پلوسی شاید شبانه به تایوان برود

در شرایطی که گفته می‌شد پس از هشدار‌های چین، رئیس مجلس نمایندگان امریکا از سفر به تایوان منصرف شده، منابع آگاه اعلام کردند که این سفر در هر صورت انجام خواهد شد، اما تاریخ‌های متعددی برای آن اعلام شده و این گمانه‌زنی وجود دارد که پلوسی مخفیانه و بدون اطلاع قبلی و برای مدت کوتاه به تایوان سفر کند و خبر آن پس از ترک این منطقه علنی شود تا از تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن جلوگیری کند. ناو‌های امریکایی هم تدابیر امنیتی را در حمایت از پلوسی افزایش داده‌اند. به گزارش «جوان»، تنش‌ها بین چین و امریکا برسر سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان تشدید شده است و با وجود هشدار‌های مقامات چینی، امریکایی‌ها حاضر نیستند از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. روز یک شنبه مقامات امریکایی اعلام کردند که برای جلوگیری از هرگونه تنش با چین، پلوسی سفر به تایوان را از دستور کار خود خارج کرده است، اما دیروز منابع آگاه گفتند که این سفر لغو نشده و پلوسی قصد دارد از این جزیره دیدار کند، ولی ابهاماتی در خصوص زمان دقیق این سفر وجود دارد. یک رسانه تایوانی روز دو شنبه اعلام کرد که پلوسی قرار است از طریق فرودگاه بین‌المللی کلارک فیلیپین روز پنج شنبه به تایوان سفر کند. همزمان، خبرگزاری کیودو ژاپن هم نوشت که احتمالاً پلوسی سه شنبه شب به تایوان می‌رود. مقام تایوانی هم به شبکه سی‌ان‌ان گفت که انتظار می‌رود پلوسی یک شب در تایوان بماند، ولی مشخص نیست که هواپیمای او دقیقاً چه زمانی در تایوان فرود خواهد آمد. باتوجه به اینکه چند تاریخ جداگانه برای سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان ذکر شده است، این فرضیه تقویت می‌شود که احتمالاً او مخفیانه و به دور از چشم چینی ها، آن‌هم به مدت کوتاهی به تایوان سفر کند و پس از آن خبر آن علنی شود. کاری که باعث می‌شود چینی‌ها اقدامی علیه هواپیمای حامل پلوسی انجام ندهند. مقامات امریکایی می‌گویند که چین ممکن است درباره اهمیت این سفر دچار سوءتفاهم شود و از آنجا که پلوسی و بایدن هر دو دموکرات هستند، سفر پلوسی را با یک سفر رسمی دولتی اشتباه بگیرد.
چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی مخالف است. از نظر پکن این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند. با این حال، تحرکات امریکا در تایوان که با هدف تحریک چین انجام می‌شود پس از شروع جنگ در اوکراین بیش از پیش افزایش یافته است و حتی قرارداد‌هایی را برای فروش تسلیحات پیشرفته با مقامات تایوانی امضا کرده است؛ اقدامی که خشم چینی‌ها را برانگیخته است.
ایجاد منطقه حائل امنیتی
با قطعی شدن سفر پلوسی به تایوان، واشنگتن تدابیر امنیتی را برای حمایت از این مقام امریکایی افزایش داده است. در این ارتباط، یک مقام امریکایی به سی‌ان‌ان، گفت که مقامات وزارت دفاع امریکا به طور شبانه‌روزی بر هرگونه تحرکات از سوی طرف چینی در منطقه نظارت دارند و روی تضمین برنامه‌ای برای حفظ امنیت پلوسی کار می‌کنند. در همین راستا، برخی منابع اعلام کردند که ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» به همراه گروه رزمی خود سنگاپور را ترک کرده و به سمت خلیج تایوان حرکت می‌کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از مقامات واشنگتن گزارش داده بود که پنتاگون در حال تدوین طرحی برای اقدامات احتمالی در صورت سفر پلوسی و همچنین امکان جذب نیرو و ابزار اضافی در منطقه است. آن‌ها در عین حال اقدام چین را علیه هواپیمای پلوسی بعید می‌دانند، اما معتقدند برخی اشتباهات محاسباتی یا سوءتفاهم می‌تواند امنیت آن را به خطر بیندازد. این درحالی است که ارتش امریکا در ابتدا با سفر پلوسی مخالف بود، اما اکنون به نظر می‌رسد که در حال ایجاد یک منطقه حائل برای هواپیمای پلوسی است.


حیثیتی شدن ماجرا
به نظر می‌رسد که جنگ لفظی بین مقامات واشنگتن و پکن برای هر دو طرف حیثیتی شده است و هرگونه عقب‌نشینی در شرایط کنونی، وجهه آن‌ها را در جهان مخدوش خواهد کرد. هرچند چینی‌ها ظاهراً اقداماتی را برای مقابله با این سفر در دستور کار قرار داده‌اند و حتی ارتش در حالت آماده‌باش به سر می‌برد تا پاسخ مقتضی به آن بدهد، اما مقامات کاخ سفید هم لغو این سفر را نوعی امتیازدهی به طرف چینی می‌دانند و لذا پای همه چیز آن ایستاده‌اند. بنابراین، دولت امریکا که در اروپا قافیه بازی را به روسیه باخته و زیر تیغ انتقاد‌های گسترده قرار دارد حاضر نیست با لغو سفر پلوسی به تایوان، به خاطر چین نیز مورد سرزنش قرار گیرد، زیرا این تصور در بین برخی امریکایی‌ها وجود دارد که اگر در رقابت با مسکو و پکن شکست بخورند، بعد از این متحدان عربی امریکا هم با سیاست‌های این کشور همراهی نخواهند کرد، همچنان که پس از بحران اوکراین چنین اتفاقی رخ داد و کشور‌های امارات و عربستان با درخواست‌های واشنگتن برای افزایش تولیدات نفتی خود برای ضربه زدن به روسیه مخالفت کردند. از آنجا که سفر پلوسی به تایوان قطعی است، چینی‌ها همچنان به اقدامات تنش‌زای واشنگتن هشدار می‌دهند. در همین راستا، وزارت خارجه چین روز دو شنبه با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان نقض حاکمیت پکن خواهد بود، گفت: «اگر این سفر انجام شود، ارتش چین نیز بیکار نخواهد ماند. این سفر بر روابط ما با واشنگتن تأثیر منفی خواهد گذاشت». با توجه به اظهارات مقامات چینی، این احتمال وجود دارد که به جای گزینه نظامی، پکن در واکنش به سفر پلوسی در روابط سیاسی و اقتصادی خود با واشنگتن تغییراتی ایجاد کند.