کنکور 1402 از بلاتکلیفی درآمد

اکرم رضایی ثانی
خبرنگار

بنا بود تا ۱۵ تیرماه اخبار قطعی درباره ابلاغ مصوبه جدید کنکور ۱۴۰۲ به اطلاع داوطلبان برسد، پس از مذاکرات و اختلافات فراوان میان شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان سنجش آموزش کشور، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و همچنین مجلس در نهایت روز ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کنکور ۱۴۰۲ همانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. بلافاصله بعد از این خبر و با فاصله دو ساعت شورای عالی انقلاب فرهنگی خبری خلاف اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور منتشر و اعلام کرد: با توجه به اظهار نظرها و تعابیر غیر دقیق روزهای اخیر درباره مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط برخی افراد که هیچ‌گونه مسئولیتی در این شورا ندارند، لازم است مطالبی را اعلام کنیم. منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: مصوبه اصلی در رابطه با کنکور ۱۴۰۲ تحت عنوان «سیاست‌ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و ابلاغ شد و هرگونه تخطی از اجرای این مصوبه موجب پیگرد قانونی خواهد بود. پس از آن سازمان سنجش واکنشی نشان نداد تا اینکه شامگاه ۲۵ تیرماه 1401 رئیس جمهور جلسه‌ای شبانه با برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس، معاونین وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و شخص وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش و سایر اعضا برگزار کرد. 


ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: ما در این جلسه استدلال جدی کردیم مبنی بر اینکه لااقل مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای ایرادهایی است و نیاز به بررسی مجدد دارد و برای سال آینده مخصوصاً زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای اجرایی کردن آن وجود ندارد که البته این نظر رئیس شورای سنجش هم بود که منتقل شد و دوستان هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار داشتند مصوبه‌ای که این شورا داشته، باید اجرایی شود و بر این نیز اصرار داشتند که حتماً برای سال ۱۴۰۲ هم اجرایی شود. 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: نهایتاً آنها بر حرف خودشان اصرار کردند و ما هم بر حرف خودمان اصرار کردیم تا جلسه تمام شد. ما از رئیس جمهور خواهش کردیم که حداقل برای سال ۱۴۰۲ این مصوبه اجرایی نشود. رئیس جمهور به شورای عالی انقلاب فرهنگی توصیه کردند که به هر حال این حرف‌ها در یک جلسه کارشناسی شنیده و بررسی شود و تعامل مداومی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در این‌گونه موارد برقرار شود. 
پس از آن سازمان سنجش اقدام به حذف خبری با عنوان «برگزاری کنکور ۱۴۰۲ مانند کنکور سال ۱۴۰۱» کرد و در اطلاعیه شماره ۲ ضمن عذرخواهی از داوطلبان و خانواده‌های آنان اعلام کرد: باتوجه به ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسه ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ ۲۵ تیرماه سال‌جاری ابلاغ شده و نظر به اینکه در ماده ۱۰ مصوبه مذکور اعلام شده که از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است، به استحضار می‌رساند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ براساس مصوبه فوق‌الذکر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود. 
عبدالرسول‌ پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ توضیح داده است که کلیات برگزاری آزمون سراسری در سال ۱۴۰۲ تغییری نخواهد داشت و به عنوان مثال تأثیر سوابق تحصیلی به صورت حداکثر۴۰ درصد تأثیر مثبت خواهد بود و بقیه نمره کل بر مبنای نمره آزمون محاسبه خواهد شد. همچنین محاسبه سوابق تحصیلی داوطلبان بر مبنای نمره دروس سال دوازدهم در نظام ۳-۳-۶ یا دروس دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام قبلی که آزمون آنها به صورت سراسری و کشوری برگزار شده است به صورت حداکثر ۴۰ درصد تأثیر مثبت، به میزان سوابق تحصیلی موجود، خواهد بود.
حالا رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در آخرین گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری مهر، 4 تغییر مهم شامل «حذف دروس عمومی»، «تأثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه‌ها» و «برگزاری دو بار در سال» در کنکور ۱۴۰۲ را به عنوان تغییرات حتمی کنکور 1402 اعلام کرد تا تکلیف داوطلبان کنکور مشخص شود.
به گفته وی، با حذف زیرگروه‌ها یک نمره کلی برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود.
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سی‌امین جلسه شورای سنجش و  پذیرش دانشجو ضمن تأکید بر اجرای مطلوب مصوبه کنکور سال ۱۴۰۲ اظهار داشته است: قانون مؤخر ملاک عمل است، اجرای مصوبه ابلاغ شده توسط رئیس جمهور در خصوص آزمون سراسری و تصریح اجرای آن از سال ۱۴۰۲ یک تکلیف قانونی است و وزارت علوم در کنار سایر وزارتخانه‌های مرتبط برای اجرای کامل این مصوبه اقدام و برای اجرایی کردن مطلوب آن تلاش خواهد کرد.