توبه پاپ

بنفشه غلامی/ پاپ فرانسیس، روز گذشته واتیکان را ترک کرد تا در توری پنج روزه راهی کانادا شود و بابت یکی از وقایع تاریخی کلیسای کاتولیک که بیش از یک سال است، هربار با هویدا شدن بخشی جدید از آن، عرق شرم بیش از هر زمان بر پیشانی واتیکان می‌نشیند، عذرخواهی کند. افشای تجاوز و دفن گروهی کودکان بومیان کانادا به دست مبلغان مسیحی جدیدترین پرده از اقدامات غیر دینی کلیسای کاتولیک است که در 20 سال اخیر با اتهامات تجاوزکاری کشیش‌های خود با دردسرهای زیادی مواجه بوده است.
به گزارش مجله تایم، سفر پاپ به کانادا، یک سال پس از کشف بقایای نزدیک به یک هزار کودک بومی در مدارس دینی این کشور، انجام می‌شود. گورهایی دسته جمعی که حتی بر آنها صلیبی وجود نداشت و همین خشم ملی را در کانادا برانگیخت و عذرخواهی کنونی پاپ نیز بخاطر همین تجاوزها و مرگ های ناشی از بی توجهی مبلغان کلیسای کاتولیک است که از دهه‌های آخر 1800 تا 1990 میلادی در کانادا انجام شدند. این مبلغان در مدارس دینی که با هدف همگون‌سازی کودکان و نوجوانان بومیان تأسیس کرده بودند، کودکان بومی را از خانواده‌های خود جدا می‌کردند تا زبان غربی و فرهنگ مسیحی را بیاموزند و از فرهنگ سنتی خود دور شوند. اسناد موجود همچنین نشان می‌دهد، این کودکان تنبیه‌های بدنی سختی را تحمل می‌کردند و در مواردی با آزارهای جنسی معلمان و اولیای این مدارس دینی روبه‌رو می‌شدند  آنها همچنین بخاطر سوءتغذیه، بیماری‌ها و اهمال کاری‌های مسئولان مدارس خود، جانشان را از دست می‌دادند. اما این جنایات تنها به مرگ این کودکان ختم نمی‌شد و مسئولان این مدارس، بدون اطلاع خانواده‌های کودکان درگذشته، پیکرهای آنان را به‌صورت دسته جمعی در حیاط این مدارس دفن می‌کردند. 
بخش هولناک تاریخ کلیسای کاتولیک یک سال پیش بعد از آن افشا شد که در یکی از این مدارس که در بریتیش کلمبیا واقع شده و اکنون متروکه است، گور دسته جمعی 215 کودک کشف شد و از همان زمان تردیدها درباره وقایع تاریخی رخ داده در این مدارس کانادا که شمار آنها به 139 مدرسه می‌رسیده است، آغاز شد و کنکاش‌های محققان در این مدارس آغاز شد.
از همین رو به گزارش سایت شبکه خبری دویچه وله، پاپ فرانسیس پیش از اینکه این تور 5 روزه را آغاز کند، با توصیف آن به عنوان «زیارتی برای توبه» و «شفا و آشتی»، از کانادایی‌ها بابت اعمال «شیطانی» مبلغان کلیسای کاتولیک که درقبال بومیان کانادایی انجام دادند، طلب بخشش کرده بود. بنا بر این گزارش پاپ فرانسیس بعد از پروازی 10 ساعته به ادمونتون رفت و مورد استقبال جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و مری می‌سیمون، اولین فرماندار کل بومی این کشور قرار گرفت. اما بخش اصلی تور او امروز با سفر وی به ماسکواسیس آغاز می‌شود. شهری که یکی از بزرگترین  مدارس دینی کانادا در آن واقع شده بود. انتظار می‌رود او در این شهر در دیدار با 15 هزار نفر از مردم این شهر که بین آنها دانش‌آموزان سابق این مدارس نیز دیده می‌شوند، دیدار کند. او تور خود به کانادا را نیز با سفر به ایکالویت، نوناووت در یکی از شمالی‌ترین مناطقی که تا کنون این پیرمرد 85 ساله سفر کرده است، می‌رود تا پیش از بازگشت به واتیکان از بومیان این منطقه نیز عذرخواهی کند.


انتقادها به سفر پاپ
این سفر در حالی انجام می‌شود که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دزموند بول، رئیس قبیله لوئیز بول، بومیان کانادا، احساسات متفاوتی از سفر پاپ به کشور خود دارند. به همین علت، مقامات دولت کانادا با استقرار متخصصان روان شناس سعی دارند، به بازماندگان مدارس دینی کانادا، کمک‌های بهداشت روانی ارائه دهند. این سفر همچنین در حالی انجام می‌شود که بسیاری از مسیحیان کانادا معتقدند، تور عذرخواهی پاپ به کانادا، بسیار دیر است و باید زودتر از این انجام می‌شد. از همین رو برخی ناظران معتقدند، سفر پاپ ممکن است با استقبال سرد بسیاری از مسیحیان کاتولیک کانادا مواجه شود. لیندا مک گیلوری یکی از شهروندان کاتولیک کانادا است که به همین مسأله اشاره کرده و به خبرگزاری فرانس پرس گفته است: «حاضر نخواهم بود، بخاطر دیدن پاپ کارم را رها کنم. از نظر من این سفر خیلی دیر انجام شد. مردم زیادی بابت اقدامات کشیشان و راهبه‌هایی که اکنون مرده‌اند، رنج کشیده‌اند.»
به گزارش سایت رادیو ملی امریکا (ان پی آر) بومیان کانادا به چیزی بیش از کلمات نیازمندند. آنها خواهان دستیابی به آرشیوهای کلیسای کاتولیک هستند تا از سرنوشت کودکانی که هرگز از این مدارس به خانه‌های خود بازنگشتند، مطلع شوند. آنان همچنین خواهان اجرای عدالت در قبال کسانی هستند که آثار بومیان را ربوده و به موزه واتیکان منتقل کرده‌اند. این در حالی است که بنا بر این گزارش کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا که از سال‌ها پیش تحقیق روی اعمال مبلغان مسیحی در کانادا را آغاز کرده است، سال 2015 از واتیکان خواسته بود، بابت جنایات کشیشان در این کشور عذرخواهی کند. 
اکنون نیز به گفته ریموند فروگنر، رئیس بایگانی این مرکز، «اگر سال گذشته بقایای اجساد کودکان بومی کشف نمی‌شد، اکنون شاهد این عذرخواهی نبودیم.»