امضاي بزرگ‌ترين تفاهمنامه ايجاد اشتغال دركشور بين ستاد اجرايي فرمان امام و ۸ بانك

تفاهمنامه۴۰ هزار ميليارد توماني ايجاد اشتغال در سراسر كشور بين بنياد بركت و ۸ بانك عامل امضا شد.صبح روز سه‌شنبه (11 مرداد) در مراسمي با حضور وزير اقتصاد، سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام، مديرعامل بنياد بركت و گروه اقتصادي تدبير و مديران عامل هشت بانك در محل نمايشگاه دايمي دستاوردهاي ستاد اجرايي فرمان امام، بزرگ‌ترين تفاهمنامه ايجاد اشتغال در كشور به امضا رسيد.
سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام در اين مراسم گفت: اين تفاهم طي دو سال و در بيش از ۴۰۰ شهرستان اجرايي مي‌شود.
عارف نوروزي افزود: بنا داشتيم تا پايان سال ۱۴۰۱، از طريق طرح‌هاي خرد و كلان بخش‌هاي مختلف ستاد مانند بركت و تدبير، ۳۵۰ هزار شغل را در كشور ايجاد كنيم، اما با امضاي اين تفاهمنامه اميدواريم تا پايان سال بتوانيم شكرانه ايجاد۴۰۰ هزارمين شغل در كشور را برگزار كنيم.
وي افزود: بر همين اساس قرار است ۴۰ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري از محل منابع تسهيلات بانك‌ها و آورده مردم براي اشتغال عملياتي شود.


سرپرست ستاد اجرايي فرمان امام تاكيد كرد: در اين تفاهمنامه ۴۰۲ شهرستان و ۱۰ هزار و ۲۰۰ روستا تحت پوشش طرح‌هاي اشتغالزايي قرار مي‌گيرند.وي ادامه داد: ۶۰ درصد اين۴۰ هزار ميليارد تومان براي اشتغالزايي درسال ۱۴۰۱ و ۴۰ درصد باقيمانده هم در سال ۱۴۰۲ اجرايي خواهد شد.نوروزي با اشاره به وقوع سيل اخير در كشور نيز گفت: بنياد بركت حمايت ويژه‌اي از سيل‌زدگان خواهد داشت و در قدم اول قول داديم 2000 راس دام سالم بين روستاييان سيل‌زده توزيع كنيم.وي تصريح كرد: با اقدامات اخير توانسته‌ايم از ۲۰۰ هزار مهاجرت معكوس روستاييان به شهرها جلوگيري كنيم. 
وزير اقتصاد نيز در اين مراسم گفت: تفاهم ۴۰ هزار ميلياردي براي ايجاد اشتغال توسط ستاد اجرايي فرمان امام يكي از ابتكارات منحصربه‌فرد در سال‌هاي اخير است، ويژگي طرح‌هاي بركت، پايش مرتب و آنلاين رسيدن تسهيلات به هدف و پيگيري مشاغل ايجاد شده و حمايت از كارآفرينان است و وام‌ها هدر نمي‌رود.
سيداحسان خاندوزي افزود: ما با همكاران خود در شبكه نظام بانك‌هاي دولتي و خصوصي اين برنامه‌ريزي را داشته و داريم كه نظام مالي كشور به سمت تامين مالي توليد و نيازهاي خرد خانواده‌ها تغيير ريل دهد و تسهيلات خرد منجر به اشتغالزايي و توسعه پروژه‌هاي پيشران شوند نه اقدامات غيرمولد.
خاندوزي تاكيد كرد: تخصيص اعتبارات به مردم به واسطه نهادهايي مانند ستاد اجرايي فرمان امام كه از طريق تسهيلگران خود با مردم مرتبط هستند و بعد از دريافت تسهيلات، كارآفرين را رها نمي‌كنند مي‌تواند به الگوي غالب در كشور براي تخصيص بودجه و ارايه تسهيلات تبديل شود.
وزير اقتصاد ادامه داد: شبكه بانكي به تنهايي امكان اشتغالزايي در كشور را ندارد و بايد با نهادهاي تخصصي كه به صورت مويرگي در كشور تونايي بالايي دارند، هماهنگ شوند و اگر بتوانيم اين پيوندهاي نهادي را برقرار كنيم اصابت به هدف ارايه اين تسهيلات محقق شده و منجر به اشتغال پايدار متصل به بازار مي‌شود، نبايد اجازه دهيم چرخه معيوب ارايه تسهيلات به فرد براي ايجاد اشتغال غيرثابت تكرار شود. 
وي ادامه داد: گام بعدي بايد آن باشد كه اطلس محروميت در كشور با هم‌افزايي نظام بانكي و ستاد اجرايي فرمان امام و بنياد بركت و كميته امداد براي افزايش اشتغال، اصلاح شده و بهبود و ارتقا پيدا كند.
مديرعامل بنياد بركت نيز در اين مراسم گفت: امروز بزرگ‌ترين تفاهمنامه ايجاد اشتغال با بانك‌هاي كشور امضا مي‌شود. 
محمد تركمانه افزود: در سال جاري و سال آينده قرار است اشتغال پايدار مدنظر با رقم ۴۰ هزار ميليارد تومان ايجاد شود كه ميليون‌ها نفر از روستاييان و افراد مستضعف جامعه از آن نفع مي‌برند. 
وي تصريح كرد: افراد مدنظر براي بهره‌مندي از مفاد اين تفاهمنامه توسط يك شبكه ‌متخصص شناسايي مي‌شوند تا اشتغال پايدار با عملياتي كردن بخش‌هاي مختلف اين تفاهمنامه صورت گيرد. 
تركمانه تاكيد كرد: تمام پروژه‌هاي اشتغالزايي بنياد بركت در سامانه بنياد كه به سيستم بانكي هم متصل است به صورت به‌روز پايش مي‌شود و عموم مردم مي‌توانند با جست‌وجوي نام شهر يا روستا تعداد پروژه‌هاي فعال، تسهيلات ارايه شده، نام تسهيلگر پروژه و مشخصات كامل آن را مشاهده كنند.
در پايان اين مراسم تفاهمنامه 40 هزار ميليارد توماني بين بنياد بركت و مديران عامل بانك‌هاي پارسيان، ملي، سپه، ملت، كارآفرين، تجارت، صادرات، مهرآفرين و صندوق كارآفريني اميد به امضا رسيد.