افتتاح خط توليد نسل جديد واكسن ضدسرطان و داروهاي بيولوژي

مجموعه توليدي داروهاي بيولوژي شركت بايوسان فارمد در شهرك دارويي بركت افتتاح شد.
صبح ديروز (چهارشنبه ۱۵ تير) در مراسمي با حضور رييس قوه قضاييه، سرپرست و معاونان ستاد اجرايي فرمان امام، معاون وزير بهداشت و رييس سازمان غذا و دارو، رييس هيات‌مديره و مديرعامل گروه دارويي بركت، استاندار البرز و جمعي از مديران استاني، خطوط توليدنسل جديد واكسن ضد سرطان رحم و داروهاي بيولوژي شركت دانش‌بنيان بايوسان فارمد در شهرك دارويي بركت (استان البرز) افتتاح شد.
رييس قوه قضاييه در اين آيين گفت: ستاد اجرايي فرمان امام در سال‌هاي اخير نقش بسزايي در راستاي توليد علم و قدرت و ايجاد توانمندي براي كشور در حوزه‌هاي مختلف داشته است.
حجت‌الاسلام غلامحسين محسني اژه‌اي تصريح كرد: تلاش ستاد اجرايي در راستاي توانمندسازي مردم است و پروژه‌هاي اين مجموعه صرفا در زمينه فعاليت اقتصادي نيست، محروميت‌زدايي از طريق طرح‌هاي مشاركتي باعث افزايش اعتمادبه‌نفس و ايجاد اميد در دل همه كارآفرينان و جوانان و شكوفاشدن شركت‌هاي دانش‌بنيان شده است.  او افزود: از ويژگي‌هاي بارز فعاليت‌هاي ستاد اجرايي فرمان امام توجه به مناطق محروم و قشر كم‌برخوردار است، اين ستاد تلاش كرده كارهاي بر زمين مانده را انجام دهد كارهايي كه به دليل ريسك بالا يا محدوديت‌هاي موجود، بخش خصوصي و حتي اجرايي هم قادر به انجام آن نيستند.


اژه‌اي خاطرنشان كرد: ستاد اجرايي فرمان امام عليه ويروس منحوس كرونا به‌موقع وارد عمل شد و نخستين واكسن ايراني كرونا را در مدت كوتاهي ساخت؛ با ساخت اين واكسن از جان باختن و ابتلاي ميليون‌ها ايراني جلوگيري شد و تراز جمهوري اسلامي در مقياس علمي و جهاني به‌رغم ميل دشمنان بالا آمد، كادر بهداشت و درمان هم در اين زمينه انصافا جانفشاني كردند، توليد واكسن ايراني به دنيا فهماند كه ما مي‌توانيم در فشار فوق‌العاده و تحريم‌هاي فلج‌كننده هم دست برتر را داشته باشيم و با تكيه به دانشمندان جوان خودمان، موفق شويم. او ادامه داد: ايجاد «شهرك دارويي بركت» افتخار بزرگي براي كشور است؛ اميدوارم طراحي جامعي كه در اين شهرك صورت گرفته كامل شده و اين زنجيره براي توليد انواع دارو و واكسن موردنياز مردم و جلوگيري از خروج ارز تكميل شود.
سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام نيز با اشاره به افتتاح خطوط توليدي جديد گفت: شركت بايوسان فارمد در ۲۰ هزار مترمربع زيربنا و در ۵ هكتار زمين احداث شده و براي راه‌اندازي آن ۲۰۰۰ ميليارد تومان سرمايه‌گذاري شده است.
عارف نوروزي افزود: شركت بايوسان فارمد داراي سه پروژه اصلي توليد داروهاي بيوتكنولوژي (زيست‌فناورانه)، توليد داروهاي پيتيدي و همچنين توليد واكسن‌هاي نسل جديد به ويژه واكسن ضد سرطان دهانه رحم است.
او خاطرنشان كرد: خطوط توليد شركت بايوسان فارمد تمام اتوماتيك و منطبق با استانداردهاي جهاني است، توليدات اين مجموعه از خروج ارز از كشور هم تاثير بسزايي خواهند داشت. نوروزي افزود: محصولات اين شركت براي مقابله با سرطان، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، بيماري MS، ناباروري و بيماري‌هاي خوني كاربرد خواهند داشت. او ادامه داد: سالانه ۲۰۰ ميليون دلار صرفه‌جويي در زمينه واردات دارو داريم و حتي با صادرات به كشورهاي خارجي تلاش داريم تا در آينده ارزآوري هم براي كشورمان داشته باشيم. 
سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام تصريح كرد: با افتتاح خطوط توليد شركت بايوسان فارمد ۶۰۰ نفر به صورت مستقيم و بيش از ۱۵۰۰ نفر به صورت غيرمستقيم مشغول به كار خواهند شد.
رييس هيات‌مديره گروه دارويي بركت نيز در اين مراسم اظهار داشت: در حال حاضر گروه دارويي بركت ۱۳ تا ۱۴درصد داروهاي كشور را توليد مي‌كند و 
۴ هزار اشتغال هم در ذيل اين اقدامات ايجاد كرده است.
حميدرضا جمشيدي افزود: در جاهايي كه ورود بخش خصوصي داراي ريسك بالايي است ما ورود كرديم؛ گروه دارويي بركت بازوي دارويي كشور در شرايط بحراني است. او افزود: تجهيزات محيط كشت واكسن كرونا فقط در اختيار سه شركت امريكايي بود اما ما توانستيم واكسن ايراني توليد كنيم و امروز در زمره ۱۰ كشور دنيا كه واكسن كرونا توليد كرده‌اند، هستيم. جمشيدي خاطرنشان كرد: در دو دهه گذشته دنيا از داروهايي شيميايي به سمت داروهاي زيست‌فناورانه رفته است زيرا عوارض كمتري دارند؛ گاهي يك گرم داروي زيست فناورانه يك ميليون دلار ارزش دارد و مي‌تواند ارزش افزوده زيادي را هم براي كشورمان ايجاد كند. مديرعامل گروه دارويي بركت نيز درخصوص واكسن ضد سرطان توليدشده در اين مجموعه گفت: واكسن ضد سرطان دهانه رحم، يك واكسن مبتني بر hpv و دارويي براي پيشگيري از ابتلا به اين سرطان است كه در برخي از كشورها به صورت اجباري تزريق مي‌شود. اكبر برندگي افزود: اين واكسن براي سنين ۱۱ تا ۳۶ سال معمولا توصيه مي‌شود كه هم‌اكنون در كشور ما به صورت وارداتي و با قيمت بسيار بالا و به سختي پيدا مي‌شود، اما با راه‌اندازي خطوط توليدي بايوسان اين واكسن به زودي با قيمت بسيار پايين‌تر در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.
او درخصوص مراحل توليد اين واكسن گفت: از امروز توليد اين واكسن آغاز شد و با مجوزهاي كسب‌شده از وزارت بهداشت، مراحل كارآزمايي باليني اين واكسن هم به زودي آغاز خواهد شد.