غول‌کشی عادت ماست

بلنـدقـامتـان والیبـال ایران امروز در حـالی از ساعت ۱۶:۳۰ مقابل ایتالیای بالانشین قرار می‌گیرند که شاهکار بازی سه‌شنبه شب مقابل لهستان، میزبان هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌ها هنوز بر سر زبان‌هاست.
لهستانی‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند باور کنند که در جهنمی که برای شاگردان بهروز عطایی ساخته بودند خودشان سوختند، وقتی دست اول را ۲۵ بر ۲۱ بردند به تصور اینکه کار تمام شده برای دست دوم به میدان آمدند، اما وقتی ۲۵ بر ۲۳ دست دوم و ۲۵ بر ۲۲ دست سوم را به ایران دادند، آن‌وقت فهمیدند که این حریف غول‌کش عادت به بردن بزرگان دارد. در دست چهارم می‌توانستیم کار را تمام کنیم، اما گویا کار باید به دست پنجم کشیده می‌شد تا به قول معروف امین اسماعیل‌نژاد یک قیچی به دست بگیرد و بال‌های عقاب را جلوی چشم هوادارانش قیچی کند.
برتری قاطع ۱۵ بر ۷ در دست پنجم، یعنی برد بزرگ ایران در شب به‌یادماندنی برای ما و جهنمی برای لهستان مغرور و مدعی. یعنی ایتالیا باید از ما بترسد. ایتالیا حالا می‌داند که ایران، امریکای بدون باخت را تحقیر کرده و از لهستان مغرور یک شکست خورده سرخورده ساخته است بنابراین امروز می‌آید تا ما را ببرد و جایگاه خود را در بالای جدول محکم کند. برد مقابل لهستان یک پیروزی بزرگ بود و شکستی باور نکردنی برای لهستانی‌ها، تا جایی که نیکولا گربیچ، سرمربی آن‌ها بعد از بازی با اعتراف به برتری ایران گفت: «ایران عالی بازی کرد. گاهی اوقات تیمی که در جدول رده‌بندی از حریف پایین‌تر است و شاید این امکان را نداشته باشد که به مرحله نهایی مسابقات صعود کند با تمام رؤیا‌های خود بازی می‌کند و این رؤیا، انگیزه فوق‌العاده‌ای به بازیکنان می‌دهد.»
بارتوش کورک پشت‌خط‌زن لهستان هم با اعتراف به قدرت تیم جوان شده ایران گفت: «اول از همه به تیم ایران برای این پیروزی تبریک می‌گویم. ایرانی‌ها از ما بهتر بازی کردند، فقط سعی دارم لغت خوبی پیدا کنم. واضح است که پیش‌بینی بازی سختی را برابر ایران داشتیم. شما هیچ وقت باخت را انتخاب نمی‌کنید و هیچ وقت برای باخت آماده نمی‌شوید، بلکه می‌خواهید بهترین خودتان باشید. امروز بازیکنان لهستان بهترین خود نبودند. ایران در دست پنجم فوق‌العاده بود.»


کارول کلوس هم اینگونه ار عملکرد ایران تمجید کرد: «از اینکه ایران اینقدر خوب بازی کرد، تعجب کردم. واقعاً به این تیم تبریک می‌گویم. آن‌ها خیلی خوب بازی کردند و کار ما را خیلی سخت کردند و تا حدی مشخص بود که ایرانی‌ها مصمم‌ترند. زمانی که در دست سوم پیش بودیم و هواداران، ما را حمایت می‌کردند آن‌ها ناامید نشدند. باید از این شکست رد شویم.».
اما بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی کشورمان بعد از برتری مقابل لهستان گفت: «مسابقه بسیار خوبی بود و بازیکنان مزد زحمات‌شان را گرفتند. پیروزی در حضور بیش از ۱۵ هزار تماشاگر کار ارزشمندی است و بازیکنان با تحمل فشار تماشاگران توانستند بازی خوبی از خود به نمایش بگذارند که جای تبریک دارد.»
عطایی با اشاره به اینکه بازیکنان حالا به شناخت کامل‌تری از هم رسیده‌اند، ادامه داد: «خوشبختانه در هشت مسابقه قبل ویژگی‌های ملی‌پوشان بیشتر مشخص شد و تحت فشار زیاد تاکتیک‌پذیرتر شدند.»

بازی با لهستان تمام شده و حالا نوبت ایتالیاست، این نکته‌ای است که بهروز عطایی خوب درک کرده و می‌داند که اگر در باد برتری مقابل لهستان بخوابد، آن وقت هرچه که تا الان رشته بوده پنبه خواهد شد. ایران برای صعود به مرحله بعد باید دیدار‌های مهم این هفته را ببرد. برد لهستان انگیزه شاگردان جوان عطایی را بالا برده و حالا آن‌ها می‌خواهند ایتالیا مدعی بزرگ دیگر را هم از سر راه بردارند.
البته بردن ایتالیا کار سختی است، هرچند مردان بلندقامت ایران ثابت کرده‌اند که می‌توانند از عهده کار‌های سخت بر‌آیند. با این حال عطایی می‌گوید: «راه سختی در سه بازی آینده در پیش داریم و امیدوارم بتوانیم تیم‌ها را خوب تحلیل کنیم و در جریان بازی با بهره‌گیری از این آنالیز و عملکرد خوب، مردم را با پیروزی خود خوشحال کنیم. برای هر بازی برنامه‌ریزی می‌کنیم و در صورت موفقیت، صعود هم حاصل خواهد شد. امروز یک مرحله را گذراندیم و ان‌شاءالله بازیکنان سه مرحله بعدی را هم به خوبی پشت سر بگذارند.»
تیم ملی والیبال ایران بعد از بازی امروز دو بازی مهم دیگر پیش‌رو دارد. با این تفاوت که دو تیم بعدی در جدول رده‌بندی رقابت‌ها پایین‌تر از ایران قرار دارند. ملی‌پوشان کشورمان در سومین بازی این هفته خود شامگاه فردا جمعه از ساعت ۱۹:۳۰ به مصاف اسلوونی می‌روند و در آخرین بازی این هفته خود نیز شنبه شب از ساعت ۲۰:۳۰ مقابل تیم سرسخت صربستان با مربیگری کولاکوویچ قرار می‌گیرند.
بازی صربستان از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که رویارویی با تیمی که سرمربی آن قبلاً هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشته، دشواری‌های خاص خودش را دارد. هرچند تیم ملی جوان امروز ایران با تیمی که هدایتش را کولا برعهده داشت تفاوت دارد، اما به هرحال سرمربی صربستان شناخت خوبی از والیبال ایران دارد و می‌تواند با برنامه‌ای خاص خود سد راه عطایی و شاگردانش شود.