واردات 4 هزار میلیاردی کود و شکر توسط فدراسیون شطرنج در ورزش ایران چه خبر است؟!

  سرویس ورزشی-

بعد از اتفاقات مربوط به پرونده ویلموتس و طلب 185 میلیاردی این مربی از فدراسیون فوتبال، حالا یک خبر عجیب از فدراسیون شطرنج بیرون آمده؛ خبری با این مضمون که با کد اقتصادی این فدراسیون 4 هزار میلیارد تومان کود و شکر وارد شده است!
نشست خبری حسن تامینی رئیس، شادی پریدر نایب‌رئیس‌زنان و عرفان‌هاشمی دبیر فدراسیون شطرنج دیروز سه شنبه در محل این فدراسیون برگزار شد. عرفان‌هاشمی دبیر فدراسیون شطرنج در این نشست گفت: گلایه رسانه‌ها کاملا به جا است و نقد منصفانه موجب تقویت خواهد شد اما دلخوری‌هایی هم وجود دارد. برخی پا را فراتر از نقد گذاشته‌اند و اخبار از واقعیت دور شده این موجب دلسردی می‌شود. حدود چهار سال در فدراسیون هستم و از مشکلات باخبرم. یکی از موارد مالیات است. بدهی مالیاتی از سال ۹۲ تاکنون ۱۴ میلیارد تومان است که پنج میلیارد آن جریمه دیرکرد است.


به گزارش خبرگزاری ایرنا وی در ادامه یادآور شد: نمی‌دانم چه کاری و چه اقداماتی در واردات و صادرات در این فدراسیون انجام شده که چنین بدهی مالیاتی ایجاد شده است. ظاهرا کود، شکر و لپ‌تاپ وارد می‌شد. رقم معاملات در حدود چهار هزار میلیارد تومان بوده که رقم بسیار بالایی است. این معاملات با کد اقتصادی فدراسیون انجام شده است.
هاشمی همچنین گفت: بزرگ‌ترین چالش فدراسیون مالیات است و باید آن را پرداخت کنیم. کار راحتی نیست و دادگاه تجدید نظر نیز فدراسیون را محکوم کرده است و منتظر رای نهایی هستیم.
دبیر فدراسیون درخصوص نتایج شرایط در المپیاد جهانی گفت: دیدار حساسی برابر هند داشتیم که مشکلات و کسالت ۲ ستاره شطرنج باخت را برای ما رقم زد و بعد آن نیز روحیه بچه‌ها به هم ریخت و دیگر انگیزه برای رقابت نبود. ما قبل از دیدار با هند میزبان، مدعی سکو بودیم. حواشی زیاد بود و موجب واکنش ستاره‌های شطرنج شد.
حسن تأمینی رئیس‌فدراسیون شطرنج هم در این نشست خبری گفت: کارشکن‌ها ول کن نیستند و مدام در «کلاب‌هاوس» خارجی صحبت‌هایی مطرح می‌شود. ما می‌خواستیم اهمیتی ندهیم اما از خودشان بپرسید که چند بار خواستیم با آنها صحبت کنیم تا مشکلات حل شود. همین الان درگیر یکی از مشکلات ایجاد شده از طرف او هستیم که مربوط به ١٤ میلیارد مالیات در سال ٩٢ می‌شود یعنی دوره ریاست آقای کامبوزیا، این در حالی است که مشکلات مالی زیادی داریم.
شادی پریدر نایب‌رئیس‌فدراسیون شطرنج که همین چند روز قبل به عنوان یکی از بهترین مربیان شطرنج جهان معرفی شد هم در این نشست خبری از بی‌توجهی وزارت ورزش حسابی ناراحت بود. پریدر گفت: درباره مشکلات فدراسیون بارها نامه زده‌ایم، مکاتبه داشته‌ایم اما اصلاً توجهی نمی‌شود. به عنوان نمونه سید محمدامین طباطبایی هر بار به خارج از کشور می‌رود مشکلاتی از بابت سربازی ایجاد می‌شود. مگر شطرنج مانند فوتبال جام جهانی ندارد که این ورزشکاران مشکل سربازی‌شان حل شود؟ من چقدر تلاش کنم تا این ورزشکاران را در ایران نگه دارم وقتی هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود؟ این تیم بدون هیچ پولی از وزارت ورزش راهی المپیاد جهانی شطرنج شد.
نایب‌رئیس‌فدراسیون شطرنج تصریح کرد: وزارت ورزش و امضای معاونین وزارتخانه پای قرارداد مسابقاتی که به فیده بدهکاریم را امضا کرده است اما هیچ حمایتی نمی‌کند. واقعاً وزارت ورزش خجالت نمی‌کشد که این‌گونه با شطرنج برخورد می‌کند؟ وزارت ورزش پول نداد اما نماینده حراست این وزارتخانه با ما آمد و همان باعث بروز حواشی درخصوص کاپیتانی تیم ملی شد.
پاسخ رئیس‌اسبق به انتقادات
انتقادات مطرح شده در نشست خبری فدراسیون شطرنج متوجه جعفر کامبوزیا رئیس‌اسبق این فدراسیون است. در واکنش به این انتقادات کامبوزیا به خبرگزاری تسنیم گفت: وقتی من و خزانه‌دار وقت فدراسیون از این موضوع خبر نداریم، نمی‌دانیم از چه موضوعی حرف می‌زنند. سازمان امور مالیاتی و اداره دارایی منکر این قضیه شده‌اند، پس چرا این افراد باز هم مطرح می‌کنند؟ چرا به دنبال مدارک واقعی نمی‌روند؟
وی ادامه داد: با فرض اینکه 4 هزار میلیاد واردات صورت گرفته، مالیات این مبلغ سنگین که 9 میلیارد نمی‌شود. وقتی یک جنس به کشور وارد می‌شود، از 10 تا 90 درصد به آن مالیات می‌بندند. مالیات این 4 هزار میلیاردی که این افراد مدعی شده‌اند، حداقل 400 میلیارد می‌شود، نه 9 میلیارد که گفته‌اند. این 9 میلیارد تقریباً 0.2 درصد آن مبلغ اصلی است و هیچ کجا چنین مالیاتی لحاظ نمی‌کنند. دوستان خودشان هم می‌دانند که این مسائل غیر واقعی است.
رئیس‌اسبق فدراسیون شطرنج عنوان کرد: چند سال قبل چنین مسائلی پیرامون والیبال و حتی کشتی هم مطرح شد، اما نتیجه‌ای به دنبال نداشت. این دوستان که می‌گویند مدرک دارند، چرا موضوع را پیگیری و مدارک را منتشر نمی‌کنند؟ چرا تا الان هیچ نامه‌ای برای من که در آن زمان مسئول اصلی فدراسیون بودم، نیامده است؟
کامبوزیا گفت: یک برگه دست‌نویس در دست این افراد است که قبلاً برای من هم ارسال شده بود. این برگه توسط خزانه‌دار وقت فدراسیون از سازمان مالیات و دارایی استعلام گرفته شده بود، اما مسئولان سازمان گفته بودند که اگر مدرک و سندی باشد، باید به صورت تایپ شده و رسمی باشد، نه دست‌نویس. الان سازمان مالیات هم پیگیر ماجرا نیست.
وی تصریح کرد: چرا این مسائل امروز مطرح می‌شود؟ افراد حاضر در فدراسیون می‌خواهند اذهان را از خرابکاری‌شان در المپیاد جهانی منحرف کنند. آنها فدراسیون را نابود کرده‌اند و حالا چنین مسائلی را به میان می‌آورند تا موضوع اصلی پنهان شود. تا سال 94 در فدراسیون بودم، مگر می‌شود از 94 تا سال 98،99 اتفاقی به این مهمی مطرح نشود، اما به یکباره از آن رونمایی شود؟ بابت مطالب عنوان شده از فدراسیون شطرنج شکایت می‌کنم و باید مسائلی را که مطرح کرده‌اند، ثابت کنند.
در ورزش چه خبر است؟
با موارد مطرح شده درخصوص فدراسیون شطرنج انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند تا مشخص شود که اصل ماجرا چیست ولی نکته‌ای که بازهم در این ماجرا توجه اهل فن را به خود جلب کرد این بود که در ورزش ما به چیزی که کمتر توجه می‌شود متن یا به عبارت ساده‌تر خود ورزش است وگرنه چرا در فدراسیون شطرنج باید صحبت از کود و شکر و... باشد؟!
با این وضعیت آیا می‌توان انتظار پیشرفت از شطرنج داشت؛ شطرنجی که صدها استعداد در سراسر کشور دارد ولی مسئولان فدراسیون به جای توجه به آنها و آماده کردن بستر پیشرفت شان دنبال تسویه حساب مالیات کود و شکر هستند.
سایر اخبار این روزنامه