9 روش تقویت مغز در سال 2022

 تقویت حافظه و افزایش کارایی و عملکرد مغز، یکی از اهداف همیشگی همه انسان‌ها بوده است. به‌تازگی در سایت گاردین، مقاله‌ای با تیتر «چگونه قدرت مغز خود را در سال 2022 تقویت کنیم؟» منتشر شده که با استقبال مواجه شده و بازنشر زیادی در رسانه‌های جهان داشته است. در این مقاله به نتایج جدیدترین پژوهش‌ها و به‌روزترین روش‌ها برای بهبود وضعیت حافظه و یادآوری مسائل در هر سنی پرداخته شده است که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.
 
 معکوس کردن «منحنی فراموشی»
منحنی فراموشی یک نمایش بصری از این موضوع است که اگر سعی نکنیم چیز‌هایی را که یاد گرفته‌ایم ، حفظ کنیم تا چه اندازه فراموش خواهیم کرد. برای مقابله با آن، بسیار مهم است که یادآوری خود را در فواصل زمانی آزمایش کنید. نیازی نیست چیز خاصی را به خاطر بسپارید. «نیشانت کاسیبهاتلا» کارشناس و استاد بزرگ حافظه و دارنده رکورد گینس می‌گوید که می‌توانید با تمرین یادآوری در هر زمانی حافظه خود را بهبود ببخشید. مثلا پس از خوردن قهوه امتحان کنید: «افراد در صف چه کسانی بودند؟ آن پوستر چه رنگی بود؟ چه چیز دیگری در منو بود؟»
 داشتن خواب کافی


به نظر می‌رسد تحقیقات اخیر نقش حیاتی خواب را در تقویت حافظه تایید می‌کنند. برخی از مراحل خواب برای مرتب کردن خاطرات بسیار مهم هستند: انتخاب این که چه چیزی را نگه دارید و چه چیزی را دور بیندازید؟
 استفاده از فلش کارت
اگر در حال یادگیری چیزی هستید، فلش کارت‌ها ابزاری عالی برای «یادآوری با فاصله» هستند. زمانی که کارت‌ها را ایجاد می‌کنید، یاد می‌گیرید، سپس از فلش کارت‌ها در فواصل زمانی برای آزمایش خود استفاده کنید.
 ساخت «کاخ ذهن»
مکان‌ها یا کاخ‌های ذهنی مانند کاخ شرلوک ،تکنیکی است که هنوز توسط ورزشکاران حافظه رقابتی تا به امروز استفاده می‌شود و اساسا آن چه را که می‌خواهید به خاطر بسپارید در طول یک سفر قرار می‌دهید. «کتی کرمود» ورزشکار حافظه رقابتی که از خانه‌های قبلی و تعطیلات در آمریکا برای خانه خود استفاده می‌کند، می‌گوید: «به دنباله‌ای از مکان‌هایی که واقعا خوب می‌شناسید مانند اتاق‌های خانه یا مکان‌های شهرتان فکر کنید. سپس اشیاء را در آن مکان‌ها قرار دهید. سپس وقتی می‌خواهید آن‌ها را به خاطر بیاورید سفر خود را طی می‌کنید و فکر می‌کنید «چه شیئی این جا بود»؟
 بصری کردن تاریخ‌ها و رویداد‌ها
برای تولد‌ها و دیگر تاریخ‌ها، «کرمود» پیشنهاد می‌کند یک شیءرا  به هر ماه نسبت دهید (اکتبر ممکن است کدوتنبل باشد، فوریه یک قلب عاشقانه) و یک تصویر به روز. کرمود برای به یاد آوردن یک تولد در ۴ فوریه این پیشنهاد را دارد: «می‌تواند به همان سادگی باشد که عدد ۴ شبیه یک قایق بادبانی است. بنابراین، می‌توانید تصور کنید که آنان واقعا عاشق قایق هستند». اگر می‌خواهید برنامه خود را به خاطر بسپارید هر روز از هفته را با یک رویداد یا مکان مرتبط کنید: «چهارشنبه می‌تواند مراسم ازدواجی باشد که شما در آن بوده اید. بنابراین، تمام کار‌هایی که قرار است در روز چهارشنبه انجام دهید می‌توانید تصور کنید که در آن روز اتفاق می‌افتد. آن مراسم ازدواج».
 پیدا کردن قلاب برای نام‌ها
کرمود که چهار رکورد جهانی او شامل به خاطر سپردن ۲۲۴ نام در ۱۵ دقیقه است، می‌گوید: «اسم‌ها معمولا معنایی ندارند. این بدان معناست که شما باید آن‌ها را برای خود معنادار کنید. وقتی به کسی معرفی می‌شوید «چیزی شبیه به آن کلمه یا چیزی که با آن همخوانی دارد بیابید». برایان می‌تواند «مغز» (Brain) باشد یا دومینیک می‌تواند دومینو باشد!
 قاب کردن حافظه
«کاسیبهاتلا» می‌گوید وقتی حافظه‌تان از کار می‌افتد به خودتان بگویید: «اشکال ندارد، دفعه بعد آن را به خاطر می‌آورم»، زیرا ایجاد استرس در اطراف حافظه تان ناگزیر اوضاع را بدتر می‌کند. برعکس، وقتی چیزی را به یاد می‌آورید و ما هر روز از آن یاد می‌کنیم حتی اگر اشعار یک آهنگ شگفت‌انگیز از سال ۱۹۸۶ میلادی باشد، به خود بگویید «من یک حافظه عالی دارم». همه ما موفقیت‌های حافظه‌ای داریم. شما برای این موضوع به خودتان اعتبار نمی‌دهید. این ناعادلانه است.
 یادگیری شعر
بهره‌بردن از حافظه می‌تواند یک لذت خالص باشد و شما باید با یادگیری یک شعر به خودتان، این مورد را یادآوری کنید. «استر سندیس» معلم زبان انگلیسی و طرفدار و علاقه مند به شعر می‌گوید: «یکی از چیز‌های کاملا زیبا درباره شعر فرم است و فرم به خوبی به یادگیری کمک می‌کند». راهنمایی‌های او چیست؟ یک شعر را در تکه‌های کوچک یاد بگیرید، شعری را که دوست دارید انتخاب کنید (این قرار است بخشی از شما شود احتمالا تا آخر عمر) و کمک‌های حافظه دیداری، شنیداری و جنبشی را ترکیب کنید. این می‌تواند به معنای تایپ مجدد شعر با طرح بندی مفید، ضبط آن روی تلفن همراه با فاصله بین خطوط و به خاطر آوردن آن حین راه رفتن، اتو کردن، رانندگی یا شست وشو باشد.
 اشتباه کنید!
نتیجه پژوهشی که در اوایل امسال منتشر شد، «اثر خطا»(خطای عمدی) را بر مغز بررسی می‌کند. ایجاد خطا‌های آگاهانه می‌تواند باعث درک عمیق‌تر و یادآوری بهتر شود به طوری که یادگیرندگانی که اشتباهات عمدی را وارد و سپس تصحیح می‌کنند تقریبا دو برابر کسانی هستند که برای اولین بار پاسخ درست را می‌دهند. واقعا ذهن و حافظه اسرارآمیز است!