حمایت چین و روسیه از عضویت ایران در بریکس

گروه سیاسی/ روز گذشته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین پس از درخواست ایران و آرژانتین برای پیوستن به گروه «بریکس» گفت که پکن با شرکای بریکس همکاری خواهد کرد تا با مداومت گسترش اعضا، این ساز و کار را برای پیوستن «شرکای همفکر» بیشتر به خانواده بریکس پیش ببرند.
وزیر خارجه روسیه نیز پس از نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر  از پیشنهاد ایران در پیوستن به  گروه «بریکس» استقبال کرد و ایران را «شایسته پیوستن به بریکس» معرفی کرد. «سرگئی لاوروف»  به خبرنگاران گفت: «روند مقدماتی برای گسترش بریکس آغاز شده است»
این استقبال چین و روسیه از عضویت ایران در کنار دعوت رسمی رئیس جمهور شی‌جین‌پینگ از آیت‌الله رئیسی برای سخنرانی در اجلاس سران بریکس پلاس که چند روز قبل اتفاق افتاد نشان دهنده اتفاقاتی مهم در عرصه روابط بین‌الملل است. بررسی اجمالی روندی که امروز منجر به تغییرات ساختاری در بریکس و دعوت از کشورهای دیگر از جمله ایران شده است بیشتر می‌تواند جایگاه کشورمان در آینده جهانی را نشان دهد.
بریکس و پایانی بر هژمونی ایالات متحده


ایده بریکس از سابقه تشکیل اولین اجلاس بریکس عمری طولانی‌تر دارد. سیاستمداران کشورهای غیرغربی از مدت‌ها قبل در اندیشه تأسیس نهادی مستقل و جهانی بودند تا اهداف اقتصادی و سیاسی خود را برخلاف یکجانبه‌گرایی امریکا پیگیری کنند. این کشورها در سال‌های پس از شکست فاجعه بار امریکا در جنگ‌های عراق و افغانستان با پیوستن آفریقای جنوبی به جمع کشورهای چین، روسیه، هند و برزیل، بریکس را تشکیل دادند. افول قدرت امریکا و ناتوانی این کشور در مدیریت وسیع جهانی در سال‌های اخیر نیز بیش از پیش خود را نشان داد و اندیشه توسعه بریکس را در اذهان سیاستمداران این کشورها تقویت کرد. سخنان رؤسای جمهور کشورهای عضو بریکس در اجلاس اخیر نیز نشان می‌دهد که این کشورها حتی سیاست خود را تا حدودی به سمت تقابل جویی با امریکا پیش برده‌اند. در افتتاحیه نشست بریکس رؤسای جمهور چین و هند به انتقاد از تحریم‌های امریکا علیه کشورهای جهان پرداختند، رئیس جمهور روسیه از ضرورت مقابله با زیاده‌خواهی‌های امریکا سخن گفت، رئیس جمهور برزیل بر سیاست بی طرفی خود درخصوص بحران اوکراین تأکید کرد و رئیس جمهور آفریقای جنوبی صراحتاً ریشه بحران اوکراین را ماجراجویی‌‌های غرب و ناتو معرفی کرد. این مواضع نشان می‌دهد جهان غیرغربی با سرعت درحال شکل‌گیری است، جهانی که «شرکای همفکر» نقشی جدی در تشکیل آن دارند و آینده نظم جهانی را در نظام چندقطبی آتی تشکیل خواهند داد. بدیهی است جمهوری اسلامی ایران که از منتقدان جدی نظم کنونی بوده است می‌تواند به نمایندگی از کشورهای غرب آسیا نقش مهمی ایفا کند.
دیپلماسی هوشمند ایرانی
دولت سیزدهم از زمان قدرت گرفتن خود با فهم دقیق از دوران گذار جهانی به درستی سیاست افزایش همکاری با همسایگان، کشورهای آسیایی و قدرت‌های غیرغربی را در دستور کار قرار داد و البته بدون گره زدن حکمرانی کشور به غرب، مذاکرات مربوط به رفع تحریم را نیز پیگیری کرد. پیگیری همین سیاست باعث شد تا طی کمتر از یک سال گذشته ایران جایگاه بهتری در روابط با کشورهای همسایه و قدرت‌های نوظهور ایفا کند. پیوستن به شانگهای، فعال شدن در اکو، استقبال از عضویت ایران در بریکس، فعال شدن خطوط ترانزیتی مختلف، عبور اولین قطار پاکستان به ایران و سپس ترکیه پس از یک دهه، حرکت قطار باری چین به سمت ایران و عبور اولین قطار قزاقستان از ایران به سمت اروپا از جمله نشانه‌های مثبت فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و خروج کشور از سیاست‌های شکست خورده و غربگرایانه است.
همین تحولات مثبت و همچنین همراهی کشورهای شرقی با سیاست‌های دولت جدید ایران در دوران گذار باعث شد تا «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تمسخر سیاست‌های یکجانبه و زورگویانه ایالات متحده بگوید: «در حالی که کسانی در کاخ سفید در واشنگتن هستند و به این فکر می‌کردند که چه چیز دیگری را می‌توانند در این دنیا ممنوع، تعطیل یا نابود کنند، آرژانتین و ایران برای پیوستن به بریکس درخواست دادند.»
سفر آیت‌الله رئیسی به عشق آباد
در آخرین تحولات نیز امروز رئیس جمهور کشورمان به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر به ترکمنستان سفر خواهد کرد. آیت‌الله رئیسی در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در این اجلاس، با رؤسای جمهور کشورهای حاضر در اجلاس به صورت دوجانبه نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.