نمایندگان از توضیحات وزیر کشاورزی قانع نشدند دومین کارت زرد مجلس به دولت

نشست علنی صبح دیروز مجلس با حضور  سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در صحن همراه بود.
ساداتی‌نژاد روز گذشته برای پاسخ به سوال محمد صفایی دلوئی نماینده گناباد به پارلمان آمده بود.
محمد صفائی دلوئی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در این جلسه در تشریح سوال از وزیر جهاد کشاورزی، اظهار داشت:
: مرکز پژوهش های وزارت جهاد کشاورزی اقدامات این وزارتخانه را در فروردین امسال با سال 1400 که 210 میلیون دلار منفی است مقایسه کرده است که نشان می دهد اگر با این شرایط پیش برویم تا پایان سال 2.5 میلیارد دلار کارکرد منفی دارد ضمن اینکه برنامه های این وزارتخانه همچون برنامه بازارگاه قرار بود مایحتاج مردم را به درب منازل برسانند که شعاری بیش نبود.


صفائی دلوئی عنوان کرد: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خرید میوه شب عید، افزایش هزینه های دولت بین 3462 تا 2875 میلیارد ریال در موضوع تنظیم بازار بوده است؛ وزارت کشاورزی سیب درختی را 58 درصد گران تر و پرتغال تامسون را 73 درصد گران تر خرید که این پول به جیب باغداران نرفته بلکه به جیب دلالان رفته است.
وی تاکید کرد: 18 هزار تن از این میوه فاسد شده بعد در 3 صفحه به آقای جبلی نامه زده اند که چرا این موضوع از رسانه ملی پخش شده است. به گزارش فارس، وی افزود:  ساداتی نژاد و همکارانش موشکی به دام و طیور کشور زدند که برای سال ها جا دارد به جای اول برگردد کما اینکه در این 10 ماه 35 درصد شیر تولیدی ایران کاهش یافته و اگر این روال تداوم یابد نیاز نداریم نهاده وارد کنیم بلکه باید گوشت، پنیر، شیر و تخم مرغ وارد کنیم.
سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به سوال نماینده گناباد و بجستان در باره علت تخلفات مدیران سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اظهار داشت: سوال نمایندگان از دستگاه های اجرایی در راستای بهبود امور است باید توضیح دهم در شرایط حساس جهانی کشورها برای تامین غذا اقدامات متعددی انجام داده اند و از اسفندماه سال گذشته بخش زیادی از تلاش کشورها در جهت تامین غذا بوده است.
وی افزود: تلاش دولت سیزدهم برای تامین امنیت غذایی با اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه ها و تغییر نرخ ارز صورت گرفت و برای ایجاد آرامش در بازار در حوزه غذا با وجود شرایط سخت در جهان اقداماتی انجام شد.
وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: سازمان تعاون روستایی از جمله سازمان های مهم در حوزه امنیت غذایی و تنظیم بازار است؛ نقش حمایت از کشاورز و دامداران به عهده این سازمان است و به نوعی سازمان تجارت و بازرگانی کشور محسوب می شود. 
ساداتی نژاد خاطر نشان کرد: از سوی دیگر نگاه حمایتی به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی را دارد. تمام تلاش این سازمان حمایت از کشاورز و تولیدکنندگان است و زمانی که قیمت محصول زیر قیمت تمام شده باشد خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انجام می دهد تا از تولیدکننده حمایت شود.
وی تصریح کرد: اگر شرایط برای مصرف کننده سخت باشد و شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم این سازمان برای تنظیم بازار  ورود می کند و طبیعتا این عملیات دارای هزینه است و سازمان هایی که نقش حمایتی و تنظیم گری دارند زیان ده می شوند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:  اخیرا شاهد مازاد تولید در بازار بودیم که اگر این مازاد از بازار جمع نمی شد منجر به حذف تولید، تولیدکننده می شد؛ بر همین اساس سازمان تعاون روستایی نقش زیادی در حمایت از تولید دارد و با شفافیت باید کار خود را ادامه دهیم.
بر اساس این گزارش، در نهایت توضیحات وزیر به رای گذاشته شد و نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند. در انتهای هم وزیر از مجلس کارت زرد گرفت.