شور محرم در افغانستان شیعیان برای امام حسین(ع) سنگ تمام گذاشتند

همزمان با آغاز ماه محرم، شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع) در افغانستان نیز با وجود تمامی نگرانی‌های امنیتی برای عزاداری سیدالشهدا و یاران باوفایش به میدان آمده‌اند. رسانه‌های افغان نیز از حضور پرشور مردم در عزاداری اولین روز ماه محرم در سراسر این کشور خبر می‌دهند.
خبرگزاری صدای افغان (آوا) در همین زمینه نوشته: «همزمان با فرارسیدن محرم و ایام عزاداری‌ حسینی(ع)، شهر مزار شریف؛ مرکز ولایت بلخ سیاه پوش و چهره محرمی به خود گرفته است. مراسم در اکثر بخش‌های شهر مزار شریف از جمعه شب آغاز شده است. در بلخ به گفته علما و مسئولان هیئت‌های عزاداری در اولین جلسات عزاداری حضور مردم در محرم امسال مانند سال‌های گذشته و حتی پرشورتر از سال‌های قبل بوده است.»
«سید صالح صدر» از علمای دین در بلخ در گفت وگو با خبرگزاری صدای افغان گفته: «فضای شهر مزار شریف کاملا حسینی(ع) شده است، مردم در کوچه‌ها و پس کوچه‌ها پرچم‌های «یا حسین(ع)» برپا کردند و آمادگی‌های لازم محرم برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر عزاداری‌ها درنظر گرفته شده است.» به گفته این عالم دینی، مردم خودشان بیشتر در تلاش برای حفظ امنیت مراسم عزاداری هستند؛ اما در کنار مردم نیروهای امنیتی نیز حضور دارند. بر اساس این گزارش شماری از مسئولان هیئت‌های عزاداری حسینی(ع) در مزار شریف گفتند شب شنبه شب همزمان با آغاز اولین مراسم محرم، شاهد حضور گسترده مردم از جمله جوانان بوده‌اند که مانند سال‌های قبل و حتی با شکوه‌تر ازسال‌های گذشته در مراسم حضور یافتند.
بر اساس این گزارش، شهروندان مظلوم مزار شریف پرچم‌های «لبیک یا حسین(ع)» و پارچه‌های سیاه عزاداری را بر فراز خانه‌ها، دکان‌ها، وسایط نقلیه و مساجدشان نصب کرده‌اند و فضای شهر مزار شریف کاملا آکنده از عطر محرم شده است.دکان‌های فروش سربند، شال و پرچم محرمی در مزار شریف دیروز شاهد حضور بی‌سابقه مردم است و همچنین صدای نوحه از هر سوی شهر شنیده می‌شود.
در کنار بلخ، ولایات سرپل، جوزجان، فاریاب و سمنگان در شمال، قندوز و بدخشان در شمال شرق نیز دیروز شاهد برپایی مراسم عزاداری بودند.«سید عبدالواحد حسینی» یکی از علمای دین در قندوز  می‌گوید: «مردم شهر قندوز آمادگی  برگزاری مراسم محرم حسینی(ع) را دارند و قرار است برنامه‌های عزاداری با تمامی تدابیر لازم برگزار شود.... علاوه‌بر برنامه‌های عزاداری عمومی در مساجد، چندین مراسم ویژه زنان نیز در شهر قندوز برپا می‌شود و زنان این ولایت گرد هم می‌آیند و به یاد امام حسین(ع) و یاران آن حضرت عزاداری می‌کنند. «سید محمد باقر‌هاشمی» کارشناس مسائل دینی در بغلان نیز  گفته: «تمامی تکایا و حسینیه‌های شهر پلخمری مراسم عزاداری شان را آغاز می‌کنند و نیروهای مردمی و دولت موقت طالبان امنیت عزاداران را تامین می‌کنند... مردم بدون هیچ نگرانی و تشویش امنیتی به سمت مراسم عزاداری خواهند رفت و تلاش‌های علما و هیئت‌ها برای برگزاری هرچه بهتر ایام محرم جریان دارد.» بر اساس این گزارش چهارشنبه هفته گذشته علمای ۹ ولایت شمال کشور طی گردهمایی مشورتی در مسجد سلطانیه شهر مزار شریف از برگزاری با شکوه دهه محرم و عاشورای حسینی خبر داده بودند.
سایر اخبار این روزنامه