امیدوارم وارث خوبی برای نسل طلایی باشیم

مهری رنجبر/اولین تجربه بازی در لیگ ملت‌های والیبال، برایش جذاب و به یادماندنی شد؛ تجربه‌ای سخت اما شیرین که مسائل زیادی را به او یاد داد. حرف از مهدی جلوه سرعتی زن جوان تیم ملی والیبال است. او که درخشش با تیم ملی در لیگ ملت‌های2022 را نویدبخش روزهای خوب والیبال ایران می‌داند.
 در اولین حضورت برای تیم ملی در لیگ ملت‌ها بازی کردی، چطور تجربه‌ای بود؟
بازی درلیگ ملت‌ها برایم خیلی جذاب بود، اتفاقی که خیلی دوست داشتم تجربه‌اش کنم و برایش خیلی تلاش کردم. خدا کمک کرد برای تیم فیکس بازی کنم و از اعتمادی که به من شد بهره بردم. مسائل زیادی یاد گرفتم و به تجربیاتم اضافه شد و کمکم می‌کند برای پیشرفت بیشتر از آنها استفاده کنم.
بازی آخر با لهستان، تکرار بازی مقابل این تیم در دور مقدماتی بود. چه شد که نتیجه جور دیگری رقم خورد؟


همه می‌دانند لهستان علاوه‌ بر اینکه تیم خوب و پرمهره و جنگنده‌ای است، رقابت دیرینه‌ای با ایران دارد و در شرایط حساس آنها هم با احساس‌شان بازی می‌کنند. ما هم با همه وجودمان به زمین رفتیم، آنالیز دقیقی هم کردیم و آنها تغییر خاصی هم نداشتند. با اینکه خوب شروع کردیم و رفته رفته بهتر شدیم اما ست آخر چیزی که می‌خواستیم نشد و قرعه برد به نام لهستان افتاد. ان‌شاءالله این شکست مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بزرگ و ارزشمند در آینده شود.
میزبانی بد ایتالیا صدای همه را درآورد و شما هم شب اول بدون شام خوابیدید!
میزبانی ایتالیا خوب نبود و از همان شب اول مشکل داشت. ما شب اول ورود به هتل گرسنه خوابیدیم اما تمرکز بچه‌ها روی اصل مسابقه بود و به حدی این سفر 57 روزه برای ما تجربه داشت که این مسأله خیلی به چشم نیامد و ما سعی کردیم خودمان را سریع با شرایط وفق دهیم تا بهترین تمرینات را انجام دهیم. اما متأسفانه آخرین بازی ما آن طور که می‌خواستیم از آب در نیامد و مقابل لهستان به نتیجه‌ای که در انتظارش بودیم نرسیدیم. ولی همه می‌دانیم تازه این شروع راه است و حالا حالاها کار داریم.
از عملکرد خودت راضی بودی؟
از روزی که به والیبال آمده‌ام، همیشه سعی کرده‌ام با همه توانم کار کنم. البته خودم نمی‌توانم بگویم از خودم راضی بودم یا نه چرا که هر لحظه و در هرحالتی توقع بازی بهتر و بدون اشتباه را دارم. در هر حال ما روبات نیستیم و ممکن است افراد طبق احساس یا شرایط اشتباه کنند. مربی و مردم باید از عملکرد ما راضی باشند. مسأله‌ای که برای خودم ارزشمند است و شب‌ها راحت سرم را روی بالش می‌گذارم، این است که در هر بازی همه توانم را می‌گذارم و در تمرینات هم همین طور. اگر قرار باشد به خودم نمره دهم، نمره قابل قبولی می‌دهم.
ناهاری که اسفندیار پخت چطور بود؟ خاطره غذای بد هتل ارچه را شست و برد؟
ناهار امیرحسین که درجه یک بود و حرف نداشت. البته امیرحسین و آقای طلوع کیان نه یک بار که دو بار برای ما ناهار ایرانی درست کردند. آنها با پشتیبانی آقای خوش خبرکه وسایلش را تهیه کرد، غذای خیلی لذیذ و دلچسبی پختند. ما دو روز با خوردن دستپخت آنها برای یکی دو ساعت، حس کردیم در ایران هستیم.
 بعد از هفته اول که خیلی‌ها به نتایج تیم انتقاد داشتند، شرایط طوری پیش رفت که با درخشش تیم و صعود به دور نهایی حتی منتقدان هم وادار به تحسین شدند، چه اتفاقی افتاد؟
هفته اول از دید یک‌سری منتقدان و مردم عملکرد خوبی نداشتیم اما به مسائل منفی توجه نکردیم. البته شرایط کمی برای ما گیج کننده بود و خدا را شکر خودمان را پیدا کردیم و هفته به هفته پیشرفت کردیم. درادامه با هماهنگی بیشتر، متوجه هدف‌مان شدیم که نتیجه‌اش عملکرد بهتر در هفته‌های دوم و سوم بود. شاید اگر کمی بازی‌ها ادامه پیدا می‌کرد یا بعضی بازی‌های ساده‌تر هفته‌های قبل جایش با هفته بعد عوض می‌شد، نتیجه‌اش هم فرق می‌کرد. در هر حال روند رو به رشد تیم خیلی خوشحال کننده است و نوید روزهای خوب را برای والیبال ایران و بازیکنان می‌دهد.
به نظرت تو و توخته توانستید جای ستاره‌ای مثل سیدمحمد موسوی را پر کنید؟
مربیان و مردم باید بگویند ما توانسته‌ایم جای سید را در تیم پر کنیم یا نه؟ من، امیرحسین، محراب ملکی و امیررضا سرلک 4 سرعتی زن خیلی جوان هستیم اما خیلی تلاش کردیم. ما از اردوهای تیم‌های نوجوانان، جوانان، قهرمانی آسیا، AVC کاپ و... بازی کردیم و خیلی زحمت کشیدیم که حالا اینجا هستیم. شاید یک‌سری از مردم، به این قضیه توجه نکردند. محمد موسوی برای من خیلی عزیز است و خیلی از او الگو گرفته‌ام و حتی مشورت کرده‌ام و او هم کمک زیادی به من کرد. پر کردن جای ستاره‌های بزرگ راحت نیست و ما برای پر کردن جای عزیزانی مثل سید باید تجربه‌های زیادی به کوله بارمان اضافه کنیم.
 آری گراسا رئیس فدراسیون جهانی گفته بود صعود ایران با نسل جدید والیبال به دور نهایی لیگ ملت‌ها شگفتی‌سازی بود، موافق این اظهارنظر هستی؟
نه تنها برای او که برای خیلی از کارشناسان والیبال ایران و دنیا صعود ایران به دور نهایی با ترکیب بازیکنان جوان اتفاق شگفت انگیزی بود. اما برای من این مسأله خیلی دور از انتظار نبود چرا که همیشه کار و تلاش گروهی، نتیجه خیلی خوبی دارد. خدا را شکر می‌کنم عضو چنین تیمی هستم و بزرگترهای تیم بویژه وادی و عبادی‌پور تیم را درون زمین مدیریت کردند. وقتی انسان به خودباوری برسد، کارهای خیلی بزرگ انجام می‌دهد.
موسوی در مصاحبه‌ای قبل از بازی دوم با لهستان گفت که نسل فعلی بهتر از نسل ماست، این حرف او را تأیید می‌کنی؟
این حرف سید خیلی به ما انگیزه می‌دهد. وقتی ستاره‌های بزرگ والیبال که زمانی آرزوی دیدن آنها را داشتیم، تیم را تحسین می‌کنند، یا ما را با تیم ملی زمان خودشان مقایسه می‌کنند، حس غرور به ما دست می‌دهد. البته خیلی اهمیت ندارد کدام تیم بهتر است، بلکه مهم ادامه دار بودن مسیر تیم ملی والیبال و بهتر شدن روز به روز شرایط است. آن نسل در آن زمان با شرایط و موقعیت خاص تا مرحله‌ای از مسیر آمد و حالا تیم را به ما سپرده‌اند که امیدوارم وارثان خوبی برای آنها و نسل طلایی باشیم.
 به نظرت تیم برای مسابقات قهرمانی جهان نتایج بهتری می‌گیرد؟
هدف ما برای قهرمانی جهان تلاش برای شروع باقدرت بازی‌ها و اجرای برنامه‌های سرمربی است تا با نمایشی عالی، بهترین نتیجه را رقم بزنیم.
حمایت آقای داورزنی با حضور کنار تیم از هفته دوم چقدر روی نتایج تأثیرگذار بود؟
درست است که تیم جوان بود و برای تجربه اندوزی در لیگ ملت‌ها حاضر شد ولی بالاخره بازی در آن سطح حساسیت‌های خاصی دارد. وقتی آقای داورزنی کنار تیم آمد خیال ما راحت شد، نفر اول والیبال با حرف‌هایش به ما اطمینان خاطر داد و تأکید داشت راحت بازی کنید و از بازی لذت ببرید. هرچند ما قبلاً این حرف‌ها را از دور می‌شنیدیم اما شنیدن آن از زبان رئیس فدراسیون قوت قلب بود و ما تنها به فکر بازی خودمان بودیم و حضور او در سالن برای ما دلگرمی خوبی بود، البته برای خودم پیگیری وضعیت تیم توسط رئیس فدراسیون از نزدیک جالب بود. خدا را شکر بهترین اتفاقات افتاد.
چند روز پیش عبادی‌پور در صفحه شخصی‌اش نوشت که به بازیکنان تیم ملی افتخار می‌کند. نظرت درباره پست حمایتی کاپیتان تیم چیست؟
 من با آقا میلاد رفاقت خیلی صمیمانه‌ای دارم، او مثل برادر بزرگترم است و خیلی وقت‌ها با او درددل می‌کنم و از تجربیاتش چه در زندگی شخصی و چه والیبال حرفه‌ای بهره می‌برم. او نکاتی را گوشزد می‌کند که با تمام وجودم حس خوبی به آن دارم. خیلی خوشحالم میلاد کاپیتان ماست. میلاد تکیه گاه امنی برایم است و وقتی در زمین هست خیالم راحت است و با آرامش و آسوده خاطر بازی می‌کنم. امیدوارم نکته‌های زیادی از او یاد بگیرم و خودم را در تیم حفظ کنم تا هم پیشرفت کنم و هم افتخارات زیادی برای کشورم رقم بزنم.