بحران دولت‌ها در انگلستان از اتحادیه اروپا تا برگزیت

کیکاوس پورایوبی - اروپای پس از جنگ جهانی دوم برای غلبه بر نزاع‌های بین قاره‌ای و ایجاد فضایی مسالمت‌آمیز برای رسیدن به وحدت و اتحاد تصمیم گرفت تا در سال ۱۹۹۱ در شهر ماستریخت هلند قراردادی را منعقد کنند که اهداف آن بر پایه سه اصل اقتصادی، سیاسی و پولی استوار بود، این پیمان ابتدا به امضای دوازده کشور و سپس پانزده کشور رسید که اکنون دارای ۲۷ عضو می‌باشد. انگلیس از جمله کشورهایی بود که در پیوستن به آن با تعلل و درنگ بیشتری بالاخره به عضویت آن در‌آمد، در گام دوم سران اروپا که در داخل اتحادیه همان اندازه که در فکر برچیدن مرزهای داخلی بودند در خارج از اتحادیه، تحکیم مرزها را بشدت دنبال می‌کردند، بنابراین در تحکیم روابط در پیمان شنگن لوکزامبورگ توافق کردند که پستها و مرزها را حذف نمایند، افراد، کالا، خدمات و سرمایه بین مرزهای کشورهای عضو بدون محدودیتی مبادله شوند.
انگلیس و ایرلند به رغم موافقت‌های کوتاه مدت، در بلند مدت با مطرح کردن این مسئله که با بحران مهاجرت و تروریسم مواجه خواهند شد و نتایج نامطلوبی بر امنیت داخلی آنان خواهد گذاشت از پذیرش آن خودداری کردند.
در کل قضیه می‌توان نتیجه گرفت که عضویت انگیس در اتحادیه اروپا برای دولت‌های مستقر هم از حزب محافظه‌کار و هم کارگر و هم احزاب دیگر هزینه بالایی داشته است.
با توجه به نقش و اهمیتی که این کشور در عرصه جهانی داشته و دارد، سابقه شرکت در دو جنگ جهانی و پیروزی در آن، عظمت ثروت ملی و استحکام پایه پول ملی، قرار گرفتن در گروه کشورهای جی هفت، دارای قدرت نظامی و بخصوص هسته‌ای، همواره خواستار نقش محوری در جهان بوده و هست.


در سال ۲۰۱۶ زمان نخست وزیری دیوید کامرون همه‌پرسی جهت خروج از اتحادیه اروپا برگزیت صورت گرفت که اکثریت به برگزیت رای دادند، کامرون از قدرت استعفا داد و حزب محافظه‌کار، ترازمی را به نخست وزیری انتخاب کرد. نخست وزیر که سکان اختیار دولت را در این کشور در دست دارد تا زمانی در راس هرم قدرت باقی می‌ماند که حزب اکثریت را در پارلمان داشته باشد، کامرون در زمان نخست وزیری متعهد شده بود که ظرف سه ماه انگلستان را از اتحادیه خارج کند زمانی که نتوانسته بود به وعده خود جامه عمل بپوشاند مجبور به استعفا شد، این مسئله برای ترازمی محافظه‌کار نیز مشکلی دردسر‌ساز شد، دست و پنجه نرم کردن با نتایج نظرسنجی موجب تغییر نظر برخی از مردم درباره وی و شکل‌گیری اعتراضاتی در گوشه و کنار انگلستان شد البته به غیر از خروج از اتحادیه، راهی برای دولت باقی نمانده بود همچنین کشمکش‌های مدام با ترامپ که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده روابط دو کشور دوست و قدرتمند را به سردی کشانده و تنزل داد. ترازمی مهلت ۳ ماهه از پارلمان برای خروج از اتحادیه اروپا را برای اینکه پارلمان را متقاعد کند تا از اتحادیه اروپا خارج نشود درخواست کرد اما پارلمان راضی نشد و ترازمی استعفا داد، در بازه زمانی فردیکه اعتقاد عمیقی به خروج از اتحادیه داشت توانست بر رقبای اصلی فائق آید و سکان اختیار دولت را بر عهده گیرد،
بوریس جانسون سیاستمداری کارکشته و سرد و گرم روزگار دیده، روزنامه‌نگار، شهردار سابق لندن و عضو پارلمان، اما مدت صدارت وی نیز بیشتر از سه سال طول نکشید. کارشناسان پنج دلیل را علت استعفا وی می‌دانند: تورم در سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافته و نرخ فعلی به ۹/۱ درصد رسیده البته عامل اصلی را باید در حمله روسیه به اوکراین که منجر به افزایش قیمت نفت و هزینه مواد غذایی شد دانست.
پارتی گیت یا همان زیر پا گذاشتن قوانین قرنطینه در روز تولدش. جنجال پترسون نماینده حزب محافظه‌کار که مقررات لابی را رعایت نکرده و از شرکت‌ها رشوه دریافت کرده، کمیته عضویت وی را در پارلمان تعلیق کرد اما نخست وزیر به توقف تعلیق رای داد، سپس جانسون اعتراف کرد که در رسیدگی به پرونده همه چیز را خراب کرده است. ماجرای کریس پینچر، متهم به فساد اخلاقی که جانسون ایشان را به عنوان معاون ناظر به عملکرد نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس انتصاب کرد، جانسون مدعی بود که از سوابق وی مطلع نبود، بعدا معلوم شد که نادرست است و بالاخره عدم تمرکز و تفکر، در حالی که به قاطعیت و پشتوانه سیاسی روشن شهرت داشته و در سرانجام رساندن برگزیت نقش اساسی داشت در خاتمه ساختمان شماره ۱۰ داونینگ را باید به زودی به جانشین‌اش تحویل دهد.
در میان نامزدهای حزب محافظه‌کار دو نفر به عنوان نامزد نهایی برگزیده شده‌اند، لیز تراس وزیر امور خارجه سابق دولت که مواضع سرسختی در قبال روسیه و چین دارد و ریشی سوناک وزیر خزانه‌داری پیشین که در زمان اوج کرونا بخاطر حمایت بسته‌های معیشتی محبوبیت زیادی کسب کرد البته این محبوبیت در اثنای جنگ اوکراین تنزل یافت، تبدیل کردن انگلیس به یک کشور مستقل در زمینه انرژی از مواضع ایشان است. کارشناسان شانس موفقیت سوناک را بیشتر از تراس می‌دانند.