» افزایش داده‌اند که این موضوع به چینی‌ها اجازه می‌دهد واردات نفت از غرب آفریقا و برزیل را کاهش دهند.
این رسانه انگلیسی افزود: با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین همچنان نفت ایران را که معمولاً از کشورهای دیگر عرضه می‌شود، مصرف می‌کند. سطوح واردات تقریباً معادل هفت درصد کل واردات نفت خام چین است.


واردات چین به ‌اندازه قبل از تحریم‌هاست
طبق گزارش رویترز، واردات کلی نفت خام چین در ماه می ‌(ماه گذشته) به 10 میلیون و 800 هزار بشکه در روز افزایش یافت که این رقم در سال 2021 به طور میانگین 10 میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده است.
 بنابر گزارش این رسانه که معمولا با ایران دشمنی هم دارد، چین واردات نفت از روسیه، ایران و ونزوئلا را افزایش داده و جایگزین نفت آفریقا و برزیل کرده است و صادرات نفت ایران به چین حدود 756 هزار بشکه در روز است که معادل صادرات به این کشور قبل از تحریم‌هاست.
همچنین واردات نفت چین واسطه‌هایی که نفت ایران را صادر می‌کنند نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است ولی نسبت به سال قبل دو برابر شده.
در مجموع آنچه از گزارش رویترز برمی‌آید این است که بازار نفت ایران در چین پس از تحولات اوکراین حفظ شده و تغییر محسوسی در آن ایجاد نشده است، موضوعی که در گزارش ماهانه اوپک و موسسه مطالعات انرژی آکسفورد نیز مورد تایید قرار گرفته است.
به بیان دیگر رویترز گزارش داده که چینی‌ها با افزایش واردات نفت از روسیه، ایران و ونزوئلا به دنبال کاهش سهم نفت غرب آفریقا و برزیل در بازار خود هستند. این گزارش شایعه تصاحب بازار ایران توسط روسیه یا ونزوئلا را به کلی رد
می‌کند.