رویترز: ایران در ماه جاری 4 میلیون بشکه نفت به ونزوئلا می‌فروشد

  خبرگزاری رویترز اعلام کرد: فروش نفت ایران به ونزوئلا چهار برابر افزایش می‌یابد و از یک میلیون و 70 هزار به چهار میلیون بشکه در ماه جاری می‌رسد.
به‌ گزارش تسنیم به نقل از رویترز، ایران عرضه نفت خام به ونزوئلا را افزایش می‌دهد تا این کشور از آن برای تقویت بهره‌وری پالایشگاه‌های فرسوده خود استفاده کرده و نفت داخلی خود را برای صادرات کنار بگذارد.
این دو کشور که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، همکاری خود در زمینه انرژی را طی سال‌های اخیر تقویت کرده‌اند. نفت خام سنگین ونزوئلا در ازای بنزین، میعانات گازی، قطعات پالایشگاهی و کمک‌های فنی ایران معامله
می‌شود.


شرکت نفت دولتی ونزوئلا قرار است در این ماه میلادی چهار میلیون بشکه نفت خام سنگین ایران را دریافت کند، یعنی چهار برابر بالاتر از یک میلیون و 70 هزار بشکه‌ای که در ماه گذشته وارد شده بود.
ونزوئلا نفت خام ایران را در تأسیساتی که مناسب با این درجه از نفت است، پالایش کرده و تولید سوخت خود را افزایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب نفت ایران باعث می‌شود ونزوئلا بتواند درجات سبک نفتی خود را برای ترکیب با درجات سنگین و همچنین برای صادرات کنار بگذارد. واردات نفت از ایران به ونزوئلا کمک می‌کند ذخایر نفت «مری»، نفت قابل صادرات خود را که مورد علاقه پالایشگاه‌های آسیایی است افزایش دهد. ونزوئلا همچنین ماهانه حدود دو میلیون بشکه میعانات گازی ایران را وارد می‌کند که به تقویت تولید درجات نفتی قابل صادرات این کشور کمک خواهد کرد
آمار اعلامی گمرک چین
از واردات نفت ایران
همچنین واردات نفت چین از ایران از منابع رسمی و غیررسمی ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، آمار گمرک چین نشان داد، پکن در ماه ژوئن (ماه گذشته میلادی) 260 هزار تن [بیش از یک میلیون و 600 هزار بشکه] نفت خام ایران را وارد کرده است که چهارمین محموله نفت خام  از دسامبر گذشته به این کشور به شمار می‌رود.
البته در شرایط تحریمی، ارقام صادرات نفت ایران به صورت رسمی منتشر نمی‌شود و ایران با روش‌های گوناگون نفت خود را در بازار به فروش می‌رساند. با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین همچنان به واردات نفت ایران ادامه داده و هفت درصد کل واردات نفت این کشور را تشکیل می‌دهد.
آمارهای اعلامی گمرک چین، هیچ وارداتی از ونزوئلا نیز نشان نمی‌دهد. شرکت‌های نفتی دولتی چین از اواخر سال 2019 گزارشی درباره واردات نفت از این کشور منتشر نکرده‌اند.
پایگاه تحلیلی ردیابی نفتکش‌ها «ورتکسا» اوایل تیرماه گزارش داده بود، محموله 260 هزار تنی که با کشتی دورنا حمل شده و در مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران است، در بندر ژانجیانگ تخلیه شده است.
در عین حال خبرگزاری رویترز در این گزارش نوشته است که واردات از مالزی که اغلب به عنوان محل انتقال نفت ایران و ونزوئلا در دو سال گذشته مطرح می‌شود، نسبت به سال گذشته 126 درصد افزایش یافته و ماهانه به دو میلیون و 650 هزار تن (حدود 16 میلیون و 600 هزار بشکه) رسیده
است.
این آمار همچنین نشان می‌دهد، واردات گاز طبیعی مایع چین از روسیه در مجموع به 520 هزار و 530 تن رسیده است که دومین افزایش حجم ماهانه از ابتدای سال 2021 به شمار می‌رود.
بر اساس این گزارش، روسیه برای دومین ماه در ماه ژوئن، جایگاه خود به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین حفظ کرد زیرا خریداران چینی به نفت ارزان روی آورده‌اند و محموله‌های هزینه ‌برتر عربستان را کاهش داده‌اند.
بر اساس آمارهای اداره گمرک چین، واردات نفت روسیه، شامل نفت ارسالی از طریق خط لوله سیبری شرقی اقیانوس آرام و (ESPO) محموله‌‌های دریایی از بنادر اروپایی و شرق دور روسیه، در مجموع هفت میلیون و 290 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته نزدیک به 10 درصد افزایش یافته است.
صادرات روسیه در ماه ژوئن برابر با یک میلیون و 770 هزار بشکه در روز بوده که از رقم بی‌سابقه نزدیک به دو میلیون بشکه در روز در ماه می ‌کمتر است. تحلیلگران انتظار داشتند که این رقم حفظ شود. چین در ماه ژوئن یک میلیون و 230 هزار بشکه در روز از عربستان نفت خرید که از یک میلیون و 840 هزار بشکه در روز در ماه می‌ و 30 درصد از ژوئن سال گذشته کمتر است.
واردات نفت خام چین اگر چه به طور کلی در ماه ژوئن به کمترین میزان در چهار سال گذشته کاهش یافته است. افزایش واردات از روسیه نیز جایگزین عرضه از آنگولا و برزیل شد.
گفتنی است، هر تن نفت معادل شش و 29 صدم بشکه است چرا که هر بشکه نفت خام، طبق استاندارد جهانی 158 و 98 صدم لیتر ظرفیت دارد.