«اسلام سیاسی»، نقطه تغییر موازنه

یادداشت
مصطفی عیوضی
دبیر گروه سیاسی



​​​​​​​رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته مطابق رسم هر ساله در آغاز مناسک حج، پیامی خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام صادر کردند که در کنار توصیه‌های مهم به حاجیان، دارای یک شاکله ممتاز و پراهمیت ناظر به مسائل اساسی جهان اسلام بود. باید گفت این پیام، ترسیم یک منظومه جامع از اندیشه سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی است که فلسفه «حج»، این مهم‌ترین نماد معنویت و وحدت اسلامی را بازنمایی می‌کند و حقیقت آن را به مخاطب یادآوری می‌کند. این ترسیم اما از اجزایی شکل گرفته است که در بنیان آن، «مسأله حق و باطل» بروز کرده است؛ اینکه حرکت یک فرد یا جامعه مسلمان به سمت اهداف دینی، همواره با مقابله جریان باطل مواجه خواهد بود. رهبری، «ترویج سبک زندگی غربی» را کارویژه ضد«معنویت» دشمن و «تفرقه‌افکنی» از سوی دشمنان اسلام را راهبردی برای جلوگیری از تحقق وحدت به عنوان شاخصه اصلی اسلام سیاسی معرفی می‌کنند.
اما در اجزای روبنایی این پیام، آیت‌الله خامنه‌ای با هدف‌گذاری یک گزاره دقیق و تبیین آن، به این ترسیم معنای بیشتری می‌بخشند و آن اینکه، اوضاع جهان اسلام مساعدتر از همیشه برای مقابله با برنامه‌های دشمنان خود است. در تحلیلی می‌توان گفت که جان کلام رهبر انقلاب، ترسیم این «تغییر موازنه» میان جبهه اسلام سیاسی و استکبار جهانی است. ایشان با یادآوری سه تحول بنیادین در روند تقابل میان اراده مسلمین و دشمنان؛ نخبگان، روشنفکران مستقل و جوانان مسلمان را به بهره‌گیری از نتایج تحول به نفع جهان اسلام توصیه می‌کنند.
رهبر انقلاب با اشاره به افول جلوه‌های لیبرالیسم و کمونیسم، همزمان توجه نخبگان و توده‌های مسلمان به اندوخته‌های معرفتی خود را اولین جلوه تغییر موازنه مذکور می‌دانند. تولد پدیده «مقاومت» که خود ناشی از خودآگاهی اسلامی است، دومین تحولی است که توانسته است دشمن را از حالت تهاجمی به حالت انفعال وادار کند؛ اما سومین مورد تحولی، تشکیل نظام برآمده از انقلاب اسلامی در ایران است که توانست با اراده ملت مسلمان و تکیه به آرای آنها، قدرت و حاکمیت اسلام سیاسی را به همگان نشان دهد و استقلال سیاسی را جامه عمل بپوشاند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سه تحول مذکور را عوامل بهبود اوضاع جهان اسلام می‌دانند که اوضاع مساعدتری را نسبت به گذشته برای مقابله با برنامه دشمنان، پیش روی مسلمانان قرار داده است.
رهبری در انتهای پیام خود به نگرانی استکبار و امریکا نسبت به این روند تحولی، اشاره می‌کنند و جنگ نرم، جنگ‌های نیابتی، خبرچینی سیاسی و تطمیع سیاستمداران مسلمان را نمونه‌ای از اقدامات اخیر جریان باطل برای مقابله با حرکت رو‌به‌رشد مسلمانان عنوان می‌دارند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شکست پی‌درپی اراده امریکا در منطقه غرب آسیا را نمود دیگری از این تحول می‌دانند، اما هشدار نهایی خود را این‌گونه ابراز می‌کنند که «از کید دشمن یک لحظه نباید غفلت ورزید»؛ چه آنکه در بسیاری از آموزه‌های دینی، غفلت ابزار تسلط بر اراده‌های حق‌طلبانه است.