تحكيم را بطه با روسيه هشدار به تركيه

   امروز امريكا و غرب ضعيف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزينه زياد، بُرد سياست‌هاي آنها در منطقه ما از جمله در سوريه، عراق، لبنان و فلسطين بسيار كم شده است    در قضيه اوكراين چنانچه شما ابتكار عمل را به دست نمي‌گرفتيد، طرف مقابل با ابتكار خود، موجب وقوع جنگ مي‌شد    جمهوري اسلامي، سياست‌ها و برنامه‌هايي را كه منجر به  بسته شدن مرز ايران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد كرد   رهبر انقلاب در ديدار رييس‌جمهور تركيه:    حمله نظامي به شمال سوريه به ضرر سوريه، تركيه و منطقه خواهد بود
گروه ديپلماسي 
روز گذشته گردهمايي ديپلماتيك روساي جمهور ايران، روسيه و تركيه در تهران با محوريت حل و فصل اختلاف‌ها درباره سوريه و در قالب روند تثبيت شده آستانه برگزار شد. در حاشيه اين نشست سه‌جانبه هم ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه و رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه ديدارهاي دوجانبه جداگانه با رهبر انقلاب اسلامي و رييس‌جمهور داشتند. در ديدار رجب طيب اردوغان با ابراهيم رييسي چند يادداشت تفاهم امضا شده و بحث‌هاي مفصلي هم درباره توسعه روابط دوجانبه صورت گرفت. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه نيز كه غروب سه‌شنبه وارد تهران شد ابتدا با رييس‌جمهور و سپس با رهبر انقلاب ديدار كرد. رهبر انقلاب در ديدار با رييس‌جمهور تركيه مخالفت خود را با هرگونه حمله نظامي به شمال سوريه اعلام و همزمان بر ضرورت مقابله با گروه‌هاي تروريستي تاكيد كردند. در ديدار رييس‌جمهور روسيه با رهبري نيز تمركز بحث بر توسعه همه‌جانبه رابطه دوجانبه تهران- مسكو بود و همزمان رهبري انتقادهاي صريحي را نسبت به ناتو و سياست‌هاي توسعه‌طلبانه آن ابراز داشتند. روساي جمهور روسيه و تركيه در حاشيه نشست آستانه نيز ديدار دوجانبه‌اي با هم داشتند. 
حمله نظامي به شمال سوريه  به ضرر سوريه، تركيه و منطقه خواهد بود
رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه كه شامگاه دوشنبه وارد تهران شده بود صبح روز سه‌شنبه در مجموعه سعدآباد مورد استقبال ابراهيم رييسي قرار گرفت و پيش از ظهر نيز با رهبر انقلاب ديدار كرد. سخنان رهبري در ديدار با رييس‌جمهور تركيه با پوشش گسترده‌اي روبه‌رو شده و برخي آن را به هشدارهاي رهبر ايران به رييس‌جمهور تركيه تعبير كردند. 
براساس خبر منتشر شده در سايت رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيش از ظهر روز سه‌شنبه در ديدار آقاي رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه و هيات همراه با تاكيد بر لزوم افزايش همكاري‌هاي دو كشور به‌ويژه همكاري‌هاي تجاري، رژيم صهيونيستي را از عوامل اصلي ايجاد اختلاف بين كشورهاي اسلامي برشمردند و با تاكيد بر اينكه امريكا و رژيم غاصب نمي‌توانند جلوي حركت عميق فلسطيني‌ها را بگيرند، در خصوص مساله سوريه خاطرنشان كردند: حفظ تماميت ارضي سوريه بسيار مهم است و هر گونه حمله نظامي در شمال سوريه قطعا به ضرر تركيه، سوريه و همه منطقه، و به نفع تروريست‌ها خواهد بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، حجم و كيفيت تبادلات و همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور را بسيار كمتر از ظرفيت‌هاي موجود خواندند و تاكيد كردند: اين مساله در مذاكرات بين روساي جمهور حل و فصل شود.
ايشان، عزت و عظمت امت اسلامي را در گرو عبور از اختلافات سليقه‌اي و هوشياري در مقابل سياست‌هاي تفرقه‌افكن، دانستند و گفتند: يكي از عوامل ايجاد اختلاف و دشمني در منطقه، رژيم غاصب صهيونيستي است كه امريكا نيز از آن پشتيباني مي‌كند.
رهبر انقلاب، فلسطين را مساله اول دنياي اسلام برشمردند و تاكيد كردند: با وجود اقبال بعضي دولت‌ها به رژيم صهيونيستي، ملت‌ها عميقا با اين رژيم غاصب مخالف هستند.
ايشان با تاكيد بر اينكه نبايد به امريكا و رژيم صهيونيستي تكيه كرد، گفتند: امروز نه رژيم صهيونيستي، نه امريكا و نه ديگران نخواهند توانست جلوي حركت عميق فلسطيني‌ها را بگيرند و عاقبت كار به نفع مردم فلسطين خواهد بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه، مساله تماميت ارضي سوريه را بسيار مهم برشمردند و با اشاره به برخي نقل‌قول‌ها مبني بر حمله نظامي به شمال سوريه، تاكيد كردند: اين كار قطعا‌ هم به ضرر سوريه هم به ضرر تركيه و هم به ضرر منطقه است و اقدام سياسي مورد انتظار از جانب دولت سوريه را نيز محقق نخواهد كرد.
ايشان با اشاره به اظهار نفرت رييس‌جمهور تركيه از گروه‌هاي تروريستي، گفتند: با تروريسم حتما بايد معارضه كرد اما حمله نظامي در سوريه به نفع تروريست‌ها خواهد بود البته تروريست‌ها نيز محدود به يك گروه خاص نيستند.
رهبر انقلاب اسلامي در پاسخ به درخواست رييس‌جمهور تركيه مبني بر همكاري ايران براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي، گفتند: ما در مبارزه با تروريسم مطمئنا با شما همكاري مي‌كنيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه ما امنيت تركيه و مرزهاي آن را امنيت خود مي‌دانيم، خطاب به آقاي اردوغان گفتند: شما نيز امنيت سوريه را امنيت خود بدانيد. مسائل سوريه را بايد با مذاكرات حل كرد و ايران، تركيه، سوريه و روسيه با گفت‌وگو اين مساله را تمام كنند.
ايشان همچنين با ابراز خرسندي از بازگشت قره‌باغ به آذربايجان، گفتند: البته اگر سياستي مبني بر مسدود كردن مرز ايران و ارمنستان وجود داشته باشد، جمهوري اسلامي با آن مخالفت خواهد كرد چرا كه اين مرز يك راه ارتباطي چند هزار ساله است.
رهبر انقلاب افزايش همكاري‌هاي ايران و تركيه در همه مسائل منطقه را مفيد و لازم خواندند و افزودند: ما همواره از دولت شما در مسائل داخلي و در مقابل دخالت‌ها دفاع كرده‌ايم و همچنان كه گفتيد دوستان دوران سخت يكديگر هستيم و براي ملت مسلمان تركيه دعا مي‌كنيم.
در اين ديدار كه ابراهيم رييسي رييس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي اردوغان با تبريك اعياد قربان و غدير خم، اتحاد امت اسلامي و افزايش همبستگي ايران و تركيه را لازم دانست و گفت: تركيه هيچگاه در مقابل اجحاف عليه ايران ساكت ننشسته و برادري ايران و تركيه در همه زمينه‌ها بايد گسترش پيدا كند.
آقاي اردوغان با تاكيد بر اينكه همواره مخالف تحريم‌هاي يكجانبه عليه ايران بوده و خواهيم بود، گفت: از انتظارات مشروع ايران در برجام، حمايت، و شركت‌هاي تركيه‌اي را به سرمايه‌گذاري در ايران تشويق مي‌كنيم.
رييس‌جمهور تركيه با اشاره به درگيري ايران و تركيه با تروريست‌ها در طول سال‌هاي متمادي، گفت: در سوريه گروه‌هاي تروريستي، مورد حمايت تسليحاتي سنگين از طرف كشورهاي غربي همچون آلمان، انگليس، فرانسه و به‌ويژه امريكا هستند.
آقاي اردوغان با بيان اينكه موضع تركيه در خصوص تماميت ارضي سوريه مشخص است، افزود: از دولت سوريه انتظار داريم روندهاي سياسي را آغاز كند. در اجلاس آستانه مساله سوريه به صورت ويژه در دستور كار است و اميدواريم به نتايج خوبي دست پيدا كنيم.
امضاي 8 سند و يادداشت تفاهم همكاري
 ميان ايران و تركيه 
پس از استقبال رسمي ابراهيم رييسي از رجب طيب اردوغان، هيات‌هاي دو كشور به رياست روساي جمهور تشكيل جلسه دادند و در نهايت هشت سند و يادداشت تفاهم همكاري در عرصه‌هاي مختلف ميان مقامات و مسوولان دو كشور به امضا رسيد.طرح جامع همكاري بلندمدت ميان ايران و تركيه، موافقتنامه در زمينه‌هاي توسعه تامين اجتماعي و ورزش، حمايت از بنگاه‌هاي كوچك اقتصادي، همكاري‌هاي راديو و تلويزيوني و همكاري ميان سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران و دفتر سرمايه‌گذاري رياست‌جمهوري تركيه از اسناد و يادداشت تفاهمنامه‌هايي است كه به امضاي مسوولان دو كشور رسيد.
حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران دقايقي قبل و بعد از امضاي اسناد همكاري بين ايران و تركيه در توييتي به زبان عربي نوشت: ايران دست‌هاي گشوده شده به سوي خود را مي‌فشارد و در اولويت‌بخشي به همسايگان در سياست خارجي خود، به سوي تحكيم روابط با همسايگان به پيش مي‌رود. ايران بر مسووليت كشورهاي منطقه در برقراري امنيت و‌ ثبات و همكاري سازنده و ثمربخش در جهت شكوفايي و توسعه اقتصادي فراگير منطقه تاكيد مي‌كند.
 هفتمين نشست شوراي عالي همكاري ايران- تركيه برگزار  شد 
به گزارش سايت رياست‌جمهوري، راهكارهاي ارتقاي روابط ميان تهران و آنكارا در حوزه‌هاي گوناگون در هفتمين نشست شوراي عالي همكاري ايران و تركيه بررسي شد. اين نشست روز گذشته با حضور ابراهيم رييسي و رجب طيب اردوغان و ساير مسوولان عاليرتبه دو كشور به ميزباني جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.رييسي در اين نشست با تاكيد بر اراده جدي جمهوري اسلامي ايران بر توسعه سطح روابط با همسايگان، گفت: ايران از ارتقاي سطح روابط با تمامي همسايگان خود استقبال مي‌كند و جمهوري تركيه نيز به دليل اشتراكات فراوان و سابقه دوستي ديرينه با كشورمان، از جايگاه بسيار مناسبي در مراودات سياسي و تجاري جمهوري اسلامي ايران در منطقه برخوردار است. مناسبات ميان دو كشور مثبت و رو به ارتقا است و لازم است دو كشور با سياست‌گذاري اصولي و توسعه همكاري‌ها، به سمت هدف‌گذاري ۳۰ ميليارد دلاري مبادلات تجاري ساليانه حركت كنند.
در اين نشست با اشاره به افزايش ۶۰ درصدي سطح روابط ايران و تركيه در يكسال گذشته، دو طرف بر تعامل در زمينه‌هاي ساخت پارك‌هاي علم و فناوري، همكاري در بخش محيط زيست، استرداد مجرمان، رفع معضل ريزگردها، توسعه همكاري در حوزه‌هاي انرژي، اقتصادي و ورزشي و تسهيل در مراودات بانكي و سرمايه‌گذاري تاكيد كردند.
همچنين در هفتمين نشست شوراي عالي همكاري ايران- تركيه، جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي تامين انرژي پايدار براي تركيه از طريق صادرات گاز اعلام كرد. در اين زمينه توافق شد تمديد قرارداد صادرات گاز ايران به تركيه براي ۲۵ سال آينده و افزايش ميزان صادرات گاز در دستور كار طرفين قرار بگيرد كه مذاكرات آن آغاز شد. در اين نشست همچنين دغدغه‌هاي ايران در خصوص رود ارس و ضرورت تامين حقوق ملت ايران در اين زمينه با طرف مقابل مطرح و مقرر شد موضوع در رايزني‌هاي آتي دو طرف مورد توجه قرار بگيرد.
تاكيد رييسي و پوتين  بر توسعه همه‌جانبه رابطه 
غروب روز گذشته ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه براي پنجمين بار به تهران سفر كرد و پيش از حضور در نشست سه جانبه آستانه با رييس‌جمهور و رهبر ايران ديدار كرد. به گزارش سايت رياست‌جمهوري، ولاديمير پوتين پس از ورود به تهران، با حضور در نهاد رياست‌جمهوري اسلامي ايران، با سيدابراهيم رييسي ديدار كرد. در اين ديدار دو طرف ضمن مرور آخرين وضعيت مناسبات ميان دو كشور كه در دوره اخير رشد قابل توجهي داشته است، از جهش در روابط دوجانبه به خصوص در حوزه اقتصادي، امنيتي، زيرساختي، انرژي، تجارت و صنعت ابراز خشنودي كرده و اراده خود را تداوم اين مسير و تقويت آن ابراز كردند.
در عين حال دو طرف ضمن يادآوري موفقيت‌هاي مشترك در مقابله با تروريسم، بر ضرورت توسعه همكاري‌ها در عرصه‌هاي جديد منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي تاكيد كردند و از اراده جدي خود براي تقويت امنيت كشورهاي مستقل در منطقه خبر دادند.
ابراهيم رييسي در اين ديدار اراده دو كشور بر توسعه مناسبات دوجانبه را قابل توجه خواند و گفت: پس از ديدار در مسكو و عشق‌آباد، روند همكاري‌ها رو به رشد بوده و اين روند همچنان بايد تقويت شود.
رييس‌جمهور با اشاره به سابقه همكاري موفقيت‌آميز دو كشور در مبارزه با تروريسم در سوريه، اين همكاري را زمينه‌ساز تقويت امنيت و ثبات در منطقه دانست و افزود: كشورهايي كه در منطقه غرب آسيا مدعي مبارزه باتروريسم بودند، هيچ گام موثري در اين زمينه برنداشتند اما اين جمهوري اسلامي ايران و روسيه بودند كه با همكاري جدي در بحث مبارزه با تروريسم، صداقت و اراده جدي خود را در اين زمينه نشان دادند.
ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از حضور در سرزمين ميهمان‌نواز ايران، از افزايش همكاري‌هاي دو كشور در عرصه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه امنيت بين‌المللي خبر داد و گفت: ايران و روسيه سهم بسيار بزرگي در حل‌ و فصل بحران سوريه دارند.
رهبر انقلاب در ديدار با پوتين: ناتو موجودي خطرناك است
به گزارش سايت رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز گذشته در ديدار آقاي ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه و هيات همراه با تاكيد بر ضرورت عملياتي شدن تفاهم‌ها و قراردادهاي بين دو كشور، هوشياري در مقابل سياست‌هاي فريبكارانه غرب را لازم دانستند و خاطرنشان كردند: همكاري‌ها بلندمدت ايران و روسيه عميقا به نفع هر دو كشور است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار با تاكيد بر اينكه حوادث جهاني نشان‌دهنده نياز ايران و روسيه به همكاري‌هاي روزافزون و متقابل است، افزودند: تفاهم‌ها و قراردادهاي متعددي بين دو كشور از جمله در بخش نفت و گاز در جريان است كه بايد تا انتها پيگيري و عملياتي شوند.
ايشان همكاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه را به ويژه در پي تحريم‌هاي غرب، ضروري و به نفع هر دو كشور دانستند و در خصوص حوادث اوكراين گفتند: جنگ يك مقوله خشن و سخت است و جمهوري اسلامي از اينكه مردم عادي دچار آن شوند به هيچ‌ وجه خرسند نمي‌شود اما در قضيه اوكراين چنانچه شما ابتكار عمل را به دست نمي‌گرفتيد، طرف مقابل با ابتكار خود، موجب وقوع جنگ مي‌شد.
رهبر انقلاب با تاكيد بر اينكه غربي‌ها با روسيه قوي و مستقل به‌كلي مخالف هستند، ناتو را موجودي خطرناك خواندند و افزودند: اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزي نمي‌شناسد و اگر جلوي آن در اوكراين گرفته نمي‌شد، مدتي بعد به بهانه كريمه، همين جنگ را به راه مي‌انداختند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: البته امروز امريكا و غرب ضعيف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزينه زياد، بُرد سياست‌هاي آنها در منطقه ما از جمله در سوريه، عراق، لبنان و فلسطين بسيار كم شده است.
ايشان مساله سوريه را بسيار مهم خواندند و با تاكيد بر موضع جمهوري اسلامي مبني بر مخالفت با حمله نظامي به اين كشور و لزوم جلوگيري از آن، گفتند: يك مساله مهم ديگر در موضوع سوريه، اشغال مناطق حاصلخيز و نفتخيز شرق فرات به وسيله امريكايي‌ها است كه اين قضيه بايد با بيرون راندن آنها از آن منطقه علاج شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تقبيح دخالت‌هاي رژيم صهيونيستي در قضاياي منطقه، مواضع اخير رييس‌جمهور روسيه عليه صهيونيست‌ها را تحسين‌برانگيز خواندند.
ايشان در ادامه تاكيد كردند: جمهوري اسلامي، سياست‌ها و برنامه‌هايي را كه منجر به بسته شدن مرز ايران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد كرد.
رهبر انقلاب همكاري‌هاي بلندمدت ايران و روسيه را جداو عميقا به نفع هر دو كشور خواندند و خطاب به آقاي پوتين گفتند: جنابعالي و رييس‌جمهور ما هر دو اهل اقدام و پيگيري هستيد، بنابراين همكاري‌هاي دو كشور در اين دوره بايد به اوج خود برسد.
ايشان با تاييد سخنان رييس‌جمهور روسيه درباره ضرورت راه‌اندازي خط‌آهن رشت - آستارا، اين كار را موجب تكميل خط حمل‌ونقل شمال- جنوب و به نفع هر دو كشور دانستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين هوشياري در مقابل فريبكاري غرب را ضروري خواندند و گفتند: امريكايي‌ها هم زورگو هستند و هم حيله‌گر و يكي از عوامل فروپاشي شوروي سابق فريب خوردن در مقابل سياست‌هاي امريكا بود، البته روسيه در دوره جنابعالي استقلال خود را حفظ كرده است.
ايشان همچنين با تاييد سياست جايگزيني پول‌هاي ملي در روابط دو كشور و استفاده از ارزهاي ديگر به جاي دلار گفتند: دلار را بايد به تدريج از مسير معاملات جهاني خارج كرد و اين كار به صورت تدريجي، ممكن است.
پوتين در ديدار با رهبري: 
مخالف حمله نظامي به سوريه هستيم 
در اين ديدار آقاي پوتين درباره حوادث اوكراين گفت: هيچ‌ كس طرفدار جنگ نيست و جان دادن مردم عادي يك تراژدي بزرگ است اما رفتار غرب موجب شد كه ما انتخابي جز عكس‌العمل نداشته باشيم.
رييس‌جمهور روسيه با برشمردن عوامل و ريشه‌هاي اختلافات روسيه و اوكراين، به ويژه اقدامات تحريك‌آميز غرب و امريكا در سال‌هاي اخير از جمله كودتا در اوكراين و همچنين سياست گسترش ناتو با وجود تعهدات قبلي آنها مبني بر پرهيز از هرگونه پيشروي به سمت روسيه گفت: بعضي از كشورهاي اروپايي گفتند ما مخالف عضويت اوكراين در ناتو بوديم اما تحت فشار امريكا با آن موافقت كرديم كه اين نشان‌دهنده فقدان حاكميت و استقلال آنها است.
آقاي پوتين، ترور سردار سليماني را نمونه ديگري از شرارت‌هاي امريكايي‌ها برشمرد و در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تحريم‌هاي غرب عليه روسيه گفت: اين تحريم‌ها به ضرر غرب است و نتيجه آن مشكلاتي از جمله افزايش قيمت نفت و بحران تامين مواد غذايي است.
رييس‌جمهور روسيه با اشاره به سوءاستفاده امريكا از ابزار دلار براي تحريم و غارت كشورهاي ديگر، اين كار را در نهايت به زيان آنها و موجب تضعيف اعتماد جهاني به اين ارز و حركت كشورها به استفاده از پول‌هاي جايگزين دانست و گفت: روسيه و ايران در حال طراحي روش‌هاي جديد براي استفاده از پول‌هاي ملي در روابط دو كشور هستند.
رييس‌جمهور روسيه با تاييد مواضع رهبر انقلاب درباره منطقه قفقاز، مواضع دو كشور در قضيه سوريه از جمله در مخالفت با حمله نظامي به شمال اين كشور را كاملا منطبق با يكديگر خواند و گفت: منطقه شرق فرات بايد تحت كنترل نيروهاي نظامي سوريه قرار بگيرد.
آقاي پوتين همكاري‌هاي دو كشور را در همه بخش‌ها و پروژه‌ها در حال پيشرفت دانست و افزود: ايران و روسيه در سوريه در حال مبارزه مشترك با تروريسم هستند و در زمينه نظامي نيز تلاش مي‌كنيم همكاري‌هاي دو كشور و همچنين همكاري و مانورهاي سه‌جانبه با چين را توسعه بدهيم.