زلزله بامدادی در هرمزگان ۵ کشته و ۸۴ مصدوم بر جا گذاشت


به گزارش ایرنا، از ساعت ۲:۰۲ بامداد شنبه تا ساعت  ۹:۱۴ صبح دیروز، بندر خمیر و مناطق اطراف آن ۳۳ بار لرزید که بزرگی دو زلزله
۶.۱ و ۶.۳ ریشتر بود به طوریکه موجب وحشت مردم مناطق زلزله زده و شهرهای اطراف به ویژه بندرعباس شده و مردم را به خیابان‌ها و بوستان‌های شهر کشاند. رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور به ایسنا گفت: برابر اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله‌ای به بزرگی۶.۱ ریشتر در ساعت ۲:۰۲ بامداد دیروز حوالی بندر خمیر در مرز خلیج‌فارس و هرمزگان را لرزاند. این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است. محمدحسن نامی با بیان اینکه کانون این زلزله در۳۴ کیلومتری بندر خمیر بوده است، افزود: همچنین کانون زلزله۴۱ کیلومتر تا شهرستان کنگ و۴۸ کیلومتر تا بندر لنگه فاصله دارد و در نقاط مختلفی احساس شده است. همچنین این محل ۱۰۷ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد.
نامی افزود: در پی وقوع این زلزله تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی به حالت آماده‌باش درآمده و تیم‌های ارزیاب از سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها و... نیز به مناطق متاثر از حادثه اعزام شدند. سخنگوی سازمان اورژانس کشور هم گفت: برابر آخرین آمارها، مجموعه ۸۹ نفر مصدوم و فوتی در این زلزله داشتیم که پنج فوتی شامل دو زن و سه مرد بودند. از میان ۸۴ فرد مصدوم نیز ۶۴ نفر به شکل سرپایی خدمات را دریافت کرده و مابقی به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد ۱۵ نفر همچنان در مراکز درمانی هستند. مجتبی خالدی با بیان اینکه وضعیت بهداشت در مناطق زلزله زده تحت کنترل است افزود: نگرانی‌هایی با توجه به گرمای هوا در این مناطق بابت گرمازدگی زلزله زدگان وجود دارد که تمهیدات لازم در این خصوص نیز اتخاذ شده است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم به ایرنا گفت: بسیاری از مصدومین ما افرادی هستند که در موقع زلزله به جای پناه گرفتن، اقدام به فرار کردند.


دلیل تلفات پایین زلزله‌‌ هرمزگان چه بود؟
به گزارش تسنیم، مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان هم گفت: با توجه به اینکه زلزله در ساعت ۲ صبح اتفاق افتاده تصور اولیه این بود که با حجم بالایی از فوتی‌های حادثه مواجه خواهیم شد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد اغلب واحدهای تخریبی خالی از سکنه بوده است. با توجه به ساخت بناهای ایمن و نوساز در مجاورت منازل قدیمی بیشتر اهالی داخل بناهای جدید و مستحکم اقامت داشتند.
خانه‌هایی که بیمه شده بودند
استاندار هرمزگان هم به تسنیم گفت: خوشبختانه چند هفته پیش با تعامل استانداری و بنیاد برکت تمام خانه‌های روستایی بیمه شده بودند، کارشناسان بیمه‌ در حال ارزیابی هستند.آواربرداری اصلی مربوط به مسیرهای مواصلاتی بوده که به دلیل ریزش کوه و پل مسدود شده بودند که خوشبختانه به سرعت رفع انسداد و آسفالت‌ریزی در حال انجام است.
استاندار هرمزگان همچنین به ایرنا گفت: روستای سایه خوش بندر خمیر به عنوان مرکز زمین لرزه‌های بامداد دیروز به طور کامل تخریب شده است.
بازدید وزیر کشور از مناطق زلزله زده
احمد وحیدی وزیر کشور به همراه محمدحسن نامی رئیس‌سازمان ستاد مدیریت بحران کشور و چند تن دیگر از مسئولان کشوری برای بازدید مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان وارد این استان شد. به گزارش ایرنا، وزیر کشور با حضور در منطقه زلزله‌زده سایه‌خوش در بندرلنگه استان هرمزگان اعلام کرد که دو چادر سالنی به ظرفیت ۱۵۰ نفر و مجهز به کولر برای اسکان زلزله‌زدگان توسط نیروی دریایی سپاه تامین و ارسال می‌شود.
پایان عملیات جست‌وجو
در مناطق زلزله‌زده هرمزگان
مدیرعامل هلال‌احمر هرمزگان گفت: عملیات جست‌وجو و نجات در مناطق زلزله‌زده پایان یافت و کار اسکان اضطراری زلزله‌زدگانِ ۱۲ روستا درحال انجام است. به گزارش فارس، وی افزود: چالش اصلیِ منطقه گرمای بیش از حد هواست که با دستور وزیر کشور مقرر شد برای چادرها و کانکس‌ها وسایل سرمایشی تهیه شود.
استقرار مسئولان قضایی هرمزگان
در محل وقوع زلزله
همچنین به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در پی وقوع زمین‌لرزه در برخی نقاط استان هرمزگان، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس‌دستگاه قضا طی تماسی با رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان بر همکاری و مساعدت با سایر دستگاه‌ها در راستای بسیج امکانات و تأمین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌دیدگان تاکید کرد.
فعالیت گشت‌های ویژه پلیس
در مناطق زلزله‌زده هرمزگان
در پی وقوع زمین لرزه شدید در استان هرمزگان سخنگوی پلیس از آمادگی صددرصدی پلیس و فعالیت گشت‌های ویژه در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: پس از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد دیروز بلافاصله نیروهای گشت‌ کلانتری‌ها برای تأمین امنیت در مکان‌هایی که افزایش حضور شهروندان را شاهد بودیم، حاضر شدند که این مأموریت همچنان ادامه دارد و پلیس در آمادگی کامل برای تأمین امنیت شهروندان قرار دارد. به گزارش فارس، سردار مهدی حاجیان افزود: گشت‌های ویژه‌ای نیز برای پیشگیری از وقوع جرایم در سطح محلات فعال بوده و امکانات وتجهیزات لجستیکی و پشتیبانی نیز در اختیار مردم و نهادهای خدمات‌رسان قرار می‌گیرد.
وزیر بهداشت به هرمزگان رفت
وزیر بهداشت به منظور ارزیابی مناطق زلزله زده وارد هرمزگان شد. به گزارش وبدا، عین اللهی با حضور در محلات روستای سایه خوش از نزدیک با جمعی از اهالی دیدار و گفت‌وگو و از آنان دلجویی کرد. وی تاکید کرد: خدمات بهداشتی و درمانی در دسترس است و کارکنان بهداشت و درمان و فوریت‌های پزشکی در حال خدمت رسانی به مردم منطقه هستند.
سایر اخبار این روزنامه
تجارت با همسایگان در فصل بهاراز 12 میلیارد‌ دلار عبور کرد گریه گرگ برای گله!(یادداشت روز) اخبار ویژه افت ۳۰ درصدی بازارهای مالی آمریکا اعتصاب و هرج و مرج در فرودگاه‌های اروپا قولنامه‌های دستی قابلیت پیگیری حقوقی ندارد مراسم بزرگداشت مرحومه مریم کاظم‌زاده اولین عکاس زن دفاع مقدس آمریکا در مذاکرات کارشکنی کرد غربگراها به تیم هسته‌ای ایران حمله می‌کنند! زلزله بامدادی در هرمزگان ۵ کشته و ۸۴ مصدوم بر جا گذاشت پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور تهیه شده و در حال نهایی شدن است موازنه در منطقه به نفع ما در حال تغییر است چند برگ از کارنامه حقوق بشر آمریکایی طلبه‌ای در خط مقدم نبرد با داعش اجرای نسخه لبنانی «سلام فرمانده» با حضور گسترده مردم در استادیوم شهر «صور» لبنان آمریکا در مذاکرات کارشکنی کرد غربگراها به تیم هسته‌ای ایران حمله می‌کنند! آمریکا در مذاکرات کارشکنی کرد غربگراها به تیم هسته‌ای ایران حمله می‌کنند! آمریکا در مذاکرات کارشکنی کرد غربگراها به تیم هسته‌ای ایران حمله می‌کنند!