بهای مزدوری و جاسوسی

حمیدرضا اسماعیلی
پژوهشگر و مورخ

سازمان سیاسی بهائیت، تشکیلاتی است که از ابتدای قرن بیستم در ایالات متحده امریکا شکل گرفت. به تعبیر دیگر، «بهائیت» یک جریان باقیمانده از«بابیت» بود که عمدتاً در سرزمین‌های عثمانی و تا زمان فروپاشی امپراطوری آن، حضور داشته و از ابتدای قرن بیستم در ایالات متحده امریکا بویژه ایالت شیکاگو با سازماندهی جدیدی، خود را باز آفرینی کرد. در این دوره، ارتباط بهائیت با عناصر امریکایی و یهودی به طور مستمر شکل گرفت و با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان دریافت که این سازمان بیش از نیم قرن قبل از تأسیس اسرائیل به وجود آمده بود. ارتباط رهبران بهائی با جریان شبکه یهود و صهیونیست‌ها تا سال‌ها بعد ادامه یافت و در طول جنگ جهانی اول و تحولات بعدی آن و در سایر رویدادهای تاریخی عرصه بین‌الملل، قویتر هم شد. بهائیان به عنوان جریانی که از ابتدا با شبکه یهود و صهیونیست‌ها در ارتباط بودند، از این پیوند ذینفع شده و در منطقه شامات و فلسطین نیز فعالیت خود را ادامه دادند. در همین دوران بخشی از یهودیان ایران هم به بهائیت پیوستند. اما آنچنان که در تغییر ادیان یهودی هم سراغ داریم، این نوع گرویدن، تنها «تغییر عقیده صوری» و «دیگرفریب» بود. همچون بسیاری از یهودیانی که ادعا می‌کردند مسلمان شده‌اند در حالی که پنهانی به عبادت‌های خود می‌پرداختند؛ بنابراین، ادعای بهائی شدن این جریان یهودی هم ادعای درستی نبوده و بیشتر افرادی که ادعای گرویدن به بهائیت را کرده‌اند، رهبری این تشکیلات را به دست گرفتند. تا پیش از اینکه بهائیت وارد ارتباط با عناصر امریکایی شود، جریان غیرسازمان یافته و تشکیلات فرقه‌ای غیرمنسجمی بود که تنها حول رهبری حسینعلی نوری معروف به «بهاءالله» جمع می‌شدند. اما از سال 1892 که بهائیت تلاش کرد با کانون‌های قدرت امریکایی ارتباط بگیرد و افرادی را به آنجا اعزام کرد، ارتباط بهائی‌ها با کانون‌های قدرت در امریکا برقرار و دوره اصلی زندگی بهائیتی که ما شاهد آن هستیم، آغاز شد.


دلایل سرمایه‌گذاری شبکه یهود برای بهائیت
تا پیش از این دوره، بهائیت یک جریان بسیار معدود و کوچک و حتی می‌توان گفت، خانوادگی بود. ولی پس از آن به‌طور سیستماتیک شروع به فعالیت کرد و یک سازمان سیاسی را با نقش‌آفرینی شبکه یهود به وجود آورد. هدف اصلی جریان غرب از این تلاش‌ها، تغییر عقیده دستگاه فکری و نظام باورهای اکثریت مردم ایران بود. زمانی هیأت‌های تبشیری و میسیونرها به ایران و کشورهای اسلامی آمده بودند که فعالیت شان با موفقیتی همراه نشد. بعد از عدم موفقیت این هیأت‌ها، سیاست‌های دیگری برای نفوذ در باورها شکل گرفت و آن تقویت جریان بابیت و بهائیت بود. در حقیقت این یهودی‌ها بودند که برای اینکه بتوانند جریانی را علیه جریان اسلامی و شیعی علم کنند، سیاست تقویت بهائیت را در پیش گرفتند. برای رسیدن به این منظور عده‌ای یهودی خود را بهائی معرفی کردند. خیلی از افراد سرشناس مانند یارشاطر و امانت که در حوزه‌های فرهنگی و مدیریتی و دانشگاهی هم کار می‌کردند از تباری یهودی برخوردار بودند.
انگیزه‌های تبلیغی جریان بهائی
بهائی‌ها انگیزه‌های فراوانی برای «تبلیغ» دارند، در حالی که این انگیزه در کمتر فرقه‌ای وجود دارد. آنها معتقدند که هر چقدر روی این تشکیلات هزینه شود، تغییر بافت اجتماعی و فرهنگی ایران - به گمان یهودیان- زودتر انجام می‌شود. بنابراین یکی از مهمترین ابزارهای اعمال قدرت شبکه یهود در ایران بواسطه بهائی‌ها انجام می‌شد. بعد از تأسیس دولت اسرائیل، سازمان امنی برای تربیت نیروهایی که مورد اعتماد سرویس‌های جاسوسی و سازمان‌های اطلاعاتی هستند، تشکیل شد. اگر قرار باشد که یک سازمان اطلاعاتی، شبکه‌ای را در کشور دیگری ایجاد و گروهی از مأموران و جاسوسان خود را شناسایی و استخدام کند باید به بخشی از آنان اعتماد داشته و با آنان به فهم و زبان مشترکی برسد تا بتواند از آن افراد بخوبی استفاده کند، آنان در اینجا به دنبال کسی که بهترین مشابهت را باآنان داشته باشد می‌گردند. یکی از این مشابهت‌ها، در حوزه عقیدتی و سبک زندگی است. بهائی‌ها به دنبال آن بودند که در تمام کشورهای دنیا نفوذ کنند ولو اینکه تعدادشان به 5 نفر هم نرسد. آنها در بیلان کاری خود ادعا دارند که پس از مسیحیت دومین دین گسترده جهان هستند که توانسته‌اند در تعداد زیادی از کشورها افرادی هرچند معدود، با فرقه بهائی داشته باشند. این تشکیلات آمده تا در نقاط مختلف جهان به صورت روشمند و سیستماتیک یک‌سری از اعضای خود را با عنوان معتقدان بهائی به وسعت 5 قاره توزیع کند و از آنان به‌عنوان جاسوس استفاده کند. این افراد متناسب با اینکه در چه کشوری زندگی می‌کنند کاردکردهایشان هم فرق دارد. در اتحاد جماهیر شوروی سابق، بهائیان وظایفی مانند جاسوسی را برعهده داشتند. در دوره جنگ اعراب با اسرائیل، جمال عبدالناصر در سخنرانی‌های خود در مصر تأکید می‌کند که تشکیلات بهائی‌ وظیفه جاسوسی برای اسرائیل را برعهده دارند. در آلمان نازی و ژاپن زمان جنگ جهانی اول و دوم هم بهائی‌های مقیم، چنین وظیفه‌ای را برعهده داشتند.
دروغی به نام تشکیلات عقیدتی
تشکیلات بهائیت به مثابه سازمان امن سرویس‌های جاسوسی غرب بویژه اسرائیل و امریکا کار می‌کند. این تشکیلات با پرورش منابع انسانی و تربیت آنها در آن جوامع، از بسیاری هزینه‌های سازمان جاسوسی می‌کاهد.
تشکیلات بهائیت در ایران، نمی‌تواند بگوید که من یک تشکیلات عقیدتی هستم. این سازمان سیاسی از دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های خود را برای کسب قدرت برداشته و در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، نظامی و اطلاعاتی به صورت هدفمند فعالیت کرده است. در سال 1362 همان‌طور که فعالیت یکسری از احزاب و تشکیلات، غیرقانونی اعلام شد، این حکم به بهائی‌ها هم ابلاغ شد. رهبری این تشکیلات که در اسرائیل حضور داشت اعلام کرد که ما همیشه مطیع دولت‌ها هستیم ولی به صراحت و آشکارا اعلام می‌کند که در مورد جمهوری اسلامی این کار را نخواهد کرد و هر طور که خود صلاح بداند رفتار می‌کند. آنان نه ذیل قوانین جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند و نه به قانون احترام می‌گذارند. آنها می‌خواهند در پوشش عقیده مذهبی و دینی، فعالیت‌های سیاسی خود را جلو ببرند. سازمان سیاسی بهائیت طبق تجربیات تاریخی، یک سازمان سیاسی است که برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کند. پوشش مذهب را انتخاب کرده و سعی دارد از این طریق اهداف خود را پیگیری کند. این رفتار بهائیان را هیچ حکومتی تحمل نخواهد کرد. آنها در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب با فراز و نشیب به فعالیت‌های خود ادامه دادند و هر چند باری که با آنها مقابله شده، به سوی توقف نرفته و نتیجه‌ای جز کم شدن سرعتشان نداشته است.

​​​​​​​گروه سیاسی/ روز گذشته سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات، اعضای هسته‌ مرکزی حزب جاسوس بهائیت را بازداشت کردند. وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) شماری از اعضای هسته‌ مرکزی حزب جاسوس بهائیت را بازداشت کردند. متهمین بازداشت شده مستقیماً با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل مستقر در فلسطین اشغالی در ارتباط تشکیلاتی بودند. یافته‌های مستند اطلاعاتی حکایت دارند که کانون پیش‌گفته، سال گذشته راهبرد احیای تشکیلات فرقه ضاله بهائیت در ایران را تحت عنوان «خط تبلیغ تهاجمی» و مأموریت ویژه جمع‌آوری هدفمند اطلاعاتی به شبکه بازداشت شده ابلاغ نموده بود.
ارتباط هسته مرکزی با سرزمین‌های اشغالی
در ادامه این اطلاعیه تأکید شده است:‌ همچنین مأموریت‌های تبلیغ گسترده آموزه‌های استعمار ساخته بهائیت و نفوذ در محیط‌های آموزشی در سطوح مختلف و به‌طور خاص مهدکودک‌های سراسر کشور را محول کرده بودند. علاوه بر آن اعضای هسته بازداشت شده، ملاقات‌های متعددی با کادر مرکزیت حزب صهیونیستی در خارج از کشور داشته و گزارش عملکرد نوبه‌ای پیرامون مأموریت‌های پیش‌گفته بویژه ترویج سازمان‌یافته بی‌حجابی در ایران را به مرکز توطئه مستقر در فلسطین اشغالی ارائه می‌داد. وزارت اطلاعات همچنین اعلام کرد که فارغ از سناریوهای تبلیغاتی و جنگ روانی بلندگوهای غربی صهیونیستی، با عزم و اراده جدی به وظیفه خود در قبال عوامل جاسوسی و هجمه به دین و فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی کشور و مزدوران رژیم اشغالگر قدس عمل کرده و خواهد کرد.
عصبانیت رسانه‌های بیگانه
نکته جالب آنکه پیش از اعلام خبر دستگیری هسته مرکزی جاسوسان بهائی، برخی رسانه‌های فارسی زبان بیگانه همراه با پروپاگاندای ضدایرانی خبر از این اقدام در کشور را منتشر کردند. «صدای امریکا» این خبر را به نقل از منابع آگاه خود منتشر کرد و پس از آن رسانه‌های وابسته به انگلیس، رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی به این خبر پرداختند. علت این عصبانیت نیز قابل تحلیل است. دستگیری اعضای هسته‌ مرکزی جاسوسان بهائیت توسط وزارت اطلاعات را می‌توان ضربه‌ای اساسی به تشکیلات بهائیت مرتبط با صهیونیست‌ها در ایران معرفی کرد؛ این اتفاق در کنار دستگیری شبکه‌‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی که هفته گذشته رقم خورد را می‌توان از بزرگ‌ترین ضربات امنیتی به شبکه مورد حمایت رژیم صهیونیستی دانست.
بهائیت در خدمت استعمار و استبداد
بهائیــــت به عــــــنوان مذهبــــــی دست ساخته استعمار از ابتدای شکل‌گیری تلاش داشته تا با انحراف در اعتقادات دینی مردم آنها را به سمت مذهبی جعلی سوق دهد و سپس مردم را به بی‌دینی و کنار گذاشتن اعتقادات دینی بکشاند. این فرقه از ابتدا با مخالفت علما و مردم روبه‌رو شد. امیرکبیر به عنوان حاکمی اصلاح‌گر در تاریخ ایرانیان یکی از افرادی بود که با برچیدن تفکر استعماری بابیت نقشی مهم در مقابل طراحی استعماری دستگاه سلطنتی انگلیس بازی کرد. هر چند این اقدام وی در کنار سایر تلاش‌های او در راه مبارزه با استعمار برای صدراعظم گران تمام شد و زمینه‌ساز عزل و قتل او را فراهم کرد. پس از اعدام«علی محمد باب»، فرقه بهائیت با انشعاب از بابیت اعلام موجودیت کرد. در دوران رژیم پهلوی بهائیت جایگاه مهمی برای خود به دست آورد. از دهه 1330 بود که نفوذ بهائیان در ساختار حاکمیت منجر به آن گشت که آنها حتی در تهران معبدی برای خود بنا کرده و برای اعتقادات مجعول خود به تبلیغ بپردازند. دوره سیزده ساله نخست‌وزیری هویدا که خود نیز بهایی بود اوج نفوذ بهائیت در دوره پهلوی دوم به شمار می‌رود.
خدمات متقابل بهائیت و صهیونیست‌ها
بیانیه وزارت اطلاعات خبر داده است که متهمین بازداشت شده مستقیماً با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل مستقر در سرزمین‌های اشغالی در ارتباط تشکیلاتی بوده‌اند؛ نکته جالب آنکه بهائیان از زمانی که تلاش‌ها برای یهودی کردن سرزمین‌های فلسطینی آغاز شد، حسن روابط را با صهیونیست‌ها برقرار کرده بودند. «شوقی افندی» که رهبری بهائیان را در سال‌های 1921 تا 1957 برعهده داشت و اتفاقاً تحصیلکرده انگلیس بود در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل متحد در خصوص مسأله فلسطین نه تنها از حقوق مسلمانان دفاع نکرد که حتی علایق بهائیان را در کنار یهودیان به سرزمین مقدس ریشه‌دارتر از مسلمانان معرفی کرد. در سایه خدمات متقابل بهائیت و صهیونیسم بود که بزرگ‌ترین معبد پیروان این مذهب جعلی با حمایت رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی ساخته شد. اکنون بیت‌العدل به عنوان مقر اصلی تشکیلات بهائیت در حیفا محل اصلی تجویز راهبردها و تاکتیک‌های بهائیان شناخته می‌شود.
خوش خدمتی به صهیونیسم
هدف بهائیان استقرار «حکومت اقدس بهائیت» است و این مسأله از براندازی و مبارزه با جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. نقشه بیست ساله تشکیلات بهائیت که از سال 2000 آغاز شده بود در سال 2021 به پایان رسید و نقشه بیست ساله دوم اکنون در دستور کار این فرقه قرار دارد. به گفته کارشناسان این نقشه تلاش دارد با عضوگیری افراد در پوشش مؤسسات خدماتی و اقدامات ضدامنیت ملی اهداف خود را علیه مردم و حاکمیت پیش ببرد. به نظر می‌رسد بیانیه وزارت اطلاعات نیز به نقشه بیست ساله جدید این تشکیلات اشاره دارد، جایی که می‌گوید: «یافته‌های مستند اطلاعاتی حکایت دارند که کانون پیش‌گفته، سال گذشته راهبرد احیای تشکیلات فرقه ضاله بهائیت در ایران را تحت عنوان «خط تبلیغ تهاجمی» و مأموریت ویژه جمع‌آوری هدفمند اطلاعاتی به شبکه بازداشت شده ابلاغ نموده بود.»
سابقه در جنگ فرهنگی
ترویج سازمان‌یافته بی‌حجابی در ایران و گزارش اقدامات انجام شده به صهیونیست‌ها از جمله مواردی است که هسته دستگیر شده شبکه بهائیت انجام می‌دادند. این مسأله البته سابقه تاریخی نیز دارد و تنها مربوط به دوران کنونی نیست. بهائیان اولین گروهی بوده‌اند که رسماً به مبارزه علنی با حجاب پرداخته‌اند و با وارد کردن زنان بی‌حجاب در بین مردان تغییر فرهنگ بر اساس تعالیم بهائیت را اعلام کرده بودند. این مسأله حتی در سخنرانی امام خمینی(ره) در عاشورای سال 1342 مطرح شده و نسبت به نفوذ آرای منحرف فرقه بهائیت در قوانین کشور و قانون‌گذاران، خطاب به محمدرضا پهلوی هشدار داده شده بود.
نفوذ در محیط‌های آموزشی
مأموریت تبلیغی تهاجمی شبکه بهائیان البته به مسأله حجاب محدود نمی‌شود. بهائیان با سوءاستفاده از سازمان‌های مردم نهاد، تیم‌های ورزشی، محیط کاری، فعالیت اجتماعی و بخصوص فعالیت‌های آموزشی بشدت خط تبلیغی خود را پیگیری می‌کنند. در پیام بیت‌العدل در سال 2006 به تبلیغ مداوم بشدت تأکید شده و آمده است: «...اگر در تبلیغ سستی کنید رگ حیات تشکیلات قطع می‌شود در هر صورت باید تبلیغ کرد ولی با سیاست، اگر تبلیغ آشکار ممکن نشد در پنهان به جذب بپردازید...» 
بهائیت حتی در سال‌های اخیر توانسته طی یک روند خزنده با به کارگیری مهدکودک‌ها در بسیاری از مناطق کشور از قلب تهران تا روستاهای دورافتاده نفوذ کند و برای کارسازی و ایجاد انحرافات فکری و اعتقادی تلاش نماید. نفوذ بهائیان در سیستم آموزشی مهد کودک های ایرانی را به راحتی با جست‌و‌جویی ساده در اخبار چند سال گذشته می‌توان دید. هرچند اقدام اخیر دستگاه اطلاعاتی کشور را می‌توان به عنوان ضربه‌ای جدی به اقدام تشکیلاتی بهائیان در کشور دانست.

​​​​​​​