کردستان علیه تفرقه و تکفیر

گروه سیاسی/ رئیس جمهور روز گذشته در بیست و هفتمین سفر استانی دولت مردمی به استان کردستان سفر کرد. 11 عضو کابینه، شامل وزرای کشور، جهاد کشاورزی، بهداشت، آموزش و پرورش، گردشگری، صمت، سرپرست وزارت تعاون، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون امور زنان، معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس جمهور آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی کردند. ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی نیز آیت الله رئیسی را در این سفر همراهی می کرد. ترکیب همراهان رئیس جمهور و دیدارها و بازدیدهای آیت الله رئیسی نشان دهنده اهمیت استان کردستان برای دولت سیزدهم است. به عبارت دیگر، همانطور که رئیس جمهور اشاره کرد، در این سفر علاوه بر دنبال کردن مسأله طرح‌های نیمه تمام به عنوان اولویت راهبردی دولت برای کل کشور، مسائل استان نیز در مشورت با مقام های محلی استان احصا شده و پیشنهاداتی برای رفع مشکلات و تأمین نیازهای استان ارائه شده است که در جلسه روز گذشته شورای اداری استان، با حضور آیت الله رئیسی بحث و بررسی شد.
کردستان، استانی با فرهنگ و تمدن
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به فرودگاه سنندج، اهالی کردستان را مردمانی بسیار با غیرت و دارای فرهنگ و تمدن غنی توصیف کرد و با بیان اینکه کردستان در کشور ما به عنوان استانی با فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود، کشاورزی، دامداری، گردشگری و معادن را از ظرفیت های این استان برشمرد و گفت: مهم ترین ظرفیت کردستان نیروی انسانی کارآمد، جوان و تحصیلکرده استان است. کردستان در تاریخ انقلاب اسلامی استانی مقاوم شناخته می‌شود که بیش از ۵ هزار شهید و ۹ هزار جانباز تقدیم انقلاب کرده و حقیقتاً در میدان دفاع از انقلاب و ایستادگی برای آرمان‌های انقلاب اسلامی خوش درخشیده است. سرداران بزرگی همچون آقای شیخ‌الاسلام و دیگر چهره‌های کردستان، نه فقط برای این استان بلکه برای همه کشور مایه افتخار هستند.
حضور در شهرستان سروآباد


اولین برنامه رئیس جمهور در این سفر،  حضور در روستای قلعه جی شهرستان سروآباد کردستان، گفت و گو با اهالی این روستا و شنیدن سخنان و مشکلات مردم بود. روستای قلعه‌جی در ماه‌های پایانی دوران دفاع مقدس، در فاصله اسفند سال ۱۳۶۶ تا فروردین ۱۳۶۷ چندین بار و در مجموع با ۱۱ بمب هدف حمله شیمیایی رژیم بعث عراق قرار گرفت که باعث شهادت بیش از ۲۵ نفر و جانبازی حدود ۳۰۰ نفر شد.در زمان بمباران شیمیایی روستای قلعه‌جی، عده زیادی از مردم از روستاهای نزدیک‌تر به مرز و حتی از کردستان عراق نیز به این روستا پناه آورده بودند که در اینجا مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند.علاوه بر آثار و جراحات جانبازان حملات سال‌های ۶۶ و ۶۷، وجود آثار این حملات در جای‌جای روستا همچنان باعث بروز مشکلات پوستی و تنفسی برای مردم این روستا و مناطق اطراف می‌شود که به شکلی گسترده از سوی نیروهای رژیم بعث عراق مورد حمله شیمیایی قرار گرفته بود. بر این اساس، مردم روستای قلعه‌جی که در ۲۵ سال گذشته با مشکلات زیادی از ناحیه آثار این حملات شیمیایی مواجه بودند، با مشاهده حضور رئیس جمهور در این روستا، مشکلات و دغدغه‌های خود را رو در رو و بی واسطه با آیت الله رئیسی در میان گذاشتند. رئیس جمهور در این گفت و گوی صمیمی که ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی نیز حضور داشت، پس از شنیدن سخنان آنان، دستوراتی برای پیگیری درخواست‌ها و رفع مشکلات اهالی این روستا و مناطق اطراف که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته بودند، صادر کرد.
رئیسی در جمع مردم روستای قلعه‌جی
آیت‌الله ابراهیم رئیسی ظهر جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان با حضور در میان اهالی روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد گفت: رشادت و مقاومت جانانه مردم این منطقه در برابر حملات صدامیان و کفر جهانی نه فقط در کردستان بلکه در میان همه مردم کشورمان زبانزد بوده و اساساً تاریخ این منطقه، تاریخ ایستادگی و شهامت است. رئیس جمهور با بیان اینکه مردم این مناطق می‌توانستند در همان روزهای آغاز تهاجم به کشورمان، خانه و روستای خود را ترک کنند و به مناطق امن‌تر بروند، افزود: با خطرات ناشی از جنگ، مردم روستای قلعه‌جی و مناطق مشابه قهرمانانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند و باید قدردان مقاومت، رشادت و شجاعت آنان بود.
باید قدردان ایستادگی مردم کردستان بود
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه همه باید قدردان ایستادگی و مقاومت مردم در جای جای کردستان و بخصوص مردم این مناطق باشیم، اظهار داشت: قبل از اینکه بنده به استان سفر کنم، هیأت‌هایی به مناطق مختلف استان سفر کرده و مسائل، از بیکاری تا دیگر مشکلات مردم شناسایی شده و تصمیماتی نیز برای رفع آنها اتخاذ شده است.رئیس جمهور از استاندار، فرماندار و دیگر مسئولان منطقه خواست که به مشکلات این منطقه به شکل ویژه رسیدگی کنند و تصریح کرد:‌ مردم این منطقه از امتحان بزرگی مثل مقاومت در دوران دفاع مقدس سربلند بیرون آمدند و ما اگر چه خدمتگزار همه مردم هستیم، اما ایستادگی قهرمانانه این مردم مسئولیت دولتمردان برای خدمت به ایشان را مضاعف می‌کند.
آیت‌الله رئیسی خطاب به جوانان و نوجوانان این مناطق خاطرنشان کرد: شما باید به پدران و مادران خود افتخار کنید که اینچنین با صلابت در برابر ددمنشی‌ها و جنایات دشمن ایستادگی کردند.
حضور در میان مردم، به جای نشستن در مرکز
رئیس جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه ترجیح دادم به جای نشستن در مرکز، به میان مردم بیایم و از نزدیک شاهد مسائل و پیگیر حل مشکلات آنان باشم، گفت: مهمترین و اصلی‌ترین مشکل مردم این منطقه بیکاری و بویژه فقدان فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. به مسئولان استان تأکید کردم که این مسأله را با جدیت دنبال کنند و از مرکز نیز تلاش خواهیم کرد تا امکانات لازم برای رفع مشکل بیکاری در اختیار مسئولان استان قرار گیرد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه تصمیمات دولت برای حل مشکلات استان در جلسه شورای اداری در حضور مسئولان استان، مردم و نمایندگان رسانه‌ها تبیین می‌شود تا همه به سهم خود پیگیر اجرای آنها باشند، اظهار کرد: حضور در میان شما مردم باعث خرسندی است و استقبال شما از خودم را نشانه دلبستگی و علاقه شما به نظام جمهوری اسلامی می‌دانم که برای آن شهید و جانباز داده‌اید و بنده نیز افتخار می‌کنم که خدمتگزار نظام جمهوری اسلامی به شما هستم.
افتخارآفرینی مردم روستای قلعه جی
آیت‌الله رئیسی همچنین با حضور در منزل شهید شمیران میرزایی از شهدای حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به این روستا، ضمن دیدار با خانواده این شهید گفت: شما مردم روستای قلعه‌جی و مناطق اطراف در روزهای سخت جنگ، مقاومتی مثال‌زدنی از خود نشان دادید و با رشادت، شهامت و شجاعت خود برای کشور افتخارآفرینی کردید.  آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه همواره قدردان این از خودگذشتگی‌ها هستیم، اظهارکرد: اگر در رسیدگی به وضعیت جانبازی و مشکلات ناشی از بمباران شیمیایی این مناطق کوتاهی شده است، به معنای بی‌توجهی به شما مردم نیست. رئیس جمهور از استاندار خواست که مسئول بنیاد شهید شهرستان را مأمور کند تا با حضور در روستای قلعه‌جی در مناطق مشابه حضور یافته و به مشکلات و جراحات ناشی از بمباران شیمیایی مردم رسیدگی کنند. آیت الله رئیسی تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در دوره مسئولیت خود به وظیفه‌مان نسبت به شما مردم به شکل مطلوب عمل کنیم. خانواده شهیدان جمال کریمی، سبحان فتح‌اللهی و فریده کهربایی به عنوان خانواده شهدای حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به روستای قلعه‌جی و محمد حیدری، سید حبیب حسینی پدر شهید حمید حسینی، دلسوز میرزایی و مادح عزیزنژاد نیز به عنوان جانبازان این حملات شیمیایی در این دیدار حضور داشتند.
بازدید از «کشت سبز اورامان»
رئیس جمهور از واحد پرورش قارچ «کشت سبز اورامان» به عنوان یکی از بزرگ ترین مزارع پرورش قارچ کشور بازدید و با مدیران و کارگران آن گفت‌وگو کرد. در این واحد که در روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد قرار داد، سالانه ۱۵۰۰ تن قارچ تولید می  شود و ۱۱۰ نفر نیز به صورت مستقیم در آن مشغول کار هستند. نیمی از شاغلان این واحد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. با تکمیل فازهای دوم و سوم این واحد علاوه بر افزایش ظرفیت روزانه تولید قارچ تا ۲۵ تن، سالانه ۳۵ هزار تن کمپوست نیز تولید خواهد شد و تعداد افراد شاغل در این واحد تولیدی نیز به ۵۰۰ نفر خواهد رسید. همچنین قارچ تولیدی در این واحد از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و به کشورهای عراق، کویت‌ و امارات صادر می‌شود. در اهمیت فعالیت این واحد می توان به این واقعیت اشاره کرد که پیش از راه اندازی آن، تعداد قابل توجهی از شاغلان مجبور به امرارمعاش از طریق کولبری بوده‌اند.
تفرقه و تکفیر؛ دو ابزار فتنه‌انگیزی دشمنان
 آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از علما و روحانیون اهل تسنن و تشیع استان گفت: علما و روحانیون به عنوان میراث‌داران انبیا، امروز متولی اصلی صیانت از جامعه در مقابل هجمه‌های نظری دشمنان هستند. رئیس جمهور تصریح کرد: مردم این سامان در حفظ مرزهای سرزمینی و اندیشه‌ای خوش درخشیدند و امروز دولت وظیفه دارد که به شکلی شایسته به این سامان و استان توجه کند.‌ این وظیفه ماست که ظرفیت‌های عظیم مادی و معنوی استان را درست شناخته و در مسیر مناسب خودش مورد بهره‌برداری قرار دهیم. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، «تکفیر و تفرقه» را دو ابزار دشمن برای فتنه‌گری در جهان اسلام دانست و گفت: کردستان از این آزمون‌ها سربلند بیرون آمده است و جای جای این استان گواهی می‌دهد که مردان و زنان این سامان، چگونه در مقابل هجوم ضدانقلاب و معاندین مردانه و دست در دست یکدیگر ایستادگی کردند. رئیس جمهور اظهارکرد:‌ جریان‌های تکفیری به دنبال سوءاستفاده از ظرفیت عظیم نیروی انسانی جوان کشورمان بویژه در مناطق مرزی است و در مقابل، علما و روحانیون وظیفه سنگینی برای صیانت‌بخشی به فکر و اندیشه جوانان و مردم دارند.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: جهان اسلام در مقطعی گرفتار فتنه دست‌ساخته انگلیسی‌ها، امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شد و اگر چه رهبر معظم انقلاب خیلی سریع نسبت به این تهدید هشدار دادند، اما جهان اسلام مدتی طول کشید تا از پشت پرده این توطئه که برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام طراحی شده بود، آگاه شود.
وحدت و معنویت در پیام رهبرانقلاب به حج
رئیس جمهور با اشاره به پیام حج مقام معظم رهبری اظهار کرد: این پیام، پیام وحدت، معنویت و توجه به ظرفیت‌های عظیم جهان اسلام و لزوم هوشیاری در برابر توطئه‌های نظام سلطه است. آیت‌الله رئیسی در ادامه با ابراز خشنودی از وحدت و انسجام مطلوب حاکم بر استان کردستان گفت: امنیت و اراده همگانی در استان برای پیشرفت بسیار ذیقیمت است که دولت نیز سعی خواهد کرد بر پایه آن تمام ظرفیت‌های کردستان برای پیشرفت را هم‌افزا کند.
در پایان، رئیس جمهور با اشاره به برخی درخواست‌ها و دیدگاه‌هایی که از سوی سخنرانان در این جلسه درباره راه، راه‌آهن، فعال شدن اقتصاد کشاورزی، دامداری، گردشگری و معدن در کردستان مطرح شد، گفت: همه این موارد در مصوبات سفر دیده شده و در جلسه شورای اداری تشریح خواهد شد. وی با تأکید بر رویکرد دولت مردمی در بومی‌گزینی افزود: بومی‌گزینی از اولویت‌های دولت مردمی است و همواره به مدیران تأکید کرده‌ام که در شرایط برابر برای جذب نیرو، حتماً اولویت با جذب نیروهای کارآمد و تحصیلکرده بومی است.
روشنفکران در جامعه نقش‌آفرینی کنند
 رئیس جمهور روز گذشته در دیدار با نخبگان، علما و خانواده شهدا و جانبازان شهرستان سقز، با تأکید بر اینکه روشنفکران جامعه باید همواره آماده خطر کردن برای مردم باشند و در کشور نقش‌آفرینی کنند، اظهار کرد: شهیدان ما بهترین روشنفکران جامعه بودند، چرا که جامعه و نیازهای آن را خوب شناختند و درک کردند و حاضر شدند برای رفع نیاز مردم نقش‌آفرینی کنند، همچنان که سرداران و بسیجیان عزیز در جای‌جای این شهرستان و کشور نقش‌آفرینی کردند. به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی به هنرمندان و مستندسازان و صاحبان قلم پیشنهاد داد این رشادت‌ها و شجاعت‌ها را با ساختن فیلم و مستند به یادگار گذاشته و به تصویر بکشند و برای آیندگان بیان کنند که مردم این مرز و بوم چه رشادت‌ها و ایستادگی‌هایی در طول انقلاب اسلامی داشته‌اند. وی ادامه داد: این افتخارات باید به تصویر کشیده شود و بماند و فرهنگ مردم این سامان و تمدن و مدنیت آن به عصرها و نسل‌های آینده منتقل شود.
اهالی کردستان، مرزبانانی امن برای کشور
رئیس جمهور در ادامه، با بیان اینکه از قله‌های حضور مردم سقز، جانفشانی‌ها و شجاعت و دلاوری و تدین و انقلابی بودن است، یادآور شد: دختران و پسران عزیز و گرامی بدانید که پدران و مادران شما در این شهرستان و در کردستان حماسه آفریدند و جانانه از انقلاب و وطن دفاع کردند و مرزبانان امنی برای کشور بودند.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: همواره باید پدران و مادران شما و دلاورانی که در این شهرستان و منطقه در برابر دشمنان ایستادند و افتخار آفریدند، عزیز باشند و شخصیت و حرمت و جایگاه آنها نه فقط برای کردستان بلکه برای وطن و ایران عزیز صیانت شود. رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه در کردستان ظرفیت‌های خوب همچون ظرفیت کشاورزی، دامداری، معدن و گردشگری داریم، در جمع مردم پر شور سقز گفت: تولید و اشتغال را در این شهرستان به‌صورت خاص فعال و فعال‌تر خواهیم کرد تا زمینه اشتغال را برای جوانان تحصیلکرده فراهم کنیم. وی یادآور شد: یکی از پروژه‌هایی که به ظاهر افتتاح شده فرودگاه سقز است که از مصوبات این سفر این است هرچه زودتر این فرودگاه به بهره‌برداری برسد و این کار از سوی استاندار صورت می‌گیرد تا رفت و آمد مردم و امورهای دیگر را تسهیل ببخشد.
مرزها تهدید نیستند بلکه فرصتند
رئیس جمهور با اشاره به اینکه مرزها تهدید نیستند بلکه مرزها فرصت هستند، تأکید کرد: بازارچه مرزی سیف سقز هرچه زودتر باید فعال شود تا علاوه بر رونق اقتصادی و تجاری، مسأله کولبری نیز حل شود و کولبران به‌صورت قانونی از این فرصت استفاده کنند. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل، مسأله اقتصاد روستا است و بازدید من از حاشیه شهرها و روستاها اهمیت و توجه به اقتصاد روستاست، افزود: مسئولان باید تسهیلات و وام‌ها را به کشاورزان روستایی اختصاص دهند تا روستاییان مورد حمایت قرار گیرند و به شهرها مهاجرت نکنند و ما مصمم به فعال شدن اقتصاد روستا هستیم و باید این کار انجام شود. وی به یکی دیگر از مطالبات مردم سقز اشاره کرد و گفت: کردستان و سقز دارای ظرفیت خدادادی گردشگری است که باید زمینه‌ها را فراهم کنیم تا صنعت و اقتصاد گردشگری رونق یابد و این کار در برنامه‌های اصلی دولت است و به صورت خاص برای شهرستان سقز اجرایی خواهد شد. رئیس جمهور یکی از دغدغه‌های دیگر مردم این منطقه را آب آشامیدنی اعلام کرد و افزود: این مسأله نباید دغدغه مردم باشد و ان‌شاءالله از این نعمات خدادادی (سد چراغ ویس) و با بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها مشکلات را رفع کنیم. وی تأکید کرد: جوانان تحصیلکرده این منطقه باید شغل داشته باشند، لذا رفع بیکاری از کارهای مهم و محوری دولت است که با همکاری خود مردم یعنی بخش خصوصی و بخش تعاونی این دغدغه نیز برطرف خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: نقش دولت در این کار باید به بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها اختصاص یابد و دولت باید نقش حمایت و نظارت داشته باشد که در این دولت بخش خصوصی را فعال خواهیم کرد.
استفاده از نیروی بومی، اولویت کردستان
 آیت‌الله رئیسی در دیدار با اقشار مختلف مردم کردستان که در سالن ۶ هزار نفری ۲۲ گولان سنندج برگزار شد، بومی گزینی را یک اولویت امروز دانست و گفت: نیروی کارآمد استان باید به‌کارگیری شود و سیاست دولت هم استفاده از نیروهای جوان کارآمد و اتقلابی دغدغه‌مند در همه عرصه‌ها است. وی اضافه کرد: اگر نیرویی در هر اداره یا سازمانی، انگیزه لازم را ندارد، تحولگرا نیست و کار امروز را به فردا می‌اندازد روابط ناسالم را به روابط سالم اداری ترجیح می‌دهد، حتماً باید حذف و از نیروی کارآمد استفاده شود. رئیس جمهور تأکید کرد: امروز امور اداری و کار مردم به ساعت و لحظه انجام می‌شود و عدالت اداری نیز این‌گونه ایجاب می‌کند و توقع بجایی است که دولتمردان در همین راستا فعالیت کنند. آیت‌الله رئیسی یادآور شد: امروز از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به بلوغ رسیده‌ایم و نارسایی‌ها نباید مردم را رنج دهد و اراده دولت و مسئولان نیز همین است.
گره‌گشایی از مردم خواست دولت است
وی با بیان اینکه هر گره‌ای از مشکلات مردم باز شود خواست دولت است، افزود: در این استان استفاده از نظرات و دیدگاه‌های همه اقشار و فرهیختگان مورد تأکید دولت است و استاندار حلقه‌های مشترکی از نخبگان و نیروهای انقلابی تشکیل دهد و این امر مورد توجه باشد.
رئیس جمهور به عقب‌ماندگی و عدم اجرای عدالت در بخشی از حوزه‌ها در گذشته در استان اشاره داشت و ادامه داد: اگر مسئولان در گذشته به این مؤلفه‌ها توجه می‌کردند، وضع متفاوت بود.
نباید چشم مان به لبخند بیگانگان باشد
آیت‌الله رئیسی اظهارکرد: باید به داشته‌های خود تکیه کنیم و چشم‌مان به غرب و لبخند بیگانگان نباشد و با استفاده از جوانان برومند و توانمند کشور، به سمت پیشرفت حرکت کنیم.
اقوام فرصتی برای کشور
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش وجود اقوام را یک فرصت دانست و ادامه داد اقوام برای جامعه ما فرصت تلقی می‌شوند و مردم این خطه یعنی کردستان، مردمانی هستند که در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند.
رئیس جمهور مرز را یک فرصت و نه تهدید برای رشد و توسعه تجاری و اقتصادی توصیف کرد و افزود: فعال بودن بازارچه‌های مرزی، زمینه کولبری را از بین می‌برد و هرچه این بازارچه‌ها فعال باشند، شاهد فعالیت جوانان در عرصه تجارت و سود حلال خواهیم بود. وی تأکید کرد: تصمیم جدی دولت و مدیران این است که نرخ بیکاری در کردستان باید متفاوت شود، یعنی اشتغال ایجاد شده و بیکاری سیر نزولی به خود بگیرد.
رئیس جمهور اظهارکرد: راه روشن است و ما در کشور در حوزه اصلاحات اقتصادی چند کار را در پیش‌رو داریم و اولین کار این است که رانت و فساد و روابط ناسالم اداری را با قوت از بین ببریم.
دنبال بمب هسته‌ای نیستیم
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به تلاش دشمن برای ممانعت از پیشرفت هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و گفت: با وجود این، بیشترین پیشرفت ما در حوزه صنایع هسته‌ای بوده و این مهم همچنان ادامه دارد. وی ادامه داد: بارها گفته‌ایم که دنبال بمب هسته‌ای نیستیم اما با وجود اعمال تحریم‌های سنگین در حوزه فناوری هسته‌ای پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم.