آزمون پرحاشیه

شهروند| هفتاد مورد تخلف در کنکور سراسری شناسایی شد؛ البته به کمک دستگاه‌های آشکارساز. تخلف‌هایی که به گفته رئیس سازمان سنجش به آنها رسیدگی خواهد شد. به گفته عبدالرسول پورعباس یک تیم فروشنده وسایل الکترونیکی برای تقلب در کنکور شناسایی و دستگیر شده‌اند. تیمی که از آذربایجان تا خراسان گسترده بودند. «از پلیس و ضابطان قضائی تشکر ویژه داریم. این دستگاه آشکارساز توسط جوانان نخبه در دانش‌بنیان‌ها ساخته شده است.»
رئیس سازمان سنجش از سامانه اعلام تخلف گفت که تعطیل شده بود.
در این سامانه تعداد زیادی موارد گزارش مردمی بود. به‌طور مثال فردی با فلان رتبه قبل از آزمون سوالات را خریده است. ما در مرحله اول گفتیم این گزارش کجا راستی‌آزمایی شده، گفتند هیچ کجا.» پورعباس ادامه داد: «تعداد بسیاری از این موارد بدون راستی‌آزمایی و تایید نهادهای معتبر بودند که پرونده آنها را مختومه کردیم. تعدادی هم بودند که از آنها ابزار گرفته شده بود یا ردوبدل پول داشتند. از آنها کلاهبرداری شده بود که این افراد گزارش ضابط قضائی داشتند. همه این افراد قبولی‌شان ابطال شد و تا پنج سال محروم شدند.»
به گفته پورعباس از این افراد فردی که دانشجو باشد،  نداشتیم. طبق قانون چهار ماه وقت داریم فرد متخلف را تعیین تکلیف کنیم و بعد از این مدت متعرض کسی نخواهیم بود: «تعدادی متعلق به سال‌های ۹۸و ۹۹ بودند که طبق قانون نمی‌توانستیم با آنها برخورد کنیم. مواد ۱۰ و ۱۱ قانون با هم متفاوت هستند.»



رئیس سازمان سنجش گزارش تقلب در آزمون گذشته را سیاسی عنوان کرد و ادامه داد: «این گزارش سیاسی است. سازمان سنجش هم سیاسی نیست. ما امانتدار مردم هستیم. برای حفظ امانت برای ورود و خروج دانشگاه تلاش‌می‌کنیم. ما امنیت آزمون و آبروی سازمان سنجش را فدای جریانات سیاسی نمی‌کنیم.»
تقلب؛ کهگیلویه، کرمان، ایلام و...
و اما ماجرای آزمون 1400 و تقلب گسترده‌ای که از آن سخن به میان آمد. به نقل از «اعتماد» پیرو تقلبی گسترده در کنکور سراسری علوم تجربی 1400 صدها نفر به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه‌های برتر دولتی رسیدند. اتفاقی که کار را به امتحان دوباره سازمان سنجش، ده‌ها شکایت قضائی و چندین جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم رساند. اگرچه نتیجه نتوانست معترضان به تقلب را راضی کند.  معترضانی که مدعی بودند متقلبان که حتی از فیلتر حداقل‌های آزمون دوباره سنجش هم رد نشدند، با پیگیری برخی نمایندگان مجلس دوباره به دانشگاه برگشته‌اند. ماجرای تقلب به یکی از دورافتاده‌ترین مناطق ایران در یکی از محروم‌ترین استان‌ها برمی‌گردد؛ شهر لنده استان کهگیلویه‌وبویراحمد.
به روایت یکی از معترضان نخ قصه‌ تحقیق از کهگیلویه آغاز شد، اما به استان‌های دیگری هم کشیده‌ شد؛ کرمان، ایلام و شاید استان‌هایی بیش از انگشتان یک دست.  تقلبی گسترده و کم‌سابقه در کنکور سراسری 1400 که به جلسات مسئولان کشوری، دستگیری برخی عاملان و حتی تغییر در شیوه برگزاری کنکور هم کشیده شد. اگرچه نتیجه ادامه تحصیل متقلبان در دانشگاه‌های دولتی پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی بود.
کارزار کنکور را سالم برگزار کنید
در چند روز باقی مانده به کنکور 1401 ساکنان کهگیلویه در (استوری) واتساپ و اینستاگرام به‌طور گسترده یک درخواست مشخص داشتند؛ «کنکور را سالم برگزار کنید.» افرادی که خواسته‌شان را در چندین خبرگزاری با امضای مجازی به کارزار گذاشتند.
کمپین «اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تکرار تقلب در کنکور 1401» در خبرگزاری فارس نزدیک به 10هزار امضا دارد و در وب‌سایت «کارزار» هم چندین کمپین و درخواست مشابه ایجاد شده است. در متن درخواست منتشرشده در فارس آمده است؛ «در سال گذشته‌ عدم رعایت موارد امنیتی علی‌رغم تمام تذکرات و پیش‌بینی‌ها متاسفانه با پدیده تقلب گسترده در کنکور سراسری روبه‌رو شدیم و امسال نیز مجددا این تذکر را داده و خواهشمندیم سازمان سنجش و نهادهای امنیتی به موضوع برگزاری کنکور به‌صورت جدی‌تری ورود کرده و با اجرای این پیشنهادها از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایند.» داوطلبان کنکور و همچنین خانواده‌های نگران، در این کارزارها راهکارهایی مانند نصب دستگاه‌هایی موبایل‌یاب یا قطع اینترنت حوزه را هم مطرح کرده و در پایان هم بر هزینه «از دست‌رفتن اعتماد عمومی» تاکید دارند: «لطفا هزینه‌بر بودن درخواست‌ها بهانه‌ای برای ‌عدم اجرای آن نباشد چون هزینه برگزاری کنکور را خود بچه‌ها پرداخت می‌کنند. قطعا شفافیت هزینه‌بردار است ولی هزینه آن برای کشور نسبت به از دست رفتن اعتماد عمومی و مشکلات امنیتی کمتر است.»