بایدن: رهبر القاعده را در کابل کشتیم

  سرویس خارجی-

«مجاهدان راه آزادی» عنوانی بود که دولتمردان آمریکایی به نیروهای القاعده در دهه 1980 و در جنگ شوروی داده بودند اما در دهه‌های بعدی و با پایان تاریخ مصرف القاعده برای آمریکا، این دو به ناگاه دشمن یکدیگر شدند و به دستور اوباما بن لادن رهبر القاعده در سال 2011 ترور شد. جسد وی ادعا شد که به دریا‌انداخته شده است. بعد از بن لادن رهبری گروه تروریستی القاعده را ایمن الظواهری بر عهده گرفت. طی سال‌های گذشته اعضای این گروه در کنار داعش و سایر گروه‌های تروریستی سلفی تکفیری در منطقه جنایت‌های گسترده‌ای را مرتکب شدند.بامداد سه شنبه اما بایدن اعلام کرد که پهپادهای آمریکایی ایمن الظواهری را نیز در کابل کشته‌اند. عملیاتی که زمان و مکان آن بسیار مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است. چرا که این حمله در آستانه یک سالگی خروج خفت بار
آمریکا از افغانستان و در شرایطی که محبوبیت بایدن به صورت روزانه رو به کاهش است و به کمتر از 38 درصد رسیده است و وی به شدت به یک کار تبلیغاتی اینچنینی نیاز داشت انجام شده است.


اکنون عدالت برقرار شده است!!
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید درباره سرکرده القاعده اظهار داشت: «الظواهری عمیقاً در برنامه‌ریزی حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شرکت داشت. برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود. او ردپایی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی پشت سرش داشت اکنون عدالت برقرار شده است و این سرکرده تروریست‌ها دیگر وجود ندارد. مهم نیست کجا پنهان می‌شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید، ایالات متحده شما را پیدا کرده و ازبین خواهد برد»بایدن درباره روند ردیابی الظواهری نیز توضیح داد: «جامعه اطلاعاتی ما در اوایل سال جاری الظواهری را شناسایی کرد، او به مرکز شهر کابل در افغانستان نقل مکان کرده بود. من اجازه یک حمله دقیق را دادم که او را از میدان نبرد حذف می‌کرد»وی با ادعای این که به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری آسیب نرسیده و به غیرنظامیان نیز تلفات وارد نشده است، تصریح کرد: «ما دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد که افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود»رئیس‌جمهور آمریکا سپس بدون پاسخ دادن به سؤالات خبرنگاران محدودی که به این نشست خبری فراخوانده شده بودند، سخنرانی خود را پایان داد و کنفرانس را ترک کرد. از سوی دیگر، منابع مطلع آمریکایی به روزنامه «نیویورک تایمز» گفتند که الظواهری در خانه یکی از دستیاران ارشد «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور داخله طالبان هدف قرار گرفت و از موشک «هِل‌فایر» پهپاد متعلق به سیا برای این حمله استفاده شد.
مرگ چند باره ظواهری!
بلافاصله بعد از کنفرانس خبری بایدن اما و اگرها درباره صحت ادعاهای وی شروع شد. «ناجح ابراهیم» یکی از موسسان جماعت اسلامی مصر و کارشناس امور گروه‌های اسلامی به اخبار منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی درباره نحوه مرگ «ایمن الظواهری»  سرکرده سازمان تروریستی القاعده در افغانستان واکنش نشان داد.وی در گفت‌وگو با وبگاه  مصری «القاهره ۲۴»، تصریح کرد که اخبار مشابهی درخصوص مرگ ایمن الظواهری از چهار سال پیش و بیش از یک بار در رسانه‌های غربی منتشر شده است. الظواهری حداقل ۷۰ سال سن دارد و وضعیت سلامتی وی پایدار نیست و اگر فوت شود، کاملا طبیعی است.ناجح ابراهیم توضیح داد: «اگر ایمن الظواهری فوت کرده باشد، در این سن کاملا طبیعی است، به ویژه که به بیماری‌هایی از جمله سرطان کبد مبتلا بود و بارها در این‌خصوص در رسانه‌ها خبرهایی منتشر شده بود» برخی رسانه‌ها نیز به گزارش رسانه‌های نزدیک به القاعده در دو سال قبل در مورد مرگ الظواهری اشاره کردند. بر اساس گزارش‌ها در تاریخ‌های 23 و 24 آبان 1399 (13 و 14 نوامبر 2020) چیزی نزدیک به دو سال قبل برخی رسانه‌ها وابسته به القاعده در شبکه‌های اجتماعی، از قبیل «حراس الدین»(شاخه القاعده در سوریه) از مرگ ایمن الظواهری رهبر گروه القاعده خبر داده بودند.«حراس الدین» در آن تاریخ نوشت، چندین هفته است که ارتباط القاعده شاخه سوریه با ایمن الظواهری قطع شده است. این سایت نوشت احتمالاً رهبر القاعده فوت کرده است. با اینکه در آن زمان برخی فعالان اسلامگرا در شبکه‌های اجتماعی انتشار خبر مرگ ایمن الظواهری را دروغ و شایعه خواندند، رسانه‌های نزدیک به القاعده اعلام کردند که الظواهری به علت بیماری سرطان کبد فوت کرده است.یک‌ماه بعد نیز «عرب نیوز» به نقل از منابع در افغانستان و پاکستان گزارش داده بود الظواهری به دلیل بیماری آسم در غزنی مرده است.
سی بی‌اس– آمریکا نیز در سال 87 و در زمانی که الظواهری مرد شماره دو القاعده به شمار می‌رفت گزارش داده بود که ایمن الظواهری احتمالاً کشته شده است.سی‌بی‌اس در این گزارش با استناد به کشف نامه‌ای که در آن درخواست پزشک برای درمان الظواهری مطرح شده بود، مدعی شد که فرمانده شماره دو القاعده ممکن است زخمی شده یا حتی کشته شده باشد. پس از آن یک بار دیگر یک رسانه دیگر آمریکا نیز در سال 98 از ضعف جسمانی ایمن الظواهری خبر داده و گفته بود که الظواهری از ناراحتی قلبی رنج می‌برد و در اینکه وی بتواند برای سالیان طولانی سرکردگی القاعده را بر عهده داشته باشد، تردید وجود دارد. این تردیدها از نگاه رسانه‌های داخلی آمریکا نیز پنهان نمانده است؛ از جمله اینکه «فاکس نیوز» می‌گوید: چرا این حمله اکنون اتفاق افتاد؟ بدون هیچ رسانه غربی در افغانستان، مردم آمریکا چگونه می‌توانند مطمئن باشند که دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟ آیا می‌توانیم تأیید کنیم که ایالات متحده واقعاً الظواهری را به هلاکت رسانده و اینکه تلفات غیرنظامی نداشته است؟نکته مهمی که درباره این حمله مورد توجه منابع آمریکایی قرار گرفت است، اینکه زمان این حمله، به طور عجیبی مصادف است با یک سال پس از فرار و خروج فاجعه بار بایدن از افغانستان و سه ماه قبل از انتخابات میان دوره‌ای نوامبر(آبان ماه).
واکنش طالبان
طالبان افغانستان حمله پهپادی آمریکا به منطقه شیرپور کابل را بدون تایید کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده به شدت محکوم کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از العهد، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان دیروز سه شنبه حمله آمریکا به منطقه شیرپور در کابل، پایتخت افغانستان و کشته شدن ۱۰ تن در منطقه مورد هدف، را بدون اعلام هویت آنها تایید و آن را به شدت محکوم کرد.وی این عملیات آمریکا را اقدامی ناقض «اصول بین‌المللی» و توافق ۲۰۲۰ درباره خروج نیروهای آمریکایی دانست.مجاهد با بیان اینکه طالبان این حمله را به هر بهانه‌ای که باشد، «شدیدا محکوم می‌کند»، افزود: این‌گونه اقدامات تکرار تجارب ناموفق ۲۰ سال گذشته و مغایر با منافع ایالات متحده آمریکا، افغانستان و منطقه است و به فرصت‌های در دسترس آسیب می‌زند.همزمان عبدالنافی تکور، سخنگوی وزارت کشور طالبان، نیز مدعی شد: «خانه‌ای در محله شیرپور هدف یک راکت قرار گرفت. اما از آنجا که این خانه خالی بود، کسی کشته نشد»
اَیمن الظواهری که بود؟
 اَیمن الظواهری دومین رهبر شبکه القاعده زندگی پرفراز و نشیبی داشته است وی در سال ۱۹۵۱ در شهر المعادی در نزدیکی قاهره زاده شد.  نام کامل او ایمن محمد ربیع مصطفی عبدالکریم الظواهری است و خانواده او در روستای کفر الشیخ الظواهری در شهر ههیا در ایالت «الشرقیه» واقع در شمال مصر اقامت گزیدند. پدر ایمن الظواهری محمد ربیع الظواهری، استاد دارو‌سازی در دانشکده پزشکی، دانشگاه عین شمس بود که در سال ۱۹۹۵ درگذشت. او پیش از کشته شدن بن لادن نیز به عنوان نفر دوم شبکه القاعده شناخته می‌شد..ایمن الظواهری مطابق قطعنامه ۱۲۶۷ شورای امنیت سازمان ملل به دلیل آنچه که عضویت مؤثر گروه القاعده نامیده شد، در فهرست سیاه و تحریم شده‌ بود.همچنین وزارت امور خارجه آمریکا ۲۵ میلیون دلار جایزه نقدی را برای اطلاعاتی که به دستگیری یا کشته شدن او منجر شود، اختصاص داده بود.
سایر اخبار این روزنامه