رشد اقتصادی به بیش از ۴ درصد رسید

آرمان ملی: رئیس‌جمهور در بیست و ششمین سفر استانی خود به استان خراسان شمالی رفت و در دیدار اقشار و آحاد مختلف مردم و همچنین شورای اداری این استان با اشاره به اینکه شاخصی که به عنوان عدالت معرفی می‌کنیم به میزان ظرفیت‌های موجود است، تصریح کرد: فساد، فقر و بی‌عدالتی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است. آمریکا بداند با ملت ایران نباید با زبان زور سخن بگویید. زبان زور جواب نمی‌دهد.
اهم اظهارات آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی از این قرار است:
 در آغاز شروع به کار دولت رشد اقتصادی کشور ۴ دهم درصد بود اما در حال حاضر و پس از چند ماه آخر سال گذشته از چهار دهم گذشته و در حدود ۵درصد است. رشد اقتصادی کشور نوید این را می‌دهد که می‌شود با پیگیری و برنامه‌ریزی‌ها زمینه رشد اقتصادی و ارزش پیدا کردن پول ملی در جامعه را فراهم کرد. کنترل تورم، وظیفه ما در دولت است، به دنبال گشایش اقتصادی و بهبود کسب و کار هستیم. کنترل تورم، بیماری کرونا، کسری بودجه و کالاهای اساسی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های دولت از بدو شروع به کار بوده و همچنان نیز ادامه دارد. زمانی که در دولت کار را آغاز کردیم با ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه‌رو بودیم و این موضوع برای همگان سوال بود که چگونه قرار است آن را پشت‌سر بگذاریم اما با افزایش تولید و فروش نفت توانستیم بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول امیدوارانه سال ۱۴۰۰ را پشت‌سر بگذاریم.
 دولت ماهانه ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه‌هایی که دولت‌های قبل انجام داده‌اند را پرداخت می‌کند. این هزینه‌هایی است که دولت مستقر انجام نداده و توسط دولت‌های قبلی انجام شده اما هزینه‌های آن را ما پرداخت می‌کنیم. مردم باید بدانند با قدرتی که خلق کرده‌اند بدون اینکه قراردادی را امضا کنیم و تعهد جدیدی را برای کشور بپذیریم با همان وضعیت سابق موفق شده‌ایم صادرات نفتی را به حد قابل قبول برسانیم.  درآمدهای دولت افزایش پیدا کرده اما هزینه‌هایی نیز وجود دارد که در حال پرداخت آنها هستیم. ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، افزایش حقوق و دستمزد و غیره مواردی است که از طریق افزایش درآمدهای کشور در حال پرداخت است. به عنوان خدمتگزار مردم تلاش می‌کنیم تا راه‌های برون رفت از مشکلات فعلی را پیدا کنیم و جز این موضوع به چیز دیگری فکر نمی‌کنیم.


 همه بدانند که برای مأیوس کردن دشمن باید در جهاد تبیین مشارکت نمایند تا تیر دشمنان به سنگ بخورد. هر فردی در هر جایی و هر مسئولیتی که دارد باید تلاش کند تا مردم امیدوار شوند. هر کسی که با قلم و بیانش سبب ناامیدی مردم شود، خواسته یا ناخواسته و دانسته یا ندانسته در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است. در کل کشور به اندازه ۵۰ سال پروژه‌ نیمه تمام وجود دارد و با کمبود‌های اعتباری که وجود دارد قطعاً نمی‌توانیم برای همه آن‌ها اعتبار تعیین کنیم.
وی ادامه داد: در همین راستا پروژه‌های اولویت‌دار را برای تکمیل در برنامه خود قرار می‌دهیم تا آثار و برکات آن‌ها هرچه سریع‌تر نصیب مردم بشود.
 امروز به برکت اقتدار و عزتی که شما مردم خلق کردید، بدون اینکه قراردادی امضا کنیم یا تعهد جدیدی برای کشور بپذیریم، فروش نفت را به حد قابل قبولی رساندیم، در حالی که قبلا می‌گفتند امکان فروش نفت نیست. تامین کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و پرداخت بدهی‌های مربوط به گذشته از محل افزایش درآمدهای ناشی از همین افزایش فروش نفت حاصل شده است. دنبال عادلانه کردن حقوق و دستمزدها هستیم، به همه اقشار جامعه می‌گویم که درخواست‌های هیچکدام‌تان درباره حقوق و مزایا نادرست نیست، اما اجازه دهید عدالت را در پرداخت حقوق اجرا کنیم تا همه راضی باشند. می‌توان در تهران نشست و گزارش‌ها را از استان‌ها دریافت کرد، اما شنیدن کی بود مانند دیدن. حضور در کنار دامدار، کشاورز، استاد، دانشجو، بازاری و کسبه درک متفاوتی به انسان می‌دهد و بنده به این تجربه افتخار می‌کنم. ممکن است برخی که سفرهای استانی دولت را مورد سرزنش قرار می‌دهند، تجربه دیدارها و حضور در جمع مردم را نداشته باشند که به آنان توصیه می‌کنم چنین دیدارها و حضورهایی را تجربه کنند.
 اگر پول ملی بی‌ارزش شود، هر چه هم حقوق افراد را افزایش دهیم، باز هم حریف تورم نمی‌شویم. تورم حتما باید مهار شود. دولت مردمی از ابتدای کار خود به دنبال مهار شیوع کرونا، رفع کسری بودجه، تامین مطمئن کالاهای اساسی و مهار تورم بود که این مسائل همچنان در دستور کار قرار دارند. از وضعیت زندگی مردم عزیزمان در شهر و روستا اطلاع دارم، بنده مرتب در میان مردم حضور دارم و واقعاً نه فقط هیچ شبی، بلکه هیچ ساعتی نیست که از زندگی مردم غفلت کنم. شبانه روز دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر مشکلات کاهش پیدا کند و مردم شاهد رشد اقتصادی باشند و گشایشی در زندگی و کسب‌وکارها ایجاد شود. به عنوان نماینده شما مردم، به آمریکایی‌ها می‌گوییم که بدانید با ملت ایران نباید با زبان زور سخن بگویید. زبان زور جواب نمی‌دهد. این ملت جنگ را با پیروزی و اقتدار پشت‌سر گذاشت و در این ۴۰ ساله مقاومت کرده است. این ملت حتماً در جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای نیز پیروز خواهد بود.
 شاخصی که به عنوان عدالت معرفی می‌کنیم به میزان ظرفیت‌های موجود است، فساد، فقر و بی‌عدالتی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و وضع موجود با وضع مطلوب متفاوت است. اساس این دولت و نظام براساس ارتباط با مردم و بر پایه عدالت است. من به نیروی انسانی کارآمد اعتقاد دارم ولی بیشتر از آن به نیروی انسانی کارآمد تحول‌خواه و تحول‌آفرین اعتقاد دارم. در ادارات دیده‌ام که رئیس سازمان عوض شده و اتفاقات خوبی افتاده است و در جلسه مدیران عرض می‌کنم که از مدیران انتظار می‌رود که کار تحولی انجام دهند چرا که در شرایط تحولی عقب ماندگی‌ها جبران می‌شود. دولت ما دولت مساله است نه پاک کردن صورت مساله، باید مساله در این دولت حل شود و آن به وسیله دست توانای مدیران مقدور است.
 مردم باید احساس کنند که قرار است که اتفاقی بیفتد. باید روحیه تحولی اتفاق افتد و روحیه تحولی نیاز به همکاران تحولی دارد و در متن ادارات و سازمان‌ها باید همکارانی به کار گرفته شوند که دارای روحیه تحولی باشند؛ کشور ما نیاز به پیشرفت دارد. ما بنا داریم که رشد اقتصادی را به ۸ درصد برسانیم و برای این موضوع هدف‌گذاری کردیم. افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری باید در دستور کار قرار گیرد و در حال حاضر بوروکراسی اداری ما با این اهداف در تضاد است. باید بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا تولید نیز افزایش پیدا کند، میدان دادن به بخش خصوصی باید عملیاتی شود و وظیفه دولت نیز تنها نظارت و حمایت باشد. در هر زمینه‌ای که دولت از مردم کمک گرفت، موفقیت حاصل شد و در هر کجا که نقش مردم کمرنگ شد، دولت نیز با شکست مواجه شد. به دنبال ایجاد اشتغال واقعی هستیم، در دولت سیزدهم گزارش‌های نادرست نمی‌دهیم و باید با شفافیت با مردم سخن بگوییم.