خبر

پهپادهاي ايران، موضوع بحث هيات‌هاي دفاعي آمريکا و قطر
وزارت دفاع آمريکا در بيانيه‌اي از مطرح شدن موضوع پهپادهاي ايران در نشست کميته مشورتي آمريکا و قطر در مباحثات مقامات دفاعي اين دو کشور به عنوان يکي از «چالش‌هاي امنيت منطقه‌اي» خبر داد. وبگاه وزارت دفاع آمريکا در بيانيه‌اي از برگزاري نشست کميته مشورتي آمريکا و قطر از 20 تا 21 ژوئيه در دوحه خبر داد. طبق اين بيانيه، مقامات دفاعي و نظامي دو کشور در اين نشست درباره مقابله با تهديدهاي مشترک، تقويت کمک و پشتيباني امنيتي، گسترش همکاري نظامي و توسعه ديگر ابتکارات استراتژيک دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند. در بخشي از اين بيانيه، با ارائه جزئيات بيشتري درباره موضوع رايزني‌ها، آمده است که هيات‌هاي اين دو کشور درباره چشم‌انداز چالش‌هاي امنيتي منطقه که شامل آتش‌بس فعلي در يمن، لزوم حفظ فشار مبارزه با تروريسم عليه داعش در عراق و سوريه، شبکه سامانه‌هاي هوايي بدون سرنشين تهاجمي «اشاعه شده توسط ايران»و راه‌هاي تقويت و يک‌پارچه‌سازي ساختار امنيتي منطقه گفت‌وگو کردند.
 
توافق روي ميز قرار دارد


يک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمريکا مدعي شد: اگر ايران بخواهد توافق روي ميز قرار دارد. ويکتوريا نولاند معاون وزير خارجه آمريکا در امور سياسي روز جمعه در اظهاراتي تلاش کرد توپ را به زمين ايران بيندازد و تهران را مسئول نتيجه مذاکرات احياي برجام بداند. بنابر گزارش ياهو نيوز، نولاند طي سخنان خود در نشست امنيتي آسپن مدعي شد که توافق با ايران روي ميز قرار دارد. وي در ادامه ادعا کرد: اگر ايراني‌ها توافق را بخواهند، روي ميز است اما آنها تاکنون تصميمي براي آن نگرفته‌اند. نولاند همچنين گفت: اين کار نفت آنها را به بازار باز مي‌گرداند، آنها را از برخي تحريم‌هاي اعمال شده رهايي مي‌بخشد. اما ايراني‌ها تا کنون اين مسير را انتخاب نکرده‌اند. اين مقام آمريکايي بدون اشاره به کارشکني‌هاي واشنگتن در روند مذاکرات احياي برجام و زياده‌خواهي‌هاي اين کشور که سبب شده است حصول توافق را به تعويق بيندازد، افزود: اگر ايران اين توافق را نپذيرد، ما فشار را افزايش خواهيم داد.
 
کاظمي قمي:
مشارکت تمامي اقوام ‎افغانستان اصلي‌ترين راه خروج از وضعيت موجود است
نماينده ويژه رئيس‌جمهور در امور افغانستان، با اشاره به رايزني‌هاي اخيرش با مقامات پاکستان در مورد آخرين تحولات افغانستان گفت: تهران و اسلام آباد، مشارکت تمامي اقوام ‎افغانستان در ساختار دولت را از اصلي‌ترين راه‌هاي برون رفت از وضعيت موجود مي‌دانند. محمد کاظمي قمي در صفحه توييتر خود در اين ارتباط در رشته توييتي نوشت: «در ادامه رايزني‌ با کشورهاي منطقه، روز گذشته با سفر به کشور برادر ‎پاکستان با مقامات اين کشور درباره موضوعات مهم ‎افغانستان و دوجانبه در فضاي بسيار مثبتي گفت‌وگو شد. فصل مشترک مذاکرات دو طرف، مبارزه با تروريسم، تشکيل ‎دولت فراگير، ‎امنيت و ‎توسعه در افغانستان و ايجاد فضاي پايدار و سازنده در منطقه با محوريت افغانستان بود.