استشمام عطر شهدا در ورزشگاه انقلاب

پیکر دو شهید گمنام دفاع مقدس در ورزشگاه انقلاب تهران آرام گرفت. مراسم تشییع شهدای گمنام در مجموعه ورزشی انقلاب روز گذشته در آستانه سالروز شهادت امام محمدباقر (ع) با حضور مسئولان لشکری و کشوری و با استقبال پرشور مردم مؤمن برگزار شد.
چند سالی است که جامعه ورزش میزبان پیکر‌های پاک شهداست. تدفین شهدای گمنام در اماکن مختلف از جمله اقدامات فرهنگی است که ورزش هم از آن بی‌نصیب نمانده است. تا قبل از این خانه تکواندو، فدراسیون جانبازان و خانه کشتی افتخار میزبانی از شهدای جان برکف را داشتند و دیروز نوبت به ورزشگاه انقلاب رسید تا عطر پیکر‌های پاک در این مکان ورزشی هم استشمام شود. این مراسم از وزارت ورزش تا ورزشگاه انقلاب در خیابان سئول با حضور اقشار مختلف مردم، ورزشکاران، مسئولان و مدیران فدراسیون‌ها برگزار شد. رشد و ترویج روحیه و فرهنگ شهادت، ایثار و پهلوانی در جامعه به ویژه در بین اهالی ورزش از جمله مهم‌ترین اهداف این اقدام فرهنگی است. به گفته اسماعیل احمدی، مشاور وزیر ورزش به زودی ورزشگاه آزادی نیز میزبان شهدای گمنام خواهد بود.
زنده نگه داشتن یاد شهدای ورزشکار
جانشین فرمانده کل سپاه با تقدیر از برگزاری مراسم فرهنگی – معنوی تشییع پیکر شهدا در اماکن ورزشی بر زنده نگه داشتن یاد شهدای ورزشکار تأکید کرد. سردار فدوی که یکی از چهره‌های شاخص مراسم دیروز بود با اشاره به این موضوع گفت: «تعداد شهدای جامعه ورزشی ما کم نیستند. قهرمانان ورزشی بسیاری وارد میدان جنگ و دفاع مقدس شدند و به شهادت رسیدند. جامعه ورزشی باید از نام شهدا بهره‌مند شود و یادشان را گرامی بدارد. شهدای گمنام بسیاری در مجموعه‌های مختلف ورزشی به خاک سپرده شدند و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.»


ادای دین
وزیر ورزش و جوانان حضور در مراسم تشییع شهدا را ادای دین به آن‌ها خواند. حمید سجادی زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان ایران را یک وظیفه مهم عنوان کرد: «کوچک‌ترین کاری که برای این عزیزان می‌توانستم انجام دهم، شرکت در این مراسم و ادای دین به آن‌ها بود. شهدا؛ صلح، صفا و برکت را برای ما به دنبال داشتند. آن‌هایی که می‌روند راه را برای ما باز می‌کنند که در این جامعه راحت‌تر زندگی کنیم. تا جان در بدن داریم تلاش می‌کنیم میزبان شایسته‌ای برای این عزیزان باشیم و یاد و خاطره آن‌ها را برای نسل امروز نگه داریم. اگر پرچم کشور امروز در میادین مختلف به اهتزاز در می‌آید باید بدانید که چه خون‌هایی به پایش ریخته شده است. به فال نیک می‌گیریم که امروز تشییع پیکر این دو شهید گمنام دفاع مقدس با سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) مصادف شده است. از خدا می‌خواهم که در روز دعای عرفه، معرفت اصلی را به ما نشان دهد و به معرفتی که می‌خواهیم، برسیم.»
سجادی تأسی گرفتن از شهدا و پیروی از سیره آن‌ها را راه رسیدن به موفقیت دانست: «شک ندارم اوضاع ورزش خیلی بهتر از این‌ها می‌شود و این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت. ما یک شهید گمنام در خانه کشتی آزادی داریم که وقتی با خیلی از قهرمانان جهان و المپیک در خانه کشتی صحبت می‌کنیم، معتقدند که وقتی بر سر مزار این شهید گمنام که مهمان ما در خانه کشتی است، حضور پیدا می‌کنند، خیلی چیز‌ها می‌بینند. بیش از ۵ هزار شهید ورزشکار و ۱۳۵ نفر شهید ورزشکار مدافع حرم داریم. خوشحالیم پرچم جامعه ورزش در تمام عرصه‌ها بالاست و همیشه در صحنه‌ها حضور داشته است. قطعاً این راه ادامه دارد، ما اجازه گرفتیم که در سایر اماکن ورزشی از جمله استادیوم آزادی و شیرودی نیز میزبان این عزیزان باشیم.»
قدردانی واقعی
رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک نیز بر این باور است بدون توسل به شهدا امکان حیات وجود ندارد: «قدردانی از خون شهدا تنها در سخنرانی و شعار نیست، قدردانی از شهدا یعنی تلاش برای عزت ملت. تداوم راه شهدا در این است که تلاش حداکثری برای ملت داشته باشیم و موانعی را که در مسیر راه مردم است باز کنیم. برگزاری چنین مراسمی می‌تواند به زنده نگه داشتن یاد شهدا کمک کند. باید باور داشته باشیم که بدون توجه و توسل به شهدا امروز امکان ادامه حیات وجود ندارد، گاهی این تلقی می‌شود که ما در حال تشکر از شهدا هستیم. ما چکاره‌ایم که از شهدا قدردانی کنیم. آن‌ها پیش خدا روزی می‌خورند. ما آمده‌ایم تا از شهدا شجاعت و عزت را یاد بگیریم، این برنامه درسی است برای ما که معرفت و گذشت را از شهدا بیاموزیم.»
بهترین الگو
مهدی میرجلیلی، رئیس سازمان بسیج ورزشکاران نیز با اشاره به برگزاری دومین کنگره شهدای ورزشکار از شهدا به عنوان بهترین الگوی جوانان و ورزشکاران یاد کرد: «این یک کار ماندگار و فرهنگی از وزارت ورزش است. شهدا برای اعتلا و نام ایران و انقلاب اسلامی تلاش و مجاهدت‌های زیادی داشتند و باید روش، منش و سیره شهدا در ورزش کشور جاری و ساری شود. آنان هم قهرمان و هم پهلوان بودند و برای اعتلای ایران عزیز جان خود را فدا کردند. ورزشکاران عزیز ایران اسلامی نیز اکنون رسالت اهتزاز پرچم ایران را در میادین بین‌المللی برعهده دارند. هم شهدا و هم قهرمانان ما در یک مسیر مجاهدت خواهند کرد. دومین کنگره شهدای ورزشکار کشور امسال با شعار پهلوانان ماندگار برگزار می‌شود. شهدای ما پهلوانی و قهرمانی را به بهترین شکل ممکن معنا کردند و روش و منش آنان می‌تواند برای هر ورزشکاری الگو باشد.»