نبض شاخص بورس تا انتهای 1401


گروه اقتصاد کلان: به اعتقاد کارشناسان به نظر می‌رسد قیمت سهام شرکت‌ها همچنان جا برای رشد دارد و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، بازار سهام می‌تواند تا پایان سال جاری با رشد حدود ۳۰ درصدی مواجه شود، اما این رشد به‌صورت تدریجی و آهسته خواهد بود. به گزارش «تجارت»، قیمت‌های جهانی بعد از حمله روسیه به اوکراین با رشد چشمگیری مواجه شدند و قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار رسید که این اتفاق بی تاثیر در عملکرد برخی از شرکت‌ها نبوده است. مجموعه این عوامل باعث شد تا سود شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۱ بیش از سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی شود و همچنین سود سپرده‌های بانکی که رقیب پرقدرت بازار سرمایه است و سود ۲۰ درصد را پیش‌بینی شده، از سر راه بازار سهام برداشته شد؛ بنابراین این اتفاقات باعث اقبال سهامداران به بازار سرمایه شده است. در کنار این مسایل نیز بحث واگذاری شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا مطرح شد که این امر کمک‌کننده رشد صنعت خودروسازی بود و توانست محرکی برای رشد بازار سرمایه باشد. به نظر می‌رسد قیمت سهام شرکت‌ها همچنان جا برای رشد دارند و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده بازار سهام می‌تواند تا پایان سال با رشد حدود ۳۰ درصدی مواجه شود اما این رشد به‌صورت تدریجی و آهسته خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده به نظر می‌رسد که شاخص بورس تا پایان سال ۱۴۰۱ به محدوده یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دست پیدا کند و روند افزایشی آن تا فصل مجامع ادامه‌دار خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده شرکت‌ها سود خوبی را برای سال ۱۴۰۰ شناسایی کردند و تقسیم خوبی را در فصل مجامع دارند که این اتفاق باعث افزایش اقبال سهامداران به بازار سرمایه خواهد شد. در صورت احیای برجام شاهد روزهای خوش در بازار سرمایه خواهیم بود و دیگر بازارهای موازی از اقبال چندانی برای سرمایه‌گذاری برخوردار نخواهند بود. این بازار بیشترین بازدهی را در مقایسه با سایر بازارهای موازی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد. البته پای بازار سرمایه هنوز می‌لنگد، چراکه پس از هر صعود نصف و نیمه یک سقوط جاندار را تجربه می‌کند و درحالی که هنوز ضرر سال‌های قبل سهامداران جبران نشده، خسارت جدیدی بر آن‌ها وارد می‌شود. خسارتی که برخی کارشناسان می‌گویند از چند تصمیم غیرمنطقی ناشی می‌شود.

سال سیاه بورس
سال‌ سیاه ۱۳۹۹ هیچگاه از خاطر سهامداران بورسی پاک نخواهد شد. همان سالی که بورس روی دور بیماری افتاد و صعود غیرمنطقی آن آغاز شد و بسیاری از مردم با امید کسب سودهای آنچنانی و با اعتماد به صحبت برخی مسئولان، نه تنها نقدینگی بلکه بسیاری از سرمایه‌های خود را به این بازار سپردند و سپس به تماشای سوختن آن نشستند! هیچ گاه هم به صورت رسمی مشخص نشد چند درصد مردم، تا چه میزان با سرمایه گذاری در بورس متحمل ضرر شدند. تنها یک نظرسنجی نشان میدهد که از میان حدود ۲۰ درصد مردمی که در سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در بورس سرمایه گذاری کرده بودند، بیش از ۷۷ درصد ضرر کرده و تنها ۸.۱ درصد از سرمایه گذاری خود سود دریافت کردند. در هر حال سال ۱۳۹۹ به پایان رسید و بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ هم نتوانست راه درست خود را پیدا کند. در این سال وعده های زیادی برای رسیدگی به وضعیت بورس داده شد اما هنوز بازار روی آرامش و صعود را به خود ندیده است. در هفته گذشته شاخص در مجموع روند کاهشی داشت.
شاخص در دو روز ابتدایی و انتهایی هفته نزول کرد و در سه روز میانی هفته روند صعودی داشت. با این حال نزول شاخص بیش از رشد آن بود و در مجموع بیش از 11 هزار واحد نزول کرد. در آخرین روز کاری هفته شاخص هم وزن نیز افت نسبتا سنگینی کرد و 2 هزار و 456 واحد پائین آمد. فملی، فارس، بفجر، شپدیس، وبملت، شپنا، شستا، خودرو، وغدیر، خساپا، فخوز، شاراک، پارس، وتجارت، رمپنا، ومعادن، وساپا و شتران از بزرگان قرمزپوش بورس بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. جریان خروج پول حقیقی نیز برای هفدهمین روز متوالی ادامه داشت و 362 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد که نسبت به روز سه‌شنبه افزایش 60 درصدی داشته است. همچنین در پایان معاملات روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید فروش 94 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های خرید بود و بازار با مازاد عرضه بسته شد. در این راستا، روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در اقتصادهای پیشرفته و توسعه یافته، تعالی اقتصاد یک کشور در این است که دولت به عنوان داور بازی نقش آفرینی کرده و برای نرخ، عرضه و تقاضا و... تعیین تکلیف نمیکند، اظهار کرد: اما در کشور ما این نوع رفتار از سوی دولت پذیرفته شده نیست و دولت دنبال تایید اذهان عمومی و انکار تورم است. درحالی که وقتی از نظر ارزی در مضیقه هستیم، صادرات به مشکل خورده و تورم ۵۰ درصدی وجود دارد، نمیتوان گفت قیمت ها نباید افزایش داشته باشد. همین موضوع منشا فساد و قاچاق می شود. وی با اشاره به اقدامات وزارت صمت در قبال بورس گفت: وزارت صنعت در ابتدای دولت بر این موضوع تاکید میکرد که مکانیزم عرضه و تقاضا رعایت و همه کالاها از درگاه بورس کالا عرضه شوند تا شفافیت افزایش یابد اما حالا یک ربع قبل از عرضه خودرو، آن را لغو می کند. چرا باید این اتفاق رخ دهد؟ بش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اختلاف فروش محصولات ایران خودرو و سایپا با قیمت بازار ازاد است. آیا این مبلغ در جیب مردم میرود؟ چند درصد از مردم توانسته اند با قیمت کارخانه خودرو بخرند؟ از طرف دیگر وزارت صمت بحث عرضه ایران خودرو سایپیا را از بهمن سال قبل مطرح کرده است و از آن زمان تا کنون انقدر اخبار ضد و نقیض به گوش رسیده که باعث از بین رفتن اعتماد در بازار شده است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در کنار همه این اتفاقات، نمایندگان مجلس بحث خروج بورس کالا از زیرمجموعه سازمان بورس که متولی شفافیت اقتصادی کشور است را مطرح کرده و اعلام کرده اند بورشس کالا زیرمجموعه وزارت صمت قرار بگیرد. این تصمیم رسما انحلال بورس کالا است. چرا باید این مسیر رخ دهد؟ جز اینکه میخواهیم عقبگرد اساسی بزنیم به سال ها قبل که محصولات با دلالی معامله میشدند.