ادامه قتل‌های زنجیره‌ای در خیابان ولیعصر

«آرمان امروز» از پرونده‌اي ديگر در قطع مجدد و غير قانوني درختان تهران گزارش مي‌دهد؛ ورود دادستاني به ماجرا
حميد رضا خالدي
طي چند وقت گذشته انتشار کليپي در فضاي مجازي که نشان مي‌دهد در محله محموديه در خيابان وليعصر (عج) تعدادي از درختان چنار در مقابل يک ملک نوساز خشک شده و بخش‌هايي از آنها قطع شده‌اند باعث شد تا پرونده قطع درختان طولاني‌ترين خيابان خاورميانه دوباره وبه شکلي ديگر باز شود. اما قطع درختان در سال‌هاي گذشته بارها سوژه رسانه‌هاي مختلف بوده است. به عنوان مثال، در سال 1394  انتشار تصاوير ديگري از قطع چند درخت‌، آن‌هم توسط خود شهرداري و به صورت شبانه به چالشي جدي براي شهرداري بدل شد. آن زمان ولي عکس‌العمل مسئولان مرتبط در شهرداري و شوراي شهر چيز ديگري بود؛ تکذيب و بي اطلاعي!. همان زمان مديرعامل وقت سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهر تهران در اين خصوص، گفت: «چنين موردي وجود ندارد و قطع درختان در اين محدوده را تکذيب مي‌کنم.» علي‌محمد مختاري با بيان اينکه حتي اجازه نمي‌دهيم درخت خشکي هم قطع شود، تصريح کرد: «با افرادي که موجب قطع حتي درخت خشک شوند برخورد جدي صورت مي گيرد و هيچ فردي اجازه ندارد بدون مجوز درختي را قطع کند.» در سال 99 نيز تصاوير ديگري در فضاي مجازي با همان مضمون (قطع درختان اين خيابان در فضاي مجازي منتشر شد) که دوباره مديرعامل سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهر تهران را وادار به واکنش کرد. مختاري، مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران درباره جزئيات اين اتفاق گفت: «تصاويري که از درختان در خيابان ولي‌عصر، در محدوده پارک ملت منتشر شده است، درختاني بودند که خشک شده بودند و امکان سقوط و آسيب به شهروندان وجود داشت با اين حال اين درختان قطع نشدند بلکه با مجوز از کميسيون ماده هفت در منطقه 3 سربرداري شده. بايد چهار تا پنج ماه صبر کرد تا مشخص شود آيا اين درختان دوباره سبز مي‌شوند يا خير.»
سريال قطع درختان ادامه دارد
حالا که بحث ثبت جهاني طولاني‌ترين خيابان خاورميانه مطرح است و يکي از زيبايي‌ها و جذابيت‌هاي اين خيابان‌ 18 کيلومتري درختان سر به آسمان کشيده است، شهرداري و شوراي شهر در مورد قطع درختان با آزموني جدي به چالش کشيده شدند. طي چند روز گذشته خشک شدن همزمان تعدادي اصله درخت در خيابان وليعصر، واکنش‌هاي بسياري به‌همراه داشت، آن‌هم براي فروش يک ملک نوساز خصوصي.  ناصر اماني، عضو شوراي شهر تهران در اين خصوص گفت: «در مورد خشکاندن درختان چنار توسط يک ملک نوساز در خيابان وليعصر تقاطع محموديه بايد بگويم که براساس گزارشي که از شهرداري منطقه دريافت کرديم تعداد 10 اصله درخت در سال‌هاي گذشته و در حين عمليات ساختماني خشک شده است. در همين خصوص ضمن بررسي کارشناسي توسط کارشناس رسمي دادگستري و پيگيري اداره کل حقوقي منطقه يک، موضوع در کميسيون ماده 7 منطقه نيز در حال بررسي است.»
مهدي پيرهادي، رئيس کميسيون سلامت محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران نيز معتقد است که «توجه به قدمت و شرايط خاص خيابان وليعصر که يکي از طولاني‌ترين و قديمي‌ترين خيابانهاي خاورميانه است و داراي جاذبه‌هاي طبيعي و بصري خاصي است بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد. شهرداري تهران بايد تمامي تلاش خود را نسبت به حفظ اين خيابان و نسبت به اقدامات قانوني و بررسي توسط موسسات ذي صلاح و پيداکردن دليل علت خشک شدن درختان به‌کار گيرد. البته سازمان بوستان‌ها، موضوع را پيگيري کرده است و اقدامات حقوقي و قانوني را در دست اقدام دارد.» اين عضو شوراي شهر تهران از شهرداري‌ تهران خواست تا در اين خصوص گزارش ارائه کند و موضوع را از طريق مرجع قضايي پيگيري و جرائم لازم در ماده 7 اجرا شود.
ورود نهادهاي قضائي به ماجراي قطع درختان
در اين شرايط مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران در حاشيه جلسه شوراي شهر اين هفته تهران در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در خصوص قطع درختان وليعصر گفت: «همانطور که در روزهاي گذشته اين موضوع در فضاي مجازي و رسانه ها مطرح شد، حساسيت زيادي را ايجاد و شهرداري نيز به اين موضوع ورود پيدا کرد. نامه‌اي به شهرداري منطقه يک ارسال کرده ايم که سريعا اقدامات لازم براي جلوگيري از ساخت وساز در اين محل توسط مالک انجام شود.» وي با بيان اينکه در اين نامه تاکيد شده که هرگونه فعاليت ساختماني در اين محدوده ممنوع باشد، گفت: همچنين اين پرونده به کميسيون ماده 7 ارسال شد و روز گذشته جلسه اي برگزار و قرار شد اعمال ماده 4 صورت بگيرد.  مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران با بيان اينکه مالک عمدا درختان خيابان ولي‌عصررا در مقابل ساختمان خود خشکانده است، اظهار داشت: اين مسئله جرم محسوب مي‌شود. مختاري با بيان آن اينکه اين درختان داراي محيط بن بالا بين 120 تا 150 بوده اند، گفت: شهرداري تهران به هيچ عنوان از قطع درختان و خشکاندن آنها کوتاه نخواهد آمد و با عوامل آن برخورد خواهد کرد. به گفته وي،  پرونده اين اتفاق در دادستاني شعبه37 همچنان مفتوح است و مالک مکلف شده 12 اصله درخت را درهمان موقعيت و با همان محيط بن بالا بکارد و شهرداري و سازمان بوستانها  نيز بر کاشت نظارت خواهند داشت. همچنين دادستان تهران با اعلام تشکيل پرونده قضائي براي بررسي علت خشک شدن درختان خيابان وليعصر گفت که با عوامل و مرتکبان اين موضوع برخورد قانوني و قاطع خواهد شد. علي صالحي در اين باره اظهار کرد: در پي دريافت گزارشهايي مبني بر خشک شدن و قطع درختان خيابان وليعصر (عج) و به منظور حفظ و صيانت از منابع طبيعي، در اين رابطه پرونده‌ قضايي در دادسراي ناحيه يک تهران تشکيل شد.
حالا بايد منتظر ماند و ديد که پرونده اينبار قطع درختان خيابان وليعصر به کجا خواهد انجاميد؟ آيا واقعا با مالک متخلفي که عامل بروز اين حادثه بوده برخورد خواهد شد يا مانند موارد گذشته اين پرونده همچنان بدون نتيجه، بسته خواهد شد؟
مرگ 52 هزار اصله درخت انگار قرار نيست قصه پر غصه
قطع درختان طولاني ترين خيابان خاورميانه به اين زودي‌ها تمام شود. قصه‌اي که آغاز آن شايد به سال 1318 يعني وقتي که 60 هزار اصله درخت‌، خيابان وليعصر را به بلندترين خيابان مشجر تهران و بلند‌ترين خيابان خاورميانه تبديل کرده بود تا همين امروز که  فقط چيزي نزديک به 8 هزار اصله بيشتر از چنارهاي قديمي خيابان وليعصر باقي نمانده است. درختاني که سناريوري قطع شدن و يا خشک شدنشان بارها بازنويسي و تکرار شده است. شايد جنجالي ترين بخش اين سناريو، جنجالي باشد که سر قطع چند اصله درخت چنار در سال 1395 به پا شد و در نهايت براي اولين بار منجر به برکناري سه مدير شهرداري شد. آن زمان وقتي که چند اصله درخت کهنسال چهار راه وليعصر، رو به ‌روي تئاتر شهر به بهانه خشک شدن، بي‌رحمانه قطع شدند سروصداي شورايي‌ها بويژه دو عضو مدافع محيط زيست شهر يعني «محمد حقاني» و «رحمت‌الله حافظي» نيز به هوا بلند شد، حتي حقاني اعلام کرد که درختان زنده زنده قطع شدند و مي‌شد برايشان کاري انجام داد، اما با کاشت چند اصله درخت جوان چنار، حتي انتقادات به عبور «خط مترو» از زير خيابان وليعصر و پياده‌سازي خيابان و جدول‌هاي بتني هم نتوانست نظر مسئولان شهرداري را براي جلب مقصران اصلي تغيير دهد! پرونده خشک شدن درختان بدون معرفي متخلف يا متخلفان، بسته ماند تا اين سريال دنباله‌ دار هيچ‌ گاه به پايان خوشش نزديک نشود!